Effektene på hjertet fra ekstrem utholdenhetstrening

Nedsatt hjertefunksjon?

Australske forskere har nå sett på effektene i hjertet av ekstrem utholdenhetstrening. Ikke overraskende fant det ut av for mye av det gode er heller ikke gunstig!

En stor andel atleter i grener som triatlon, ironman og maraton har hjerterytme-problemer, da oftest atrieflimmer. Artiet er forkamrene i hjertet, flimmer oppstår om pacemakercellene aktiveres urytmisk. Les mer om hjertemuskelen her.

hjertets anatomi

I studien undersøktes 40 atleter med en gjennomsnittsalder på 37 år. Alle trente MER enn 10 timer i uken og hadde plassering på øverste fjerdedelen av resultatlisten på utførte konkurranser. Ingen hadde tidligere hjerteproblemer, som var oppdaget ihvertfall. 

triatlon

Forskerene fant utelukkende en 10% reduskjon i funksjon på høyre hjertekammer hos alle deltakerene rett etter løp. Mest hos deltakere i Ultratriatlon (!) og minst hos maratondeltakere. 

Høyre hjertekammer var forstørret, og funksjonen nedsatt på alle måter. Konsekvensene av dette på lang sikt kan ikke avgjøres, da dette krever langtidsstudier av effektene. 

triatlon svømming 

I Norge har en liknende studie blitt gjort på Birken-deltakere, og funnene pekte i samme retning. Her fokuserte de imidlertidig på venstre forkammer, hvor uregelmessigheter kan føre til hjerteflimmer. 

I aldersgruppen menn over 58 år fant de en forekomst av hjerteflimmer på 18%, mot rundt 1% ellers i befolkningen. 

Hos kvinner fant de at i guppen over 60 år hadde 14% opplevd hjerteflimmer, mot 3-4% hos resten av befolkningen. 

Birken 2012
Skal du være med?

Så hva betyr dette??

I eldre kan ekstrem trening føre til effekter i hjertet som gir økt risiko for hjerteproblemer. Dette vil også øke om væsketilførsel særlig under langvarig trening ikke er tilstrekkelig. I tillegg er oppvarming viktigere jo eldre vi blir. Signalene vi får fra kroppen før,under og etter trening er svært viktig å lytte til!

Denne studien kan vise at ekstreme forhold til trening heller ikke er bra. Her gjelder ikke "jo mer jo bedre", og effekten blir omtalt som "Trouble in paradise". Husk også på at forsøkspersonene hadde en treningsmengde på mer enn 10 timer i uken!

treningsmengde og tid

Trening er farlig!

Noen vil kanskje sitte igjen med dette budskapet..? IKKE gjør det! Det er ikke ukjent at atleter som trener mer enn oss vanlige mosjonister, som de aller fleste er, kan få effekter på hjertet. Ved ekstreme mengder utholdenhetstrening kan hjertet vokse (hypertrofi), som alle andre muskler etter riktig stimuli.

Forskerene anbefaler INGEN å stoppe treningen, men heller å være bevisst på å lytte til kroppen.

En balanse mellom ingen aktivitet og ekstreme mengder aktivitet er som regel det beste!

Birken er alså ikke farlig!

Ikke overraskende, men vi kan ikke høre det ofte nok :)

Alt med måte!

Les mer om studiene på Videnskab.dk


Stikkord:

2 kommentarer

Mia

23.01.2012 kl.07:50

"Lagom" er definitivt best=)

KunnskapsrikTrening

23.01.2012 kl.09:45

Mia: Ja! Som med alt annet også :) Ha en finfin dag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits