Ny norsk forskning på effekter av trening under graviditet!

 

Gunstige effekter av å trene under graviditet!

Denne uken disputerte den andre personen i Norge med sin doktorgrad innen trening og graviditet. Studien er utført i samarbeid med Norges idrettshøyskole, ved seksjon for idrettsmedisinske fag.

 «Exercise before and during Pregnancy and Reproductive Outcomes: the Norwegian Mother and Child Cohort Study»

I doktorgradsprosjektet finner man at trening under graviditet senker risiko for å føde barn med høy fødselsvekt (makrosome barn), og i tillegg synker andel kvinner som går gjennom keisersnitt. Begge disse effektene er med på å senke komplikasjoner for både mor og barn ved svangerskap og under fødsel. 



Som dere kan lese i innleggene om trening og graviditet er trening ment som aktivitet med moderat intensitet! Les her om hvorfor dette er så utrolig viktig for å gi barnet de beste forholdene!

Forskningsstudiet viser også at de som er fysisk aktive før graviditeten har størst sansynlighet for å opprettholde aktivitet gjennom graviditeten. En stor prosent av gravide kvinner som trener har også lengre svangerskap, og dermed lavere risiko for for tidlig fødsel (prematurt). Det var ingen sammenheng mellom type aktivitet og lengde på svangerskapet. 


Datagrunnlaget for denne doktorgraden er tatt fra den norske mor og barn undersøkelsen, MoBa hvor rundt 100 000 norske kvinner ble rekruttert i perioden 1999-2008. I tillegg er data fra Medisinsk fødselsregister i Bergen benyttet. 

Lurer du på hva du kan trene under graviditeten? Få tips her.

Les her om studien på forskning.no


Bildet er lånt fra Nih.no

Husk å meld dere på adventskalenderen her!

Er det noen gravide lesere som vil dele trenings-erfaringer?

8 kommentarer

Anna

09.12.2011 kl.08:39

Siden jeg hadde kraftig bekkenløsning fra ca uke 16 i mitt svangerskap og brukte mye krykker, har jeg noe begrenset treningserfaring som gravid. Men jeg har en stor hund som trenger daglig trim, så da ble sykkel min redning :) Jeg kunne sykle uten at bekkenet slo seg vrangt og hunden fikk vært ute og løpt litt hver dag. I neste svangerskap kommer jeg til å starte tidlig med trening i vann og kanskje yoga også, alt for å prøve å holde smertene i sjakk!

KunnskapsrikTrening

09.12.2011 kl.08:54

Anna: Flott å høre at du løste det med sykling og i tillegg fikk hunden mosjon! Hvert svangerskap er jo individuelt, så det å være forberedt til neste gang er en super innstilling! Ha en kjempefin fredag :)

benedictestrening

09.12.2011 kl.09:19

Jeg trente jevnlig og moderat under begge mine svangerskap. Jeg tror det bidro til at jeg hadde en svangerskap uten noen særlige plager, relativt raske fødsler og kom raskt i form og "fasong" igjen i ettertid!

KunnskapsrikTrening

09.12.2011 kl.09:32

benedictestrening: Så fint å høre! Godt at du "fikk igjen" for treningen etter fødselen! Takk for at du delte :) God fredag!

Monica

09.12.2011 kl.10:53

Utrolig godt å vite for alle som ikke har vært gravide enda og! Noe og ta med seg! Takk for info :)

KunnskapsrikTrening

09.12.2011 kl.13:20

Monica: ja ikke sant! Jo mer man forstår hvorfor og hvordan kroppen fungerer og reagerer på trening under graviditet

, jo lettere er det å gode seg aktiv tror jeg :) ha en god helg!

hegerebecca

11.12.2011 kl.18:26

Jeg har trent hele tiden under svangerskapet, men måtte gi opp en del øvelser som knebøy, markløft og utfall i smith for noen uker siden for magen ble så stor og det begynte å bli veldig tungt.

Har 7 uker igjen nå, det er tungt å trene, og vanskelig å motivere seg. Men bare sååå verdt det når man kommer seg på trening. fremover blir det stortsett overkropp, ellipse og sykling som gjelder. Har lyst til å klare å trene ut tiden :)

KunnskapsrikTrening

12.12.2011 kl.07:48

hegerebecca: Hei :)Er så bra å høre at trening og aktivitet ikke faller bort under graviditet! Fint at du har funnet ting som passer bedre nå som det ikke er lenge igjen! Motivasjon er viktig, og tror det er avgjørende for å holde aktiviteten oppe hele veien. Lykke til !!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits