Trene ute i kulda??

Trene ute hele året?

Er du en av de som trekker inn på treningssentrene eller trapper ned på aktiviteter når kulda kommer? Rister du på hode av de som tar seg en joggetur i minusgradene?

Å trene eller holde på med aktivitet i kulda er både en vanesak og ikke minst helt individuellt å like :)

 Selv snører jeg gjerne på meg terrengskoene, drar på meg supern og ulltrøya når termometeret viser blått. Følelsen av å være ute og i tillegg få trent er deilig, særlig når jeg kommer inn igjen! Selvfølgelig kunne jeg tatt meg sammen og fått meg en skitur når det likevel er snø og kaldt, men det blir ikke like effektivt før jobb om morgenen... 


Se så glad man blir!

Men hva skjer fysiologisk sett når vi er aktive ute i kulda?

Hvis vi tenker enkelt kan vi si at "alt" trekker seg sammen i kulde. Dette skjer også med blodårene våre, og særlig da de ytterst mot huden. Dette fører til at blodomløpet blir litt dårligere. Ved aktivitet vil vi svette selv i kulda, og blodet vil selvfølgelig varmes opp mer enn i inaktivitet. Dvs at det fortsatt vil strømme rundt i årene våre, det kreves bare litt lengre oppvarming av kropp og muskler


Det sympatiske og parasympatiske nervesystemet.

Forskning på aktivitet i kulde (-15 grader) og ved innpusting av kald luft viser at det ikke skjer noen stor endring i verken hjertefrekvens eller maksimalt oksygenopptak under aktiviteten. 

I en studie hvor forsøkspersonene (atleter) trente i kaldt miljø for å etterlikne det å faktisk trene i minusgrader ned til -15 viste det seg at personer uten kuldeasma-symptomer ikke fikk nedsatt lungeventilasjon under eller etter økten. Forsøkspersonene pustet inn enten kald (ca 2 grader) eller varm (romtempratur) luft med munnstykket. Gruppen med symptomer på kuldeastma fikk derimot signifikant nedgang i lungeventilasjon under økten, og økt bronchospastic respons (sammentrekning i bronkiene) etter  økten, uanvhengig om luften pustet inn var varm eller kald. Residualvolumet (volum luft som er igjen i lungene etter utpust) økte betraktelig.


Effekten av kald luft på særlig ansiktet vil aktivere responser uavhengig av luften vi puster inn. Reseptorer på huden vil aktiveres av nedkjøling og setter igang en såkalt "Vagal stimulation". Vagusnerven er den lengste kranialnerven i mennesket, og er en del av det parasympatiske nervesystemet. Denne nerven innerverer (har kontakt med) blandt annet hjertet og lungene. Ved aktivitet vil acetylcholin (neurotransmitter/signalsubstans) skilles ut og hjerteaktivitet senkes, lungeneaktiviteten vil også påvirkes. På grunn av denne effekten vil vi i realiteten få lavere hjerterytme i kulda. Dette kan løses ved blandt annet å dekke til hals og ansiktet, eller ha så høy intensitet at du er gjennomvarm! Hva med en kuldemaske?


Mange kvier seg for å trene når gradestokken viser KALDT, men som vi kan lese i forskningen vil de fleste ikke ta skade av dette! Personer med kuldeastma vil kjenne effekten av den tørre kalde lufta ved at lungekapasiteten vil synke. Forskning viste imidlertidig at selv med disse negative effektene fullførte forsøkspersonene økten uten store problemer!!

Ulike studier viser litt sprikende resultater på effektene av kulde og inhalering av kald luft på både hjerterytme, minuttvolum osv. Oksygenopptak øker selvfølgelig med aktivitet, men litt varierende hos forsøkspersoner med kuldeastma-symptomer. 


Under aktivitet vil en rekke faktorer spille inn på kroppens responser på trening i kaldt miljø. Den største grunnen til at folk dropper å utsette seg for dette er imidlertidig motivasjon, speilblanke gater, dårlige unnskyldninger og bedre alternativer! :) Ta løpeturen som en utfordring på både kondis, balanse og selvdisiplin.

Men jeg lover dere, stemningen du får ved å løpe ute i kram snø en tidlig morgen er verdt slitet! Skaff dere terrengsko/piggsko, varme og pustende klær og ikke minst en god lue så er dere klare for kulda!


Sporty julegavetips som er perfekte til løpeturen finner dere her..

Ikke glem adventskonkurransen!

Meld deg på her og vær med i trekningen av en finfin premie!

Nysgjerrig på artikler om trening i kulda?

Les mer av blandt annet Strauss 2011, Sandsund SINTEF, Keith 1990. Eller bare en helt vanlig lærebok om menneskets fysiologi!

Stikkord:

10 kommentarer

victoriabsverden

14.12.2011 kl.10:49

Hei,så fin blogg du har.

Hvis du går innom min blogg å kommenterer

på det nyeste innlegget får du tre kommentarer

tilbake :D

Deal eller ?

- Victoria

Silja

14.12.2011 kl.10:53

Jeg sliter med kuldeastma og samtidig elsker jeg å trene ute. Jeg holder på å fryse ihjel når gradestokken kryper ned mot 0C (selv med tre lag ull!) og samtidig elsker jeg å være ute om vinteren. Og følelsen av å løpe på snøen er, som du skrive, helt NYDELIG!!! Finnes det noe bedre enn en løpetur i knirkende snø? Njæ... jeg tror ikke det, det måtte i såfall være en skitur :-)

Tiltross for dette så må jeg si at det ER tungt å trene ute i kulda med kuldeastma! Veldig tungt! Og er jeg forkjølet i tillegg så er det nesten håpløst umulig å løpe ute i kulda....

Når jeg er så priviligert at jeg har et alternativ (Bislett) så innrømmer jeg at jeg slukøret og krumrygget velger å kryper inn i bunker'n mer enn en gang i løpet av vinteren. Til det beste for min egen helse (men selvsagt også for å få bedre kvalitet på økta enn hva klarer ute på snøen). Uten denne muligheten så ser jeg at jeg hadde slitt med motivasjonen enkelte dager.

MEN, i år skal jeg test LungPlus og da skal ikke lenger kuldeastma være det som "tvinger" meg inn på Bislett ;-)

KunnskapsrikTrening

14.12.2011 kl.11:11

Silja: Hei! Selvfølgelig er det tungt å løpe ute med kuldeastma, særlig når man er sterkt påvirket som deg :) Kjempebra at du likevel holder motivasjon oppe og prøver å finne utveier til å opprettholde treningen ute. Selvfølgelig er det ingenting i veien for å trene inne, men mange bruker dette som en litt dårlig unnskyldning til å ha et lavere aktivitetsnivå i vinterhalvåret.. Lykke til med uttesting av LungPlus! Fortell gjerne hvordan opplevelsen blir! Ha en super dag :)

På vei

14.12.2011 kl.11:51

Takk for et godt innlegg!! :)

Monica

14.12.2011 kl.11:56

Det er utrolig godt å trene ute i kulda! Har gjort det hvert eneste år, dette er første året jeg er på treningsstudio om vinteren. Men nå er det også veldig glatt ute så vanskelig og løpe, ellers hadde en tur ute vært mer fristende enn en tur på mølla! :)

KunnskapsrikTrening

14.12.2011 kl.12:19

På vei: God økt ;)

KunnskapsrikTrening

14.12.2011 kl.12:20

Monica: Veldig deilig ja, men glatt! Følte meg som bambi på isen tirsdag morgen med holke og underkjølt regn! Ha en fin dag :)

kristine

14.12.2011 kl.22:16

Selv sliter jeg med kuldeastma og er en av de som trives best på treningsstudioet! I de kaldeste periodene kan ddet være en utfordring bare å gå til bussen, så er greit å ha en jonasmaske liggende :p

KunnskapsrikTrening

15.12.2011 kl.10:04

kristine: Høres ikke noe gøy ut! Håper masken hjelper, og at du kan komme deg ut når været blir varmere :) Ha en fin dag!

Monica

15.12.2011 kl.12:39

Hehe, det er slik det blir! Men får liksom ikke rørt seg ordentlig, blir litt anspent i løpingen, håper alt gikk bra selv om det var isete! :)

SV: Jeg kjøpte proteinpulver FAST 1 pure whey protein med sjokoladesmak, proteinbarer med peanøttsmak og sjokolade/cocos smak, og whey gourmet :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits