Sukkeravhengige muskler?? del 2. Glykogenlagring

Endelig fredag♥

Da var det på tide med en oppdatering i kategorien muskler, og temaet handler om noe som mange lurer på og har spurt mye om, nemlig musklenes evne til glykogenlagring og utnyttelse.

I forrige del av dette innlegget, skrev jeg om hvordan kostholdet vårt direkte virker inn på energiproduksjon i musklene våre. Karbohydrater inn via mat gir rask energi til blant annet musklene våre. Når det gjelder energi til hjernen er det karbohydrater som gjelder, og hovedkilden til energi er lagret glykogen i lever eller blodsukker som benyttes.

Så hva er så spesielt med musklenes glykogenlagring, og hvorfor kan ikke denne kilden til energi brukes andre steder i kroppen om det trengs?

I innlegget om karbohydrater og hjernen kan dere lese hvordan leverceller (hepatocytter) utnytter blodsukker eller lagret glykogen. Musklene har også en stor evne til å lagre glykogen, og tar opp glukose passivt med glukosetransportører (hovedsakelig GLUT4).

Disse ligger gjemt i små bobler (vesicles) ved membranene om blodsukkeret er under kontroll og insulin-nivået i blodet er lavt. GLUT4 aktiveres til plasma membranen om blodsukkeret stiger slik at glukose passivt kan tas opp av cellen. Dette reguleres direkte av insulinnivået i blodet. GLUT4 finnes i muskler og fettvev, mens i lever finnes GLUT2. Denne glukosetransportøren er mer effektiv, og er plassert i membranen hele tiden hvor glukose aktivt sendes både inn og ut av cellene.



Treningsmengden i løpet av en økt vil virke inn på musklenes evne til å ta opp glukose og dermed kapasiteten til glykogenlagring. GLUT4 er som beskrevet en transportør som passivt tar opp glukose inn til myocyttene (muskelcellene), og økt produksjon (transkripsjon) av GLUT4 som respons på trening vil øke musklenes glykogen lagring. I motsatt fall, ved passivitet (detraining) vil mengden glukosetransportører minke, og mindre glukose kan tas opp og lagres enn ved aktivitet.

Ved høy intensiv trening (rundt 80 % av VO2max) ser man en økning i GLUT4 produksjon både under og etter økten, og ved lavere intensitet (rundt 40 % av VO2max) ser man den samme responsen, i menneskelige skjelettmuskler (Kraniou 2006). Les om oksygenopptak her! Ulike studier viser til ulik uttrykking av GLUT4 både rett etter trening og i timene etter økten, mulig på grunn av at studiene er gjort i både menneske og rotter/mus. 

En annen nøkkelfaktor når det kommer til musklenes glykogenlagre er at muskelceller ikke inneholder enzymer for å utføre prosessen hvor andre næringsstoffer enn karbohydrater gjøres om til glukose (glukoneogenesen). Musklene kan altså ikke dele tilgjengelig og lagret glykogen med resten av kroppen. På grunn av musklenes evne til å gå fra hvile til energikrevende sammentrekning på svært kort tid, er ATP-kravet svært høyt og dette kreves tilgang på glukose i cellene! Ved høy intensitet vil oksygentilførselen være lav, og nedbrytning av fett vil være en energikilde som ikke kan benyttes.

Husk at oksygentilførselen til muskelcellene er svært viktig for type metabolisme som kan benyttes, anaerob eller aerob, og om vi ikke har tilgjengelige energikilder ved aktiv bruk av musklene vil intensiteten måtte settes ned.

Tenk på dette neste gang du skal ha en treningsøkt og ikke har fått i deg dagens dose med karbohydrater! Hvor effektiv vil økten være om du ikke kan opprettholde intensiteten til å drive utholdenhetstrening som du ønsker, eller den styrketreningen som krever mye energi??


♥Husk å like Kunnskapsriktrening på facebook, nå med egen adresse♥

http://www.facebook.com/kunnskapsriktrening




 

4 kommentarer

Ina

22.07.2011 kl.09:18

Kjempe spennende lesing! Her har jeg funnet masse info om ting som jeg ikke visste :O)

KunnskapsrikTrening

22.07.2011 kl.09:19

Ina: Takk for det! Kjempe bra at du lærer noe av siden :O) Ha en fin dag!

carinaho

24.07.2011 kl.16:27

kjempebra skriving (O= vanskelig syns jeg å forstå og huske alt,men veldig spennende og (O=

KunnskapsrikTrening

24.07.2011 kl.19:39

carinaho: Hei! Takk for det :O) Fint å høre at du syns det er spennende!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits