Genenes favorittdiett

Endelig fredag!

I siste innlegg "Kostholdsråd i media..." skrev jeg om hvor forvirrende det kan være å lese artikler i media om hva vi kan spise eller hva vi absolutt ikke burde spise. I artikkelen med overskriften som sier at 60-talls kostholdet er det som er "sunnest", men om man leser hele artikkelen merker man fort at journalisten ikke har fått helt grepet om hva professor Johansen mener. Ikke lett vi blir usikre! Tusen takk for alle tilbakemeldinger :O)

Men takket være min kjære samboer, har jeg nå fått taket i en ny artikkel som skriver om samme tema og forskningen. På Nrk.no i vitenskaps-delen finner vi artikkelen "Genenes favorittmat", som er ett samarbeid med Forskning.no. Om du ønsker kunnskap og artikler til å stole på er dette stedet :O).

I denne artikkelen har journalisten fått tak i og forstått hva prof. Johansen og forsker staben på NTNU vil frem med, og jeg anbefaler alle å lese HELE artikkelen.

Forskning på gen-påvikning fra ulike matvarer og matvaregrupper viser at genuttrykket av ulike gener avhenger av stimuli fra de ulike matvarene. Når vi spiser vil cellene i kroppen få ulike stimuli som fører til uttrykking av ulike gener. Genene skrives av og proteiner vil syntetiseres (veldig enkelt forklart). Noen matvarer vil øke uttrykkingen og noen vil bremse uttrykkingen av genene våre. Spennende :O)



Det de kommer frem til er at 1/3 av Karbohydrater, fett og proteiner til hvert måltid er å anbefale. Likner mye på den gode gamle tallerkenmodellen syns dere ikke?? Prinsippet med inndeling av kosten fra ulike matvaregrupper sørger jo for variert kost. Hentet fra helse og velferdsetaten, for friske mennesker.




Videre sier prof. Johansen at kalorier er kalorier, og glukose fra sukker eller karbohydrater er og blir glukose. Sant, men husk at dette ikke tar forebehold om individ forskjeller osv :)

Jeg kan ikke nevne trikset med kaloribalanse mange nok ganger, det er det som ligger bak hva som skjer med vekten vår dere! Finn det som funker for deg, alle er forskjellige, men et godt kosthold og aktivitet er et must!

 Har du funnet balanse i din kost??

Husk å følge KunnskapsrikTrening på Bloglovin og facebook :O)

Stikkord:

11 kommentarer

Mia

16.09.2011 kl.10:32

Så spennende! Leste faktisk denne artikkelen på forskning.no i går og måtte le litt når jeg leste om hva "genene våre sier oss".. Mange har vel sagt at "litt av alt" er sunnest i årevis, verken for mye eller for lite av det ene eller det andre:) Jeg tror et godt blandingskosthold, med riktig balanse av fett (både mettet og umettet), langsomme karbohydrater og protein fra gode kilder er veien til et sunt, godt og langt liv:)

GodFormen

16.09.2011 kl.11:05

Du har helt rett! Et godt kosthold og aktivitet er viktig. For den vanlige mann/kvinne i gata tror jeg det ofte blir vanskelig å henge med på all karbovitenskap, kostholdstips, treningsmetoder etc. Jeg er tilhenger av å gjøre det enkelt, og som du skriver - finn ut hva som fungerer for deg. Bare du spiser godt og er i aktivitet :-)

Ann Kristin

16.09.2011 kl.11:48

Hei Helene! :)

Denne måtte jeg bare kommentere på.. hehe, ikke meininga å være kristisk, men å utfordre diskusjonen - vi kan jo fortsette den til neste helg:)

Du skriver "Det de kommer frem til er at 1/3 av Karbohydrater, fett og proteiner til hvert måltid er å anbefale." mens på figuren er det skissert tallerkenmodellen fra helsedirektoratet med 1/3 grønnsaker (altså karbohydrat), 1/3 kjøtt/fisk/egg/belgprodukter (altså proteiner (noe fett kanskje?) - skjønner ikke helt hva belgprodukter gjør der men..) og 1/3 potet/ris/pasta/ korn (altså karbohydrater) Men hvor ble det av fettet? Jeg mener at denne inndelingen er uhensiktsmessig med tanke på at man ikke "gjør som man sier" med det. (Med forbehold om at jeg ser riktig på figuren, den var litt liten..)

Også: Litt om dette med kalorier, er det virkelig sånn at en kalori er en kalori? Jeg legger ved noen linker jeg anbefaler å lese gjennom..

http://paljabekk.blogspot.com/2011/05/adiposologi.html

http://paljabekk.blogspot.com/2011/05/mer-adiposologi.html

http://paljabekk.blogspot.com/2011/05/adiposologi-iii.html

Og ikke minst:

http://paljabekk.blogspot.com/2011/09/veien-til-god-helse-utgangspunktet.html

Ha en fin helg da :-)

KunnskapsrikTrening

16.09.2011 kl.12:26

GodFormen: Veldig enig der! Poenget mitt er at det er vanskelig å finne fasiten når det ikke er noen klar fasit :O) Men å finne sin egen balanse i kost og aktivitet er det viktige!

KunnskapsrikTrening

16.09.2011 kl.12:27

Mia: hei! Litt av alt er det vi kommer tilbake til med jevne mellomrom :O) Sats på variasjon så når vi målene våre :O)

KunnskapsrikTrening

16.09.2011 kl.15:26

Ann Kristin: Hei! Tallerken modellen er jo basert på det som er på figuren, og fettet kommer jo inn i kjøtt/fisk/egg delen. Poenget er at tanken om å dele opp kosten i andeler protein, fett osv er like enkel som tallerkenmodellen. Belgfruktene er vel rike på protein, noen hvertfall :) Jeg refererer bare til hva hun sier om kalorier, og legger til at det kan diskuteres når det gjelder følgene av kaloriinntak fra ulike matvarer. Men definisjonen på en kalori er jo den samme :O) God helg!

Charlotte -

16.09.2011 kl.15:38

sv: Det er masse proteinpulver for pengene :)
ha en fin helg!

carinaho

16.09.2011 kl.19:56

leste den artikkelen der...ble faktisk litt forvirret...mulig jeg hadde en dårlig dag og ikke funnet balansen som kanskje trengs for å ha en nogendlunde avslappet forhold til det hehehe (o: klarer i store deler-bare ikke alle dager hehe

KunnskapsrikTrening

16.09.2011 kl.23:02

carinaho: Ganske forvirrende ja :) Balanse og litt utskeielser er vel en god kombinasjon !

18.09.2011 kl.11:12

de e knall gode, og du kan liksom bruke de til alt! ;) rundstykker, hamburgerbrød, pita brød, og mest sansynlig tortillalefse viss du ikke har den så lenge i ovnen :P hehe.. og du kan jo tilsette andre ting i deigen også.. lurt å ta litt bakepulver i viss du skal bruke det som hamburgerbrød så du kan dele de, ellers lager du bare to runde som er litt flate istedenfor :) lykke til :)

KunnskapsrikTrening

18.09.2011 kl.16:02

Anonym: Takk for tips :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits