Stiv av melkesyre?

Derfor får vi melkesyre!

Endelig fredag, og dagens innlegg skal handle om den velkjente melkesyra! Vi har alle gått litt for hardt ut noen økter og stivnet lenge før vi hadde planlagt. Eller kanskje vi liker følelsen av å kjenne melkesyra på innspurten. 

melkesyreterskel

Jeg har i tidligere innlegg skrevet om hvorfor melkesyre (laktat) produseres i musklene våre, da gjerne ved høy intensitet. Dere kan lese om hvorfor oksygen er så viktig for både produksjonen og for å kvitte seg med melkesyra etter en økt. Les om melkesyre i disse innleggene:

Intensitet under trening

Sukkeravhengige muskler?

Sterke eller utholdende muskler, må man velge?

ATP- musklenes energienhet

Laktat melkesyre under trening

Teorien bak hvorfor det produseres og hoper seg opp melkesyre i musklene våre under trening har lenge blitt sett på som en gradvis økning av produksjon, og en pluttselig "overproduksjon".

Nå har danske forskere ved Aalborgs universitet og Rigshospitalet studert hva som skjer ved den "magiske" melkesyrekonsentrasjonen i blodet, 4 mmol. Ved denne konsentrasjonen vil musklene produsere melkesyre proporsjonalt med arbeidsmengden.

trening meg høy intensitet gir ofte melkesyre

Nyrene har tidligere fått skylden for opphopning av melkesyre. Selve opphopningen gjør at vi stivner i musklene og må sette ned intensiteten. Ideen er at nyrene ikke har klart å kvitte seg med melkesyra i samme takt som produksjonen.

Men nå har forskerene kommet frem til at det ikke er nyrene som er syndebukken, men LEVEREN!

lever

Ved økt aktivitet vil blodgjennomstrømning til muskler prioriteres over organer som nyre og lever. Ved høy intensitet vil derfor leveren få tilført så lite blod, at ved mer enn 4 mmol laktat i blodet vil ikke leveren takle å fjerne nok melkesyre til at det ikke hoper seg opp. Nyrene vil også miste blodgjennomstrømning under aktivitet, opp mot 30%, men dette ser ikke ut til å påvirke balansen mellom laktat-produksjon og nedbrytning. 

Ønsker du å lese mer om studien, klikk inn på forskning.no!

Javel, hva betyr dette for oss da??

Muligens ikke så mye, melkesyra kommer uansett om vi presser oss hardt nok!

Det å presse seg til melkesyreterskel under trening er det som utfordrer kroppen og gir oss økt kondisjon!!

Dette skal vi fortsette med, men også tenke at melkesyre ikke behøver å være målet hver eneste økt! 

Blir det mye melkesyre-økter på deg??

stivnet av melkesyre etter trening

Stikkord:

4 kommentarer

På vei

27.01.2012 kl.09:45

Får vondt i lungene før jeg kommer så langt :(

KunnskapsrikTrening

27.01.2012 kl.10:08

På vei: Hehehe... Men ved å presse deg litt lengre hver økt vil etterhvert ikke følelsen av å få vondt i lungene stoppe deg :) Ha en fin dag!

de10sistekiloene

27.01.2012 kl.10:59

Kjempebra innlegg! :D

KunnskapsrikTrening

27.01.2012 kl.11:01

de10sistekiloene: Så bra du likte det :) Ha en super fredag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits