Dropp disse apparatene på trening jenter!

Disse apparatene kan dere droppe!

I mange treningsstudioer, heldigvis ikke alle, finnes det to apparater som bør byttes ut med andre mer effektive øvelser. Apparatene brukes nesten kun av det kvinnelige kjønn. En sjelden gang kan vi se en mann som enten har blitt tipset av kjæresten eller gjør øvelsene for rehabilitering. 

Kan dere gjette hvilke apparater??

De fleste har prøvd de, men kanskje funnet ut at det finnes utallige andre øvelser som er mer effektive og funksjonelle! Les mer om stryketrening her.

Nr. 1 Utside lår!

utside lår apparat

Nr. 2 Innside lår!

innside lår apparat


Disse to maskinene er i utgangspunktet beregnet på personer som behøver rehabiliteringsøvelser og opptrening. Musklene på utsiden og innside av låret blir isolert i disse øvelsene, men vi mister aktiveringen av de store og viktige musklene i låret!

Innside lår

Innoverførerne (adduktorene) i låret er musklene som fører låret innover. De tre største og viktigste er adduktor longus, adduktor brevis og adduktor magnus

muskler i låret, innside og utside


Utside lår

Den eneste muskelen som i prinsippet finnes på utside lår er Tensor fasciae lata. Denne muskelen går over i senen vi kan se som en loddrett strek på utside lår. Muskelen bøyer i hofteleddet og fører benet utover. 

utside lår muskel


Når man ser på bildene over er det logisk at disse musklene også er med aktivt under andre benøvelser som er mer funksjonelle og effektive. Så hvorfor bruke dyrebar tid på små, isolerende øvelser når vi kan styrke musklene og øke muskelmassen i bena med klassiske øvelser som markløft, utfall og knebøy??

vektskiver til frivekter

 Ja, apparatene kan være en fin variasjon til det vanlige styrkeprogrammet. Den vanligste unnskyldningen til at treningsvanene og treningsgleden uteblir er;

"Jeg har ikke tid" eller "Jeg har trent masse, men jeg får jo ingen effekt!!".

To tips:

Dropp apparater og øvelser som tar mye tid (om du ikke har det).

Fokuser på øvelser som trener store og mange muskler, varier med små-øvelser som isolerer.

Når det gjelder å få definerte muskler, les innlegget; fakta om fettforbrenning :)

Følg med for tips om gode ben-øvelser!

Hva er deres favoritt øvelse for BEN??

Stikkord:

12 kommentarer

Linus Studentus

10.02.2012 kl.08:42

Gode tips! :)

Mia

10.02.2012 kl.08:51

Tar knebøy/utfall og markløft for bein. Bruker ikke mye tid på styrketrening så da liker jeg best øvelser som går på de store muskelgruppene + stabilisering samtidig=)

lineinspirasjon

10.02.2012 kl.08:55

Favorittøvelse: Ingenting slår knebøy, funker til og med m/lett belastning!

Tobba

10.02.2012 kl.10:20

Knebøy og markløft er mine favoritter! Også er jeg glad i kombinasjonsøvelser av roing/skulderpress for overkropp. Jeg trener aldri på apparater (utom at jeg måtte denne onsdagen om jeg skulle få inn en styrkeøkt tidlig i uken...), for jeg hater det rett og slett! Liker best vektstenger og vektskiver...

Hylja

10.02.2012 kl.10:23

Jeg får ikke til å ta utfall eller markløft pga et vondt kne, så har du noen bedre ideer?

Benedictes trening

10.02.2012 kl.18:54

Har droppa helt apparater! Har mange favoritter, frontbøy, markløft, step-up, utfall...alle er vonde men gjør godt! :)

KunnskapsrikTrening

11.02.2012 kl.08:44

Mia: Gode øvelser som tar på de store muskelgruppene her ja :) stabilisering er også en viktig ting å tenke på. Gode tips Mia!

KunnskapsrikTrening

11.02.2012 kl.08:45

lineinspirasjon: Knebøy er alltid bra, og kan gjøres i alle varianter med tunge eller lette vekter! Takk for tips :) God lørdag!

KunnskapsrikTrening

11.02.2012 kl.08:47

Hylja: Hei:) Mange som har dette problemet, og det er ikke gøy å ha vonde knær! Om du kan ta knebøy kjører du på det, og kanskje varierer med strake markløft, evt. good mornings og hip thrusts, om du kan da! Det viktige er å kjenne etter hvilke bevegelser og vinkler som funker for deg! God lørdag!

KunnskapsrikTrening

11.02.2012 kl.08:48

Benedictes trening: Gode øvelser her!! Så sant, det gjør vondt der og da, men så utrolig godt!! Ha en super dag!

tidfortrening - kristin

11.02.2012 kl.21:46

Du bekrefter her noe jeg har hørt før! Takk!

Denise

12.02.2012 kl.01:57

ha en underbar söndag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits