Muskelbruk og energikilder

I innleget sukkeravhengige muskler del 2 kunne dere lese om hvordan glykogen blir lagret i muskelcellene og at trening påvirker effektiviteten av opptak av glukose til cellene, Fett og proteiner er som sagt ikke raske nok kilder til energi ved musklenes hurtig endring fra hvile til arbeid. Som du kan lese om i innlegget om fett og ulike fibertype er det intensiteten og oksygentilgangen som er viktig når det gjelder å utnytte de mer langsomme energikildene.

Musklene bruker ulike kilder til energi ved ulike aktivitetsnivå:

I hvile vil ATP-produksjon i muskelcellene komme fra frie fettsyrer fra fettvev og ketonlegmer fra leveren (mer om ketonlegmer kommer!). Disse vil oksideres og degraderes for å skape Acetyl-CoA, som sendes videre i sitronsyre syklusen. Veien videre til ATP kan du lese om her!

I lett arbeid vil musklene bruke blodglukose i tillegg til fettsyrer og ketonlegmer. Husk at ATP produksjon fra fett er oksygenkrevende, og vil virke inn på intensiteten vi holder under aktiviteten! Glukosen vil fosforyleres og degraderes til pyruvat ved glykolysen. Veien videre herfra leser du om her!

Ved hardt arbeid i musklene vil energikilden som kan utnyttes være lagret glykogen. ATP kravet vil være så stort at blodtilførselen ikke kan forsyne muskelcellene med nok oksygen for å opprettholde aerob ATP produksjon. Glykogenet vil derfor brytes ned til laktat under anaerob metabolisme. Hvert glukosemolekyl gir under disse omstendighetene tre ATP, i stedet for to ATP, men er langsiktig også ATP krevende selv.


Laktaten som vil bli produsert under den anaerobe metabolismen kan ikke utnyttes av muskelcellene selv, men transporteres til levercellene som blodlaktat. Her vil ATP brukes i glukoneogenesen for å produsere glukose fra laktaten. Denne glukosen kan da sendes ut i blode ved behov som blodsukker, og tas opp av muskelcellene via GLUT4, og lagres som glykogen. Denne syklusen kalles "Cori cycle". 

Bruken av blodsukkeret i tillegg til lagret glykogen under høy intensivitet er under påvirkning av adrenalin, som stimulerer både frigjøring av glukose fra
lever og nedbrytning av glykogen i muskelvevet.

Mengde lagret glykogen i musklene våre er relativt liten, rundt 1 % av muskelmassen, og kommer an på for eksempel glukosetransportørene i celle membranen, GLUT4. Les om hvordan aktivitet øker opptak og dermed lagring av glykogen i musklene våre her :O).

Den lille prosentandelen av lagret glykogen vil begrense mengden glykolytisk energi tilgjengelig under høyintensiv trening. Akkumulasjon av laktat vil gi lavere pH i musklene og dette vil etter hvert senke effektiviteten av blant annet oksygentransport og kontraksjonsapparatet. 

Dette innlegget står i sammenheng med tidligere innlegg i kategoriene om energiomsetning og intensitet. Etter å ha lest disse innleggene har du kanskje sett sammenhenhen mellom kosthold og aktivitet, men har også endel spørsmål rundt dette?

Jeg blir veldig glad for å høre fra dere om hva dere lurer på og hvilken vinkling dere syns er interessant i innleggene som kommer.

♦Ha en fin dag alle sammen♦

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits