Litt om meg.

Hei!

Mitt navn er Helene Høimyr, og jeg er en 26 år gammel jente fra Oslo. 

Jeg ser på meg selv som en helt vanlig jente, med litt over middels interesse for kroppens fysiologi, trening og kosthold. Etter ymse studier, kurs og trening har jeg endelig kommet igang med KunnskapsrikTrening!!

Dette er starten på et større prosjekt hvor jeg kommer til å utvide med både ute-trening, kostveiledning og personlig trener tilbud.

I dagens samfunn er det stort fokus på trening og kropp, men lite oppmerksomhet rettes mot forståelse og kunnskap rundt temaet. Jeg ønsker å bidra med grunnleggende og dypere fakta om fysiologien og mekanismene som ligger bak menneskekroppens reaksjoner på trening og kost.

I tillegg vil jeg gi tips og råd om funksjonell og effektiv trening.

Økt kunnskap og dybde er ditt verktøy til trenings-glede, forståelse og resultater.

God lesing!

 

Min utdannelse;

  • Master of science i molekylærbiologi/fysiologi

♦   Personlig Trener fra Norges Idrettshøyskole

  • Treningsveileder
  • Kostveileder
  • Spinninginstruktør

 

 

Hva brenner jeg for?

  • Kunnskap og sannhet om menneskekroppen, spesielt muskler og kosthold!
  • Avliving av myter og misoppfatninger om trening og kroppen vår!
  • Sette fokus på at trening må tilpasses individuelt til hver enkelt!
  • Hjelpe de som har gått seg vill i dagens jungel av trenings-tips og "sannheter"

 

Andre interesser jeg har;

♥ Foto 

♥ Reising i den store verden

♥ Nyte livet med nære og kjære 

Stikkord:

9 kommentarer

fer

07.06.2011 kl.19:32

Dette blir en bra blogg! Digg med forskningsbasert trening.

Hva trener du mest? Kondis, styrke? Driver du med en spesiell idrett? Hva er din VO2max? =) hehe

KunnskapsrikTrening

07.06.2011 kl.20:51

fer: Takk for det! Blir veldig spennende :O)

Det går litt i perioder med treningen, men nå blir det ca 70-30 med kondis-styrke. Ingen spesiell idrett nei. VO2max er ikke målt, men kanskje det blir ett innlegg en gang ;O)

fer

07.06.2011 kl.21:34

Jeg tok et fag som heter innføring i treningsfysiologi på NTNU i vår, veldig artig.

-treningsnanne

10.08.2011 kl.18:10

Gleder meg til å lese bloggen din. :)

Spennende område du er utdannet innen.

KunnskapsrikTrening

10.08.2011 kl.21:01

treningsnanne: Hei hei!Så hyggelig! Håper du liker temaene i innleggene. Kommentarer og tips til nye ideer er veldig velkomne :)

Hilde Østby

20.09.2012 kl.09:03

Hei.

Dette må være den beste bloggen som finnes. Takk for mange veldig interessante innlegg. Spennende å følge med fortløpende, og kjempefin å bruke som oppslagsverk.Takk skal du ha.

KunnskapsrikTrening

20.09.2012 kl.09:22

Hilde Østby: TUSEN TAKK!! Det var utrolig hyggelig å få denne kommentaren Hilde :) Kom gjerne med spørsmål om det er noe du lurer på og øsnker å lese om!
Ha en fin dag

Bernt

07.02.2013 kl.19:11

Hei! Har bare lest litt om innleggene "hvordan få større muskler". I del 2 så står det under bilde og du beskriver det også i teksten at store vektskiver er nøkkelen til større muskler krever store vektskiver. Jeg mener du har mye kunnskap ut ifra det lille jeg har lest og du har mye gode tips og fakta her. Men den kommentaren om vektskiver og at få reps er nøkkelen. Ut fra erfaringer og mye lesing og youtube filmer så er min konstruktive kritikk til deg her er:

1. Motstand/vekter

forklart tydeligere at det er ikke hvor mye du løfter, men hvor bra det tar i den/de musklene du skal trene, at det har mer å si for hvor mye du får brutt ned muskelfibrene. Har sett enn som er 3 ganger så stor som enn annen, og de trente med like mye vekter, det er ett godt eksempel og en tankevekter på at du bør kjenne det mest mulig i den muskelen ikke løfte mest mulig vekter for å bli stor... men ja du skrev at du må ha god teknikk som fører til at du trener muskelen som skal bli trent blir bedre trent, men syntes det var litt utydelig og lite fokus på dette i innleggene dine

2. reps

du nevnte at du bør gå ned i repetisjoner etterhvert som du blir sterkere og at 10-12 reps er bra for nybegynnere, men ser du på bodybuildere som faktisk har størst muskler av oss så trener de både 10, 15 og 20 reps. det er hovedforskjellen på styrkeløftere/strongman og kroppsbyggere (muskeløkning), at styrkeløftere løfter nesten bare tungt med få reps 1-5, mens kroppsbyggere løfter mer 8-15 reps. men der er også lurt å trene få reps viss målet ditt er å få større muskler siden da blir du sterkere og kan løfte større vekter med høyere reps og får derfor bedre metabolsk stress (pump) i musklene som igjen gir hypertrofi. og for variasjonen mellom reps

3. variasjon

her ville jeg at du forklarte mer om hvordan du burde variere treningen din og hvorfor. hvorfor for kroppen blir vandt og tåler lettere belastningen du trener med og blir derfor mindre brutt ned og derfor mindre hypertrofi enn om du trener med variasjon. og hvordan er at du varierer reps, serier, rekkefølgen på øvelsene og øvlelsene f eks. når du varierer treningen "shocker" du kroppen, den er ikke vandt til det og tåler det derfor mindre og du får brutt ned musklefibrene mer.

4. Mentalt

at du skriver for de som ikke har tid, så handler det ikke om hvor mye tid du har til det, men hvor mye tid du vil bruke til det, brenner du for det så finner du tid til det. og at for å klare det så har det så enormt mye å si mentalt både for å motivere deg selv og under selve øktene å fokusere på muskelen du skal trene!

5. Kosthold og søvn

har jo også enormt mye å si når det gjelder muskelbygging, og syntes det ble framhevet så lite og jeg fikk inntrykk av at det var viktig, men det var ikke det jeg satt igjen med etter å ha lest innleggene dine, selv om du nevnte det, men ville at du skulle forklart mer hvordan det bør gjøres og hvor viktig det er.

6. eksentrisk

Hvor smart det kan være med eksentrisk trening for muskelbygging.

7. Individuelt

at viss en har hatt stor framgang med ett program så trenger ikke det nødvendigvis være like bra for andre... og at du må finne ut hva som passer best for deg.

8. testosteron

hvordan du kan øke testosteronnivået ditt og hva testosteronnivået har for muskelbygging.

håper på svar, hva du mener om mine synspunkter. syntest du hadde mange bra poenger, ville bare si min mening og håper du tar det som konstruktiv kritikk og ikke forstår dette som klaging og pirking:)

KunnskapsrikTrening

09.02.2013 kl.09:41

Bernt: Hei! Takk for grundig og lang komentart! Innlegget om hvordan man kan få større muskler er kun en del av mange innlegg som handler om muskler og styrktrening. Det er derfor ikke skrevet om alle temaene du nevner. Jeg skriver fra et fysiologisk og molekylærbiologisk synspunkt, med grunnlag i hva som skjer inni muskelcellene.
Mange som trener og som leser på Kunnskapsriktrening skal ikke konkurrere i noe spesielt, men trenger kanskje litt veiledning for å skille tung styrketrening fra utholdende styrketrening, og da er det tyngre vekter som gjelder, for å sikre en effekt.
Alle kropper er forskjellige, men generelle biokjemiske og cellebiologiske mekanismer er noe som kan hjelpe til å forklare hva som skjer.
Ha en fin dag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits