Hva er det som gjør at noen muskler er sterke?

Kraftutvikling i muskler


I innlegget om skjelettmuskel kontraksjoner kan du lese om hva som virkelig skjer inni hver enkelt muskelfiber nå vi aktiverer kontraksjons-enhetene. Tenk deg at det finnes tusenvis av muskelfibre (celler) i en muskel, gruppert i fasikler.

Kraften en muskel kan utvikle avhenger av mange ting, men her nevner jeg to viktige:

Motoriske enheter:

    • Når en nerveimpuls fra ryggmargen sendes til en muskel vil signalet gå nedover nerve-aksonet til muskelen. Nervefiberen forgrener seg og innerverer (har kontakt med) flere grupperinger av muskelfibre.
    • Alle fibrene en nerve har kontakt med kalles en motorisk enhet, det vil si at et signal vil føre til sammentrekning av alle disse fibrene.
    • Størrelsen på de motoriske enhetene varierer innad i muskelen og mellom forskjellige muskler.
    • For eksempel kan motoriske enheter i benmuskler inneholde hundrevis av fibre, mens fingermusklene våre har små enheter med kun få fibre som er innervert. Dette gjør det mulig å ha finjusterte bevegelser, som i fingrene og andre små muskler.
 





 

  • Små enheter aktiveres før de store, og gir en økende kraft produksjon.

 

  • Rekruttering prinsippet er en viktig regulering av kraftutvikling i musklene våre, den neuromuskulære styringen.

 

En annen viktig side av kraftutviklingen i hver enkelt muskel, er antall fibre og muskeltverrsnitt.

  • Enkelt forklart; jo flere fibre, jo flere og større motoriske enheter kan rekrutteres og utvikle mer kraft enn en mindre muskel med færre fibre.
  • Det finnes mange teknikker og typer trening og aktivitet som kan føre til hypertrofi (muskelvekst) og dermed sterkere muskler. Dette kommer jeg tilbake til i senere innlegg :O)

Begge faktorene, den neuromuskulære styringen og muskeltverrsnitt og antall fibre er viktige i muskelens evne til kraftutvikling. I innlegget skjelettmuskel kontraksjon forklarte jeg om ulike typer myofibrillære proteiner og at sammensetningen av disse var viktige for hastigheten på energi (ATP) hydrolyseringen i bindingen mellom filamentene i muskelfibrene, og ga grunnlag for ulike fibertyper. Satt i sammenheng med kraftutvikling i muskelen, vil altså type fibre i muskelen være viktig for både styrke og utholdenhet.



Musklene våre har en utrolig evne til tilpasning til aktivitet og stimuli. for å kunne utnytte dette på best mulig måte er det positivt å forstå fysiologien som står bak det som skjer i kroppen vår. Håper dere drar nytte av dette.

GOD LESING VIDERE og nyt pinsen!

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits