Venter du på skisesongen? Gode øvelser for overkropp

Klar for skisesongen?

Midten av november, men ingen snø eller skisesong enda.. I fjor på denne tiden var det snø, åpne bakker og løyper mange steder. Hvor blir kulda av?? I slutten av oktober 2010 skrev aftenposten.no at skisesongen er for alvor igang, litt dårligere i år. Mange venter på at skisesongen skal starte, både langrenns-entusiastene, men også de som helst kjører nedover.

Siden jeg selv er best med langrennsski på bena, har jeg mest oversikt over teknikk og utfordringer på den fronten. Å gå på langrenn kan gjøres på mange måter, med mange ulike mål og teknikker. Jeg sier ikke at alle må ikle seg tightsen og halse rundt i sporet med blodsmak i munnen, men litt teknikk og styrke kan alle få godt av. 


Å gå på langrenn krever mye av overkropp, og her vil jeg gi dere noen fine øvelser for dette. Bena er selvsagt viktige, dette kommer senere :)

De viktigste musklene vi bruker når vi går på ski er blandt annet den store ryggmuskelen (latissimus dorsi), bakside arm (triceps), kjernemuskulatur (mage/rygg). I tillegg muskulatur på ben.

Fine øvelser for OVERKROPP:

1. Sittende roing (trykk for å lese mer)


2. Nedtrekk (bredt grep)


3. Pull ups 


Bredt overarms grep! Om dette blir for tungt, hopp opp til stanga, brems ned. Du kan også bruke en bom/stang som du trekker deg opp til.


4. Stående skidrag

vises her med strikk på vektklubb.no, klikk for forklaring. Jeg anbefaler å bruke kabel med nedtrekks-stanga om du har tilgang til dette. Trener du ute eller hjemme er strikk et supert alternativ!

 

5. Brystpress 

Balanserer ryggmuskulaturen, viktig for holdningen! Prøv ut maskin, frivekter, benk for å finne din favoritt. 


 

6. Push-ups

varier mellom bredt og smalt grep. Bredt grep vil hovedsakelig utfordre brystmuskulatur, smalt grep brenner godt i triceps. Test ut for å kjenne forskjellen :)

Mange av disse øvelsene finner du forklaring og bilder på i innlegget om øvelser for en god kroppsholdning. Lurer du på generelle tips til styrketrening finner du det i innleggene om styrketreningstips 1 og 2. Skreddersøm av styrketrening kan du også lese om :)

Helt til slutt vil jeg si at det er utrolig hyggelig med så mange fine tilbakemeldinger! Fortsett med spørsmål både på facebooksiden, mail og som kommentarer :)

Ha en super dag

♥  

Stikkord:

6 kommentarer

Kamillas treningsblogg

16.11.2011 kl.08:57

Jeg skulle virkelig ønske at vi fikk "skisnø" her i Brønnøysund!! Pga den nære kysten har vi omtrent bare en vinter med slaps og regn.. så her har vi ingen tilrettelagte løyper! :(

I fjor når jeg bodde i Trondheim var jeg ofte på skiturer med hunden i bymarka, det var så hærlig! Savner det :)

KunnskapsrikTrening

16.11.2011 kl.09:18

Kamillas treningsblogg: Håper du får tatt deg noen turer om vinteren blir kald og fin selv på kysten! Deilig med skitur sammen med hunden, der misunner jeg deg :) Ha en fin dag!

-treningsnanne

16.11.2011 kl.23:36

Takk for kjempefine tips. :)

Jeg gleder meg til skiføre...!

KunnskapsrikTrening

17.11.2011 kl.08:11

treningsnanne: Vi får krysse fingrene for snø i desember hvertfall :) Ha en fin dag!

healthy diane

20.11.2011 kl.17:37

Bra innlegg:) Har gått altfor mange snowboardssesonger i møte uten å ha fått trent meg opp først.. sliter mer på kroppen enn man skulle trodd! Viktig å trene litt i forkant!

KunnskapsrikTrening

20.11.2011 kl.18:32

healthy diane: Så fint du likte det :) Man har absolutt nytte av å forbrede seg litt! Ha en super kveld

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits