Mosjonist eller toppidrettsutøver?

 

Hva føler du deg som? Hvilken kategori setter du deg selv i?

Mosjonist-gruppa eller blandt toppidrettsutøverne?

Dette sprøsmålet er og har blitt ganske viktig den siste tiden. Media florerer av tips, triks og meninger om treningsmengde, intensitet, kostholdsråd og andre temaer. Da er det viktig å være realistisk når vi skal plukke ut de viktigste rådene å følge, utfra vårt eget aktivitetsnivå!

De fleste som er tilfredsstillende aktive i Norge er vanlige hverdagsmosjonister, med høyere aktivitetsnivå enn de mest inaktive. Dette krever litt mer kaloriinntak i hverdagen, og kanskje litt mer fokus på hvordan vi skal trene for å spisse oss inn på trenings-målet vårt. Om vi feilaktig kategoriserer oss selv som toppidrettsutøvere, og går i fella med å kjøre på med høyere matinntak, kan vi jo gjette hva som skjer?

cupcake


En annen ting å tenke på er restitusjonsdelen av treningen. Samfunnet er svært fokusert på trening og aktivitet, noe som gir fler og flere som trener i overkant mye, eller tror de gjør det. Treningsmengden er ikke bare antall økter/uke eller dag, men man må se på hva man faktisk gjør under økten! Høy intensitet og mye stress på muskler og kropp gir en betydeligere treningsmengde enn å gå på yoga eller noe mindre intensivt, selv om det regnes som en økt begge deler. Og for all del er viktige deler av ett treningsprogram.

Treningsresultater kommer langsommere og varer sjelden så lenge de kunne gjort uten restitusjon! Når vi trener bryter vi ned kroppen vår, og da trenger vi hvile for å hente oss inn igjen. Alle vet dette, men om vi velger å høre på det er en annen sak... Det er en grunn til at vi ved tøffe og kanskje uvante økter får stølhet eller gangsperr som noen kaller det. Musklene har blitt brutt ned, noen fibre er revet av og andre er "fillete". "Ser ut som en kjøttkake" i følge professor Raastad i en artikkel om netopp dette i Sprek- delen i BT.no.




Om man trener hardt i perioder vil man behøve restitusjon mer enn om man har ett gjennomsnittlig aktivitetsnivå. Her er det mange artikler ute i media, og da må vi igjen ta på oss de kritiske brillene :O)

Vg.no skriver at mosjonister ikke behøver hviledager, men som dere kan lese om dere virkelig leser artikkelen mener professor Hallen at hvilen kommer av seg selv. Løper vi en 5 km eller går på en times spinning en dag, vil det være mange timer igjen av døgnet for hvile før neste økt.

Det skal MYE til for å bli overtrent, og før en blir det vil man kanskje merke at resultatene og progresjonen ikke kommer som før. Ta dette tegnet alvorlig, og tenk gjennom aktivitets- og hvilenivået ditt. På helsenett.no kan du lese om overtrening, skrevet av kompetente personer. Passe dere litt for artikler som denne på kk.no, hvor du skal svare på ti spørsmål og utfra dette vite om du er overtrent. Helsemyndighetene anbefaler MINST 30 minutter om dagen med økt puls, dette for å forebygge nedgang i kroppens form. Vil vi i bedre form kreves selvsagt mye mer :O)

Hele poenget er igjen at vi må lese og høre på media med noen filtere, både om det som sies er troverdig, hva slags utdannelse folk har og hvilken betydning dette har for deg. Alle har sin måte å ha en aktiv hverdag på, og det finnes aldri noen fasitsvar, men gode retingslinjer og argumenter hjelper oss bra :O)

Er du flink til å restituere etter tøff trening??


Stikkord:

13 kommentarer

carinaho

26.09.2011 kl.11:02

hvis jeg ikke gjør det er kroppen tappet for energi lang tid etter en periode med mye trening og lite hvile.... jeg må ha visse hviledager ellers klarer jeg ikke å yte mitt allerbeste og slik jeg ønsker når jeg først trener

Terapi trening og kosthold

26.09.2011 kl.12:13

Så bra skrevet:) Mye nyttig her:)

KunnskapsrikTrening

26.09.2011 kl.12:18

carinaho: Restitusjon er viktig, og særlig da når man har tatt seg skikkelig ut! Lytte til kroppen er noe jeg har lært meg hvertfall :)

KunnskapsrikTrening

26.09.2011 kl.12:19

Terapi trening og kosthold: Supert at du likte innlegget! Ha en fin dag :)

Tobba

26.09.2011 kl.13:19

Bra innlegg :) Og det er veldig interessant! Jeg har fått pepper for at jeg trener "for mye", noe jeg mener er bullshit. Jeg har hviledager som alle andre, og jeg mener, som du skriver over, at feks Yoga'en ikke er "trening" på samme måte. Jeg har drevet å argumentert for mine nærmeste at å trene yoga på en hviledag, ikke ødelegger restitusjonen.

Nå kan jeg bare henvise dem hit :P ?

carinaho

26.09.2011 kl.14:25

ja sant,det er veldig viktig (o= ønsker jo å yte maks hver økt-da er det og viktig å hvile (o=

KunnskapsrikTrening

26.09.2011 kl.15:57

Tobba: Heihei! Bare å henvise hit :) Anbefaler også å lese artiklene jeg har linket til! Yoga på en hviledag vil ikke ødelegge så mye for deg tror jeg :) Ha en super dag!

-treningsnanne

26.09.2011 kl.18:26

Veldig bra innspill. Jeg er ganske flink, synes jeg. Trenger ikke hvile rett ut, men av og til gjøre noe annet. :) Jeg løp halvmaraton i går og skal IKKE på løpetur i dag, men så stiv som jeg er i kroppen nå, har jeg planer om å bevege meg på annen måte. Det er restitusjon for meg. :)

KunnskapsrikTrening

26.09.2011 kl.19:16

treningsnanne: Så bra! Halvmaraton er imponerende :) Gjelder jo bare å lytte til kroppens signaler og være litt realistisk ikke sant? Ha en super kveld!

Nina

26.09.2011 kl.20:36

Nyttig lesning! Jeg trener hver dag, så og si, og tror at nøkkelen er variasjon.. Trener man styrke er det nok en fordel å la de musklene du har trent hardt, få hvile en dag, men å løpe to dager etter hverandre har ikke noe å si. Ihvertfall ikke hvis kroppen din er vant til å løpe flere ganger i uke. Er man nybegynner skal man såklart starte forsiktig og rolig. Er kroppen vant til å få kjørt seg endel, vil jeg tro at den tåler en hel del mer, dessuten hvis man er vant til å presse kroppen, så kjenner man sine egne begrensninger, og da er flinkere til å lytte til den . Mye misvisende atrikler ute på nettet, godt at noen kan sortere litt og oppsummere litt fakta;)

Men igjen, variasjon er bra! Styrke, rulleskøyter, løp, sykling, gå tur saltrening.. Da går man ikke lei heller:))

KunnskapsrikTrening

27.09.2011 kl.08:01

Nina: God morgen :) Helt enig med deg, variasjon er nøkkelen! Kjenne sin egen kropp og være ærlig med seg selv er viktig, så når vi resultatene vi ønsker! Ha en fin dag :O)

mylifeasjeanette

27.09.2011 kl.15:45

Veldig bra skrevet, syntes det er så vanskelig å få oversikt over hva man skal og ikke skal gjøre.

Jeg selv velger å trene to dager på og en dag av. Da sykler jeg 3 mil og småløper /går (kommer helt alt på hvor slitne beina er etter sykling), og vekter etter det. Trener jeg hver dag, har jeg faktisk ikke krefter til å gjennomføre det.

Men siden jeg har hund får jeg trim hver dag for det:):)

Tusen takk forresten, hun er kjempe søt !! Kos med hundvov :)

KunnskapsrikTrening

27.09.2011 kl.18:02

mylifeasjeanette: Hei! Så fint du likte innlegget :) Mye som blir skrevet i media, men er vel viktigst å følge signalene til sin egen kropp.. Å trene hver eneste dag blir etterhvert veldig slitsomt for kroppen, så har restitusjonsdager jeg også! Smart med hund, da kommer man seg ut :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits