Høyt blodtrykk? Senk det med trening!

 

Har du eller kjenner du noen med høyt blodtrykk?

Høyt blodtrykk eller hypertensjon som det heter er et stigende problem i hele verden. Dette er også den viktigste risikofaktoren for hjerte- og karsykdommer og dødelighet som kan endres ved kosthold og trening.


Høytblodtrykk settes i sammenheng med fysisk inaktivitet, overvekt, stress og høyt saltinntak, hvor inaktivitet spiller en stor rolle! MANGE har høyt blodtrykk, men har enda ikke fått dette bekreftet av lege, noe som kan få store konsekvenser. Og som alltid finnes det de med høyt blodtrykk som følge av andre sykdommer.

Hva er for høyt blodtrykk?

Definisjonen på høyt blodtrykk er systolisk trykk (når hjertet pumper ut blod) over 140 mm HG og/eller diastolisk trykk (når hjertet fylles med blod) over 90 mm HG. Optimalt trykk ligger på 120/80.


Hvordan kan du både aktivt senke et allerede for høyt blodtrykk eller forebygge at det skjer?

♥Enkle grep som kondisjonstrening på 40-70% av makspuls minst 30 min/økt helst hver dag kan senke blodtrykket hos de med mildt til moderat forhøyet blodtrykk. Høyintesiv aktivitet vil også senke blodtrykket. 

♥Under aktivitet vil det systoliske trykket øke, og for personer med allerede høyt blodtrykk vil økningen bli enda større.

♥Når det gjelder styrketrening vil de med høyt blodtrykk ha nytte av lettere vekter og flere repetisjoner, pga det høye trykket som skapes ved tung styrketrening. Både systolisk og diastolisk trykk vil øke.

♥Hver enkelt økt vil gi en akkutt senkning, men for å endre blodtrykket permanent må aktiviteten opprettholdes regelmessig!!


Hva skjer?

Fysisk aktivitet har en positiv virkning på det sympatiske nervesystemet (det som øker feks hjerterytmen osv ved "fight or flight" responser). Personer med nylig forhøyet blodtrykk, hvor økningen som oftest kommer av økt hjerteminuttvolum og ikke endringer i feks økt motstand i blodårene, vil få raske resultater. 

Aktivitet vil også øke endorfin-utskillelsen, noe som antas å ha blodtrykkssenkende effekt etter arbeidet! 

Aktivitet vil redusere eventuell insulinresistens, noe som fører til at fysisk aktivitet senker faren for å utvikle diabetes type-2 sammtidig som blodtrykket senkes. Dobbel effekt altså :)

I tillegg vil den fysiske aktiviteten ha positive effekter på nyrene!

NB: Ved systolisk trykk over 200 mm HG eller diastolisk trykk over 115 mm HG skal ikke fysisk aktivitet utøves før trykket er senket med medikamenter! Husk alltid å få klarsignal av legen før du setter igang med treningen. 



Høy blodtrykk er altså en svært utbredt tilstand i verden, men som dere skjønner kan dette forebygges og påvirkes med fysisk aktivitet. Det norske helsevesenet er ivrige til å skrive ut blodtrykksdempende medisiner, når de fleste tilfeller kan behandles med økt aktivitet i hverdagen!!

Gjør deg selv en tjeneste, økt eller oppretthold aktivitetsnivået ditt for å få en friskere hverdag og fremtid!!



Dagens spørsmål: Har du målt blodtrykket ditt i det siste??

For mer informasjon om blodtrykk og fysisk aktivitet; les på helsedirektoratets nettsider.

Husk konkurransen på KunnskapsrikTrening! Fortell om din beste treningsopplevelse. Vær med i trekningen av en smart matboks :O)

Stikkord:

6 kommentarer

grrrgurl

26.10.2011 kl.14:36

hmm! Viktige greier det der!

KunnskapsrikTrening

26.10.2011 kl.14:38

grrrgurl: Det er jo det :)

Monica

26.10.2011 kl.16:29

Jeg hadde ikke høyt blodtrykk sist jeg var hos legen og sjekket det hvertfall! :)

Ha en flott dag :)

KunnskapsrikTrening

26.10.2011 kl.16:33

Monica: Så bra :) Ikke jeg heller! Ha en fin dag du også!

SOFI - fotoblogg

27.10.2011 kl.10:45

sv: Tack så mycket! :)

Erica

27.10.2011 kl.14:32

UUtrolig spennende! Supert skrevet :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits