ATP; Musklenes energienhet!

 

Musklene våre trenger energi for å jobbe, men hva er egentlig ATP?

 

I flere av innleggene om både muskler og energiomsetning har jeg skrevet om ATP, og hvordan musklene våre forbruker dette under kontraksjon. Når vi spiser og inntar næring vil enerigen, gjennom en rekke prosesser til slutt ende opp som ATP. Adenosine -5'-trifosfat er kroppens "molekylære energienhet", som er involvert i utallige prosesser i kroppens celler, for eksempel celle deling, signalisering i cellene og ikke minst muskelkontraksjon. 

ATP-molekylet har tre fosfatgrupper bundet til seg, og produseres ved hjelp av enzymet ATP-synthase. 

I cellenes metabolisme vil ATP defosforyleres, altså "miste" en fosfatgruppe og danne ADP, om enda en forsfatgruppe fjernes dannes AMP. ATP er altså energi i seg selv, og produseres i musklene som kortsiktig energi. I hvile vil musklene produsere nok ATP til å skape sammentrekninger i musklene, og mer ATP enn nødvendig vil produseres. De fleste cellene i kroppen produserer ATP gjennom aerob metabolisme i mitokondriene og ved glykolyse i cytoplasma. 


Så hva skjer når vi går fra hvile til muskelarbeid?

Ved muskelkontraksjon vil ATP brytes ned til ADP og fosfat som forklart over. ADP kan tilføres fosfat igjen og ny ATP skapes. Dette skjer ved at fosfokreatin donerer en fosfatgruppe, noe jeg skal komme tilbake til senere :)






Som vi kanskje husker kan muskelene våre lagre glykogen, altså energi som ved behov brytes ned og omgjøres til nettopp ATP. Dette vil skje når den svært begrensede ATP mengden i musklene er brukt opp, og kreatinfosfat ikke har mer fosfat å donere til ADP. Dette er snakk om sekunder med intensivt arbeid, og musklene er da avhengig av rask energitilførsel!

I den aerobe energiomsetningen vil mitokondriene jobbe på spreng for å skape ATP fra nedbrytningen av glukose via pyruvat, noe som fungerer bra så lenge oksygentilførselen er tilstrekkelig. Men hva skjer om mitokondriene ikke får nok oksygen? Dette skjer ved anaerobt arbeid, høy intensitet, og vil føre til produksjon av melkesyre (laktat). 

Uten oksygen vil glykolysen, anaerobt arbeid, produsere pyruvat raskere enn mitokondriene kan nyttiggjøre seg av pyruvaten i ATP produksjonen. Mangelen på oksygen vil altså fungere som en flaskehals og skape "kø" i energiproduksjonen.

Pyruvaten vil dermed gjøres om til melkesyre, som vi alle sikkert har hatt et møte med? Melkesyra vil føre til lavere pH i muskulaturen som etterhvert vil virke inn på viktige enzymer, og sette ned musklenes evne til kontraksjon. Dette betyr ikke at musklene opplever såkalt fatigue, eller utmattelse, noe som tar laaang tid og krever at alle energikilder er tomme. Som regel vil utmattelse sitte i psyken før det finnes fysiologiske grunner til at vi føler oss utmattede.



ATP er altså musklenes og kroppens energibærer. Nok tilgang på oksygen og lagret energi vil gi musklene mulighet til å holde følge med ATP forbruket ved arbeid. Vi kan også se at det er en grunn til at vi kjenner melkesyra komme etter for eksempel en sprint, hvor ATP nivået i musklene blir brukt opp og ikke kan erstattes like fort. 

Etter en økt hvor melkesyre har blitt produsert vil musklene igjen få tilgang til oksygen. Laktaten vil da gjøres om til pyruvat som igjen kan brukes av mitokondriene til ATP-produksjon, energitilgangen i musklene vil dermed økes raskt. 

ATP er nødvendig for at vi skal kunne opprettholde aktiviteten og intensiteten under økten, og er avhengig av mange faktorer som oksygen og lagret energi i musklene.

Har dere trent eller har planer om det i dag??


12 kommentarer

mylifeaskris

21.09.2011 kl.08:18

Dette var et kjempenyttig innlegg for meg som leser om cellene og nettopp ATP i biologien :) Tusen takk!

Mia

21.09.2011 kl.10:03

Nettopp ferdig med fysiologiforelesningen nå, jeg. Kjempekjekt - har om hjertet:) Trening venter i kveld, elipsemaskin, spinning og styrketrening for armer/skuldre og ikke minst KNEBØY endelig :D

KunnskapsrikTrening

21.09.2011 kl.10:34

mylifeaskris: Så bra :O) Bare å spørre om du lurer på noe! Lykke til med lesingen :)

KunnskapsrikTrening

21.09.2011 kl.10:35

Mia: Hjertet er spennende! Høres ut som en superøkt i kveld, god trening :) Håper foten klarer seg!

The Road

21.09.2011 kl.10:49

Ikke fått trent på en god stund jeg nå.. Sliter med en lei betennelse i armen og for meg som svømmer er det ikke lett da å drive med det.. Skal til legen i dag, så da får vi se om jeg rett og slett setter en kortison sprøyte da betennelse, har vedvart i et par måneder nå.. :=)

Stine Liverød

21.09.2011 kl.12:36

Nok en gang et flott innlegg, kjempeflott å lese dette her også, har eksamen 10ende oktober i netopp dette samt 11 andre emner.

ble en styrkeøkt på formiddagen og styrkegruppetime på kvelden :)

GodFormen

21.09.2011 kl.14:12

Spennende!!!

KunnskapsrikTrening

21.09.2011 kl.15:46

The Road: Oj da, håper legetimen gjør underverker! God bedring :)

KunnskapsrikTrening

21.09.2011 kl.15:47

Stine Liverød: Takk for det :) Følger tydeligvis din pensumliste! Deilig med bonustrening på kvelden da, god trening! Bare si fra om du har tips til innlegg du likevel skal lese om til eksamen :)

KunnskapsrikTrening

21.09.2011 kl.15:47

GodFormen: Ikke sant?? Ha en fin dag :O)

:)

21.11.2011 kl.21:08

hva er det som skjer i cytoplasma når det ikke er nok oksygen? :)

KunnskapsrikTrening

22.11.2011 kl.09:52

:): Hei! om du leser innleggene om karbohydrat og fettforbrenning har jeg forklart hva som skjer og når oksygen er avgjørende :) Ha en fin dag!

Skriv en ny kommentar

hits