6 enkle fakta om pulsen!

Enkle fakta om pulsen!

Som spinningsinstruktør kjører jeg timene mine med activio pulssystem, som alle andre sykkeltimer på Sats. Flere og flere tester ut det å trene med pulsbånd, og jeg får ofte spørsmål om pulsen.

Activio pulsstyring på trening
Klikk på bildet for å komme til Activio!

Prinsippet med pulssystemet vi bruker er at man registrerer makspuls på et spesifikt bånd, som man da følger gjennom hele timen. Ha man ikke tatt en makspulstest bruker man utregning via alder, som er regnestykket 226-alder. Funker bra for noen, men vil du ha en sikker og nøyaktig måling anbefales en makspulstest. 

Hvordan utføre en makspulstest?

Det er mye missforståelser rundt puls, makspuls og de ulike intenistetsnivåene.

Intensitetssoner under trening.

intensitetssoner
Alle har hvert sitt nummer, ingen vet hvem du er :)

Noen enkle fakta som vil hjelpe deg til å forstå pulsen bedre:

1: Hvilepuls er hvor mange slag hjertet slår i hvile. Makspuls er hvor mange slag hjertet maksimalt kan slå ved anstrengelse. Puls måles i slag/minutt.

2: Makspuls er genetisk. Den er uavhengig (så godt som) av form og man kan IKKE gjette seg til sin egen makspuls!

3: Hvilepuls er avhengig av form. En kan trene seg til lavere hvilepuls, noe som er ønskelig.

4: Intensitetssonene vi bruker under trening skal kjennes likt for alle, uavhengig form. Dette fordi vi bruker % av makspuls. Svært anstrengende sone skal være svært anstrengende for ALLE!

5: Jo bedre du har/er trent, jo lettere faller pulsen ned mot hvilepuls etter en treningsøkt/anstrengelse.

6: Å jobbe på høy intensitet/ % av makspuls vil påvirke hjertet (sentrale faktorer)betraktelig som igjen vil påvirke form og puls positivt.

ekte treningsglede

Å bli kjent med sin egen kropp og pulsens reaksjon på aktivitet er et verktøy som kan gi deg det lille ekstra på trening. Alle blir overrasket over at de kan presse seg det lille ekstra på økten når de tester ut pulsmåling de første gangene. Det blir litt som å ha en motivator og personlig trener i ryggen :)


Ekte treningsglede!

Selv har jeg aldri løpt lengre eller raskere med min Nike+ GPS klokke! Det gjelder bare å finne hva som motiverer deg til å hente frem det lille ekstra!

Jeg anbefaler alle som ønsker resultater og en positiv trenings opplevelse å teste ut pulsmåling på trening neste gang!

Er det noe du lurer på? 

Skriv mail til hh@kunnskapsriktrening.com eller ta kontakt på Sats (du finner meg på timeplanen) :)

Fredagsspørsmål til dere!

Bruker du pulsstyring under trening??

Stikkord:

14 kommentarer

Silja

17.02.2012 kl.20:17

Jepp, bruker pulsmåling... Siden makspuls er genetisk så blir det fort meget store avvik fra faktisk makspuls og den beregnede makspulsen når man bruker 226-alder. Og skal man bruke puls aktivt ved trening så bør man ta en ordentlig makspulstest, for som du også sier så kan man ikke gjette seg til hva makspulsen er.... ;-) Silja

tidfortrening - kristin

17.02.2012 kl.21:30

Absolutt avhengig av min pulsklokke ved sykling, løping eller trening utendørs. Avhengig i form av motivasjon og inspirasjon!

Martine

17.02.2012 kl.22:39

Jaa, elsker pulsklokka mi!! Men jeg lurer litt, har ikke tatt noen test av makspuls, men noen ganger, på øktas siste intervall (når jeg har vært så sliten at synet er tåkete, og jeg er både kvalm og svimmel tror det hadde vært umulig å gi mer), har pulsen vært 212 bpm. Er det ikke veldig sannsynlig at det holder å legge på et par slag, og regne dét som makspulsen? Jeg mener, det må være grenser for hvor mye høyere den kan være, og jeg har alltid vært helt utmattet etter så tung trening. Jeg er 21,5 år, så med regnestykket 226 - alder hadde den vært litt lavere. De av vennene mine som trener mye og bruker pulsmåling selv synes 212 høres usannsynlig mye ut, så jeg lurer nesten på om det er noe feil med pulsklokka, men den er jo helt ny (kjøpte den i romjula)! Er det noen vanlige feilkilder ved pulsmåling?

Takk for en fin blogg, forresten! Er innom nesten hver dag :-)

Mia

17.02.2012 kl.22:56

Ja, jeg er avhengig av pulsklokken min! Men du? Jeg må bare spørre.Det å jobbe på lav intensitet over flere timer hvordan påvirker det hjertet?:)

Kaffedrikker

18.02.2012 kl.08:52

Kjøpte meg pulsklokke for en månded siden, og synes den er helt fantastisk! Løper stort sett ute.

Men lurer på en ting: Klokken har en hvilepulstest istedenfor en maxpulstest. Går det antå og beregne maxpuls ut fra det? Tror min hvilepuls var på 48, og jeg er 17 år gammel.

jeanettefagerlid

19.02.2012 kl.20:03

Har vært med på et par activio timer selv for noen år siden :) Pulsklokken min er dessverre ødelagt nå, så da er ikke kondisjonstrening like gøy som før.. Blir nok en ny snart ;)

SV: Ja, er stolt av det :) Hehe^^ Pleier å være det når jeg har spisedager :P Blir som regel alt for mye av det gode! Takk det samme :) Håper du har hatt en fin fastelaven :)

KunnskapsrikTrening

20.02.2012 kl.07:29

Silja: Enig med deg der ja. Makspulstest lønner seg og vil gi resultater etterhvert som man bruker pulsstyring aktivt! Utregninger er generellt ikke en god ting om man er ute etter sikkerhet :) God mandag!

KunnskapsrikTrening

20.02.2012 kl.07:31

tidfortrening: Det er det som er så bra med pulsklokke! Man kan bruke den til alt, og gir mye motivasjon og ikke minst inspirasjon til å teste seg selv og bli kjent med kroppens svar på aktivitet! God mandag!

KunnskapsrikTrening

20.02.2012 kl.07:36

Martine: Hei! Om du klarer å presse deg opp til 212 slag/min vil dette være reellt for deg, uansett hva vennene dine sier. Som jeg skrev, makspuls kan vi ikke på noen måte gjette oss til :) Jeg vet ikke hva den høyeste makspulsen som noengang er registrert, men jeg tror nok ikke det er noe feil med klokka. Mulige feilkilder kan selvsagt være pulsmåleren, men om du kommer opp til omtrent samme puls flere ganger ville jeg heller stolt på det. Jeg anbefaler å ta en test, kanskje med en annen måler om du er usikker, for å få fastslått makspulsen en gang for alle :)

KunnskapsrikTrening

20.02.2012 kl.07:40

Mia: Hallo Mia! Når vi jobber på lav intensitet vil selvfølgelig hjertet også påvirkes, selv om vi generelt sier at det er ved høy intensitet vi påvirker hjertet. Ved lav intensitet vil ikke hjertet påvirkes så mye at feks slagvolumet kommer til å øke, som ved høy intensitet. Det viktige er å vite at lav intensitet over tid vil påvirke de perifere faktorene! Dette legger grunnlaget for formen senere. Musklene vil få tilvekst av blodårer slik at oksygentilførselen blir bedre. Videre vil enzymer og andre molekylære faktorer påvirkes gunstig slik at musklene kan dra nytte av alt blodet hjertet pumper rundt :)

Dette er så spennende, at kanskje det kommer et innlegg.. :)

God mandag!!

KunnskapsrikTrening

20.02.2012 kl.07:43

Kaffedrikker: Hei! sÅ bra at du liker pulsklokka di, og at den gir motivasjon til løping :)

De fleste slike klokker har en hvilepulstest. Denne testen skal predikere formen din utfra hvilepuls. Ta en slik test før du setter igang med trenings-planen din, og igjen etter en periode. Har hvilepulsen sunket vil formen ha bedret seg :) Makspuls kan som jeg har skrevet ikke gjettes, så hvilepulsen har ikke noe direkte sammenheng med denne. Ta en makspulstest om du vil ha maks ut av klokka di :)

God mandag!

KunnskapsrikTrening

20.02.2012 kl.07:45

jeanettefagerlid: Hei! Ut å kjøp ny klokke :) Det er lett å droppe kondisjonstreningen om vi ikke har det som pleide å motivere oss.. Ha en fin mandag!

Mia

20.02.2012 kl.19:43

Tusen takk for svar=)

Sofia - ett bättre du

22.02.2012 kl.12:58

Bra och informativa korta tips om pulsen! Har återigen efter en tids vila från pulsbandet börjat träna pulsbaserat i min löpning och jag gillar det skarpt.

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits