Den moderne folkesykdommen; Metabolsk syndrom

Hva er metabolsk syndrom?

Vi kan lese mye om at verdens og ikke minst Norges befolkning blir fetere og fetere. Flere er medlemmer på treningssentre, men likevel øker forekomsten av livsstilssykdommer. Dette er en skremmende utvikling som alle må ta alvorlig og ta ansvar for!

På grunn av hyppigheten av risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2 har dette fått en samlebetegnelse som med navnet Metabolsk syndrom. Denne tilstanden kjennetegnes av fettlagring i mageregionen og forstyrrelser i fett- og blodsukker-regulering.

metabolsk syndrom og bukfett
Ikke et sjeldent syn akkurat..

Hva er metabolsk syndrom?

Kriteriene for å få diagnosen metabolsk syndrom er;

  • Økt livvidde; over 94 cm for menn og over 80 cm for kvinner.

I tillegg skal to av risikofaktorene under være tilstede;

  •  Økt nivå av triglyserider (fett) i blodet.
  •  Lavt nivå av det "snille" kolesterolet HDL.
  •  Økt blodtrykk.
  •  For høyt blodsukker.

Javel, dette angår vel ikke meg??

I Norge har 1 av 4 (grovt regnet) metabolsk syndrom!

Rundt 40 % av befolkningen over 40 år har påvist syndromet.

Personer med metabolsk syndrom har 3 ganger så stor risiko for å få hjerte- og karsykdommer.

Livvidden er et kriterie som også øker risikoen for diabetes type 2.

bukfett og metabolsk syndrom

Livvidden kan også være en arvelig faktor, men i de fleste tilfeller kommer dette av inaktivitet og dårlig kosthold!! Fettansamlinger vil fungere som et endokrint organ, det vil altså øke utskillelsen av visse signalstoffer i kroppen. Disse signalstoffene vil kunne påvirke apetitt, energimetabolisme, reproduksjon og andre mekanismer. 

Som dere kan lese i innlegget om høyt blodtrykk og trening er det ikke veldig mye som skal til for å senke et eventuellt forhøyet blodtrykk med utholdenhetstrening. Dette gjelder også for den økte livvidden og fettlagringen. Mosjon og bedre kosthold vil redusere fettprosenten, som igjen vil senke forsyrrelsene i fett- og blodsukker-reguleringen! 

blodtrykk

Forskere ved NTNU undersøkte effekten av ulike typer aerob trening (Utholdenhetstrening) og intensitet på metabolsk syndrom. En gruppe fikk råd fra fastlegen sin, gruppe to trente med moderat intensitet (rundt 70% av makspuls). Den siste gruppen trente intervalltrening (rundt 80% av makspuls). Alle trente 3 ganger i uken i 4 mnd. 

forskning på utholdenhet og intensitet under trening

Resultatene viste at ALL aktivitet virker positivt på metabolsk syndrom, men INTERVALLTRENING (høy intensitet) kan reversere syndromet opp mot 100 %!!

Igjen har vi funnet ut at aktivitet vil kunne redusere risikofaktorer for alvorlige livsstilsykdommer! Dette er en tankevekker.

Hvorfor øker da forekomsten av nettopp slike sykdommer i Norge og verden? Løsningen ligger åpen og tilgjengelig, er vi bare for late? Gidder vi ikke se problemet eller tror vi at det ikke kommer til å ramme oss??

Hva tror dere??

inaktivitet og latskap trening
Et bilde sier mer enn 1000 ord!


Les mer om metabolsk syndrom på forskning.no, i denne artikkelen eller på folkehelseinstituttets nettsider

Stikkord:

4 kommentarer

09.01.2012 kl.08:45

Generell god tilgang på usunn mat og godis, høy levestandard som tillater oss å kjøpe alt øyet kan begjære, de usunne valgene koster lite (og ikke minst: større kvata koster enda mindre og vi ender da med å kjøpe større mengder av usunt for det "lønner seg").... Aktivitet: ja vi er nok generelt mindre aktive, av flere grunner. Så kan man jo spørre seg om bedre helsestell gir grobunn for at dårlige gener overlever bedre? Og siden disse multifaktorielle sykdommene synes å ha en del felles disponerende gener så kan man jo se for seg at det lett hoper seg opp med dårlige gener ;-)

Lena S

09.01.2012 kl.09:01

Utrolig bra innlegg fra deg :)

Jeg tror inaktivitet er en helt vesentlig årsak, men også hvilken type mat man spiser. Mange er nok ikke klar over hvor utrolig mye sukker/raske karbohydrater som ligger skjult i såkalt "vanlig" mat. En ting er å holde seg unna søtsaker og brus... men kosthold har også mye å si tror jeg.

Når man kjører metabolismen og insulinproduksjonen til himmels , og det er vanlig status er det ikke rart det svikter til slutt :)

Jeg brenner for at kostholdskunnskap og kunnskap om aktivitet/ trening skal inn i større grad i grunnskolen ... og mere fysisk aktivitet. Vi må lære ungene våre dette her for å forebygge :)

Ha en fortsatt fin mandag !

09.01.2012 kl.10:32

ps. jeg kom opp som anonym på kommentaren min ser jeg... men det var altså Silja som skrev den gen-orienterte kommentaren :-)

Mia

09.01.2012 kl.16:02

Tror nok mange lukker øyne og ører for slike ting - og tenker at en sjokolade kan ikke skade, og at JEG trenger jo ikke å trene. Vi må rett og slett begynne å ta mer ansvar for oss selv tror jeg! For løsingen ligger der rett foran øynene, med både tredemøller og veier og ta den intervalltreningen på;)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits