Kort intro til skjelettmuskler

 

 

Det finnes tre typer muskulatur i kroppen vår;

  1. Glatte muskler; finnes i støttevev rundt blodårer, innvoller osv. Ikke viljestyrt
  2. Hjerte muskelen
  3. Skjelettmuskler; gir oss mulighet til bevegelse og utgjør hoveddelen av muskulaturen i kroppen
  • Skjelettmusklene er bygget opp av muskelfibre som er selve muskelcellen
  • Flere muskelfibre er samlet i bunter, som kalles fasikler
  • Flere fasikler bygger opp en muskel
  • Muskelfibrene er lange celler med flere kjerner, i motsetning til andre celler som kun har en kjerne
  • Muskelfibrene har funksjonelle enheter, sarcomerer, som er ordnet på rekke i serier
  • Seriene av sarcomerene kalles myofibriler
  • Proteinene Aktin og Myosin i de funksjonelle enhetene gjør muskelkontraksjon mulig ved ATP-hydrolyse



 

!Følg med for historien om ulike fibertyper!

Stikkord:

8 kommentarer

fer

07.06.2011 kl.20:28

Kommer du til å referere mye til artikler i innleggene dine?

KunnskapsrikTrening

07.06.2011 kl.20:52

fer: Det skal jeg prøve på når det er bygget på nyere forskning som kanskje er omdiskutert.

fer

07.06.2011 kl.21:09

Kult!

Jon Lyshaug

04.09.2012 kl.09:49

Hei. Takk for fin blogg! Sykkelrelatert spørsmål: Man snakker om stor eller god motor for syklister som er i stand til å produsere mange watt kontinuerlig over tid. Jeg har tenkt på det som at de musklene som lagrer glykogen er velutviklede med store glykogenlager samt selvfølgelig godt trente som de må være for sykkelformål. Er dette i nærheten av noe som er riktig? Hvilke muskler er "motoren"? Hvilke muskler lagrer glykogen? Fint hvis du har tid til å svare på dette :-) Blogg on!!

KunnskapsrikTrening

04.09.2012 kl.10:05

Jon Lyshaug: Heihei! Takk for spørsmål! Svar kommer :) Må finne noen fine kilder! God tirsdag!!

KunnskapsrikTrening

04.09.2012 kl.14:43

Jon Lyshaug: Hei igjen! Alle muskelfibre (muskelceller) lagrer glykogen, i større eller mindre grad. Glykogenet er den mest tilgjengelige kilden til energi i musklene, og er derfor ikke avhengig av sirkulasjonssystemet for frakt av energi fra andre steder. Glykogenlagrene varer i gjennomsnitt 1-2 timer ved hardt arbeid. Ved lange økter, feks sykkelturer vil musklene være avhengig av energitilførsel for ATP-Produksjon av fettsyrer og glukose fra blodet.
Tømmer du lagrene helt for glykogen vil du med karbohydratrik kost kunne fylle opp, og kanskje øke evnen til lagring i musklene på kort tid. Har du derimot et lavt inntak av karbohydrater vil oppfyllingen ta mye lengre tid, og arbeidsintensiteten må settes ned for å få tilførsel av næring til musklene.
Selvsagt hjelper det med styrke i musklene også :)

Ha en fin dag!

Jon Lyshaug

05.09.2012 kl.09:52

Hei igjen! Takk for svar :-) Veldig bra. For å oppsummere: Hva kjennetegner en syklist med stor motor kontra en som ikke har det?

KunnskapsrikTrening

06.09.2012 kl.08:51

Jon Lyshaug: Hei igjen! En syklist som både har styrke og utholdenhet i musklene som trengs for å sykle. I tillegg en som har store karbohydratlagre til rask energifrigjøring :) Lykke til !

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits