Funksjonell trening med catslide!

 

Ny uke- nye muligheter ♥

Trenger du variasjon i treningen din? Lyst på nye utfordringer og alternativer til den tradisjonelle styrketreningen??

Det finnes en mengde tips om hvordan man kan trene styrke uten utstyr som vekter og maskiner, og ofte innebærer det øvelser med kroppsvekt eller halvliters flasker med vann for ekstra motstand. Greit for opptrening og vedlikehold om du er nybegynner, eller som variasjon for de med mer muskelmasse. Kan bli litt kjedelig i lengden, så hva med noe morsommere??

Dette er ikke ett nytt konsept, mange sentere har kanskje denne type trening på timeplanen og du har kanskje prøvd det før.. 

CATSLIDE anbefales!

Funksjonell trening er på full fart inn i trenings-bransjen, og er absolutt noe å prøve! Denne typen trening er øvelser som likner hverdagslige bevegelser og styrker oss i utførelsen av disse.

Catslide er et enkelt konsept, som kan utføres på alle gulv (som er glatte) med enkelt utstyr. Man kan få kjøpt egne matter på catslide.no, eller bare bruk raggsokkene dine på hender og føtter :O)

 

Hele konseptet går utpå å gi kroppen ekstra utfordringer i øvelsene, da særlig mage/rygg som må holdes stabilt gjennom alle utførelsene. Her gjelder det å være rolig og kontrollert gjennom hele bevegelsesbanen, og virkelig kjenne at mage og rygg jobber. 

Jeg var selv så heldig å få prøve dette på PT kurset, og jeg kan skrive under på at dette er noe helt annet enn å være sterk i knebøy og markløft! Her må de fleste, uansett maksløft i styrkeøvelser, starte på enkle og små bevegelser. Kjempe tungt, gøy og utfordrende!! Det kjennes dagen etter for å si det sånn :O)



Det anbefales å få en instruktør til å vise øvelsene og kontrollere stabiliteten din i hofte regionen under utførelsen. Det skal ikke mye til før øvelsen blir for tung. Vi fikk super introduksjon av en fra Mykjemeir treningssenter, som bruker catslide mye i sin trening av kunder.

Om du har lyst å prøve deg selv kan få noen tips til øvelser å starte med på vg.no. "Skli deg sterk hjemme på parketten" gir deg 6 tøffe øvelser å prøve. Mitt tips er å svelge den kamelen om at man er sterk når det kommer til tradisjonell vektløfting, men innse at man burde starte lett for å få riktig utførelse. Få gjerne noen til å se på mens du sklir rundt på parketten :O) Bildene er fra artikkelen, og er to av øvelsene som blir presentert.



Ikke overbevist enda? Denne typen funksjonell trening vil gi deg mer styrke i core regionen, altså det berømte korsettet, som vi er avhengige av ved styrketrening. Tunge løft med frie vekter og stenger krever avstivining i mage/rygg og vil hjelpe deg til å kunne løfte enda tyngre :O)

Har du prøvd catslide??


Stikkord:

11 kommentarer

Kristine Mowmow

19.09.2011 kl.08:37

Jepp! Prøvde det på PUMA-Convention i fjor vår med Christina fra Krønsj. Gøy:)

KunnskapsrikTrening

19.09.2011 kl.08:57

Kristine Mowmow: Kjempe gøy! Det er vel hun som er i artikkelen også :O) Ha en fin dag!

hanne tønnessen

19.09.2011 kl.12:20

jeg har selv prøvd denne treningen, og må si jeg er GODT fornøyd!

KunnskapsrikTrening

19.09.2011 kl.12:46

hanne tønnessen: Ikke sant! Blir støl overalt :)

De10sistekiloene

19.09.2011 kl.14:01

Hihihi, prøvde dette i noen timer på det gamle treningstudioet mitt; kjempetungt! Men jeg følte aldri jeg så noen fremgang, så det ble med de tre timene jeg var på :P

KunnskapsrikTrening

19.09.2011 kl.14:25

De10sistekiloene: Kjempetungt ja, men tror at tekninkken kan ta tid å få inn skikkelig.. ha en fin dag!

Charlotte -

19.09.2011 kl.18:57

sv: Veldig godt å slippe stresset som det som regel er rett før en stor prøve eller eksamen :)

Helene Taaje

20.09.2011 kl.12:26

Catslide er helt sinnsyk bra trening ja!

KunnskapsrikTrening

20.09.2011 kl.13:37

Helene Taaje: Ikke sant! Gir stølhet en ny mening :)

Cecilie

20.09.2011 kl.23:29

Det ser veldig gøy ut, men jeg som er veldig svak i armene skjønner ikke hvordan det er mulig å holde seg igjen så man ikke sklir og plasker ned på magen :p

KunnskapsrikTrening

21.09.2011 kl.07:58

Cecilie: Hei! Det er litt motstand i catslidene, så man ikke bare fyker rundt på gulvet :) I starten er det nok å bare stå der, og kanskje bevege littegranne på armene. Mye forbedringspotensiale for alle :9

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits