Ned i vekt med spinning?

Forskning på vektnedgang og spinning

Spinning er en effektiv måte å trene kondisjon på, og kan i tillegg være skånsom for vonde knær.

På nettsiden trening.no har de presentert en vitenskapelig artikkel om spinning og vektnedgang. 

Spinning overvekt og forskning

Studien tok for seg 14 utrente, sedate overvektige unge kvinner. 3 ganger i uken i 12 uker (36 økter) utførte de et program for innendørs sykling, og ble nøye observert. 

Som dere kan lese i sammendraget hos trening.no gikk alle subjektene ned i vekt, fikk økt oksygenopptak og hvilepulsen gikk ned.

Senket hvilepuls
Med disse effektene senkes faren for livsstilssykdommer koblet til overvekt og fedme.

Ikke overraskende kan konklusjonen være at spinning gir vektnedgang! Hurra!

Som den evige kritikeren jeg er måtte jeg se nærmere på dette, og bare ved å lese tittelen på artikkelen fant jeg svakheten i å blåse dette opp som en sensasjon.

"The effects of indoor cycling training in sedentary overweight women"

Sedentary kan i denne sammenhengen oversettes som personer uten fysisk aktivitet i hverdagen, altså en livsstil eller arbeid som er stillesittende.

Sedat livsstil sofagris

ALLE som har en sedat livsstil vil uansett kondisjonstype og ved en økning i fysisk aktivitet få disse resultatene. Studien innebar ikke regulering av kosthold, noe som viser at aktivitet i seg selv hjelper!

 Tanken med dette innlegget er å belyse at det å finne treningen som hjelper og fungerer for DEG, kanskje er viktigere enn å lese seg blind på tips og råd trukket ut fra enkelt-artikler :)

Alle kropper er forskjellige!

Dagens spørsmål; Hva fungerer for deg?

Funksjonell trening med kettlebells

Stikkord:

10 kommentarer

stinemoor

19.03.2012 kl.06:35

Enig i at det er VIKTIG å finne noe som funger for deg, som du sier så er alle kropper forskjellig. Utrolig slitsomt å få kostholds og trenings råd fra mennesker som er ensporet og bare tror at det finnes EN enkel oppskrift for alle!

Forøvrig så har sykling funket veldig bra for meg. Nå har jeg aldri prøvd innendørs spinning, men for noen år tilbake så begynte jeg å sykle en del, vekten gikk ned og kondisen opp. Men selvfølgelig så er det som du sier i innlegge ditt, her også resultater av en ellers lite aktiv hverdag, så uansett hva jeg hadde gjort så ville jeg fått resultater.

Men for meg var sykling også gøy, og befriende som derfor gjorde at dette var en treningsform som passet for meg;)

Men slik jeg ser det så tror jeg variasjon er det beste uansett hva du gjør...

KunnskapsrikTrening

19.03.2012 kl.06:45

stinemoor: Variasjon er så viktig! Flott å høre at du har funnet ut hva som funker for deg, det er jo det som er det viktigste :) Er selv glad i spinning, men frihetsfølelsen kommer når jeg jogger ute! Ha en super dag!

Falla Maria

19.03.2012 kl.07:41

Puh, høres slitsomt ut. Når våren kommer tror jeg heller jeg skal få lånt meg en sykkel, og lurke rundt i mitt eget tempo. Eventuelt begynne med svømming. Altså, ikke noe svømmetropp, eller hva det heter, men bare.. svømme. Det skal jo også være kjempegod trening for hele kroppen ^^

På vei

19.03.2012 kl.08:06

Jeg er svømmemenneske (:

KunnskapsrikTrening

19.03.2012 kl.09:25

Falla Maria: Høres ut som en god plan med både sykling og svømming! Det å svømme er skånsomt for ledd og muskler, i tillegg til at det er utfordrende for kroppen som helhet! God mandag!

KunnskapsrikTrening

19.03.2012 kl.09:25

På vei: Deilig!! God vår-mandag :)

Hanne's livsstilsblogg

19.03.2012 kl.13:36

må ærlig innrømme at jeg er ikke særlig imponert over tålmodigheten min selv når det gjelder kardio..... eneste motivasjon må være hvis et tv-program det går an å sykle til.. eller om jeg er på gymmet så er en rimelig kjekk hunk å se på nok motivasjon for meg til å holde det gående en stund.. haha... Ellers er det styrketrening som funker best for meg.. masse mat og tung styrketrening.. :)

KunnskapsrikTrening

19.03.2012 kl.21:09

Hanne's livsstilsblogg: Hehe.. tror det er mange som kjenner seg igjen i din beskrivelse Hanne! Er veldig glad i styrketrening selv! Ha en flott kveld :)

Nelly Rasmussen -

20.03.2012 kl.00:01

Jeg gikk på spinning 3-4 ganger i uken i to mnd. Kondisen min økte kjempe mye. Jeg forbedret tiden min på en blipp-test på hele tre minutter, Noe som er ganske mye :)

KunnskapsrikTrening

20.03.2012 kl.07:58

Nelly Rasmussen: Oj! Det er jo virkelig resultater :) Håper du får en fin dag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits