Dette gjør alkoholen med den sunne livsstilen din!

Alkohol forstyrrer forbrenningen.

Alkohol er som mange vet svært energirikt, det inneholder altså mange kcal pr. gram!

Et gram alkohol inneholder så mye som 7,1 kcal. I forhold inneholder proteiner og karbohydrater ca 4,5 kcal/gram. Fett er mer energirikt og gir oss hele 9 kcal/gram! 

Hva er egentlig en kalori??

kaloririk mat

Dette visste du sikkert, men alkoholen påvirker kroppen enda mer...

Alkohol inneholder ikke bare mye energi, men virker også inn på kroppens forbrenning av annen næring. Det er dessverre slik at kroppen foretrekker å bruke alkoholen som energikilde. Kanskje greit så vi blir kvitt alkoholen raskt, eller? Forskning har vist at mennesker som inntar alkohol vil få senket fettoksidasjonen (forbrenningen) og karbohydrat-forbrenning, noe som betyr økt lagring (Boden G 1988). 

Alkohol skaper altså en akutt inhibisjon (hemming) av fett- og karbohydrat-forbrenning, hvor lenge denne effekten varer er noe usikkert. Så hva betyr dette? Det betyr at det ikke er farlig å drikke alkohol en gang i blandt, men det å ukentlig innta alkohol vil virke inn på den sunne livsstilen vi ellers prøver å holde. Det er altså ikke bare innvirkningen av alkoholen selv, men produktene av alkoholforbrenningen som virker negativt inn på kroppens mekanismer. 

Alkoholforbrenningen
Enkelt forklart :)

Alkohol (etanol som vi drikker) blir brutt ned i kroppen (lever og til en viss grad magesekken) av enzymet ADH (alkohol dehydrogenase), og får vi avfallsprodukter som NAD og NADH. Til slutt ender alkoholnedbrytningen i Acetaldehyd, som er sett på som synderen av bakrus.

Human ADH enzyme
Enzymet ADH
 

Hele prosessen av nedbrytning av alkohol vil enkelt sagt skape overskudd av coenzymene NAD og NADH (NAD transformeres til NADH), som vil føre til bremsing eller stopp av Sitronsyresyklusen (S. Lieber 1993). Når denne prosessen stopper vil nedbrytningen av karbohydrater stoppe opp, og overflødig glukose vil derfor lagres. Overskuddet av NAD og NADH vil også føre til at fett vil lagres (lipogenese) og hemme proteinsyntesen. Muskelbygging vil altså gå saktere, noe som er det mest urovekkende for mange!

Proteinsyntese senkes ved alkoholforbrenning
Satt på spissen selvfølgelig!

Vi setter dette i sammenheng med vårt eget liv;

Vi lever den sunne linje til hverdags og koser oss med litt alkohol i helgen. Alkoholen gjør altså at tilskuddet av andre kalorier i løpet av kvelden og dagen etter (kommer an på hvor mye vi drikker) vil bli lagret, mens kroppen foretrekker å forbrenne alkoholen. 

Alkohol påvirker forbrenningen vår

Med tanke på hvor mye energi det er i alkohol, og hvor mye aktivitet som skal til for å forbrenne en liten iskrem eller sjokolade, blir det mye ekstra kalorier inn i løpet av en helg! Hvis vi i tillegg løsner litt på snippen de dagene vi drikker, og særlig dagen etter vil kaloriinntaket være høyere enn normalt. Det blir dessverre et enkelt regnestykke, med ekstra innvirkning fra alkoholen.


Frister kanskje mer dagen derpå?

Enkelt sagt vil vi dessverre kunne kaste bort mye tid og krefter på å spise og trene riktig, om vi skeier ut med mye alkohol litt for ofte.  

Kanskje ikke så rart at vi ikke alltid får de resultatene vi ønsker oss på kropps- og trenings-fronten??

Selvfølgelig er det lov å kose seg, men mange glemmer å ta med alkoholinntaket med i kostholdsberegningen.

Tenker du på dette??

 Kaloririk frokost
Ikke glem GIVEAWAY'en hvor du kan vinne premie fra Push-it.no, nettbutikken med utstyr til en aktiv hverdag!

14 kommentarer

Mia

06.06.2012 kl.10:10

Jeg drikker vin som kos i spesielle anledninger og tenker ikke på kaloriinnholdet i vinen.

Men de helgene jeg drikker prøver jeg å holde meg til sunne matvaner ellers da, og når jeg har vors selv har jeg alltid gulrøtter/frukt som snacks så de som vil kan spise dette istedenfor chips;-)

På vei

06.06.2012 kl.10:39

Nå har jeg endelig et godt argument for å ikke drikke! Bare å sende link til dette innlegget, takk :)

KunnskapsrikTrening

06.06.2012 kl.14:11

På vei: Hehehe :) Rart at man alltid må ha en unnskyldning for ikke å drikke, men nå fikk du den hvertfall! God onsdag!

KunnskapsrikTrening

06.06.2012 kl.14:12

Mia: Når man drikker sjelden og ikke så utrolig mye er det jo ingen vits å tenke over kaloriinnholdet. Men veldig lurt å bare ha sunn snacks tilgjengelig, da klarer vi jo å begrense "skaden" :) Håper formen er bedre nå, kanskje eksamen er over også?

Mia

06.06.2012 kl.22:15

Eksamen er over! Nå bruker jeg ca 10 timer i døgnet på søvn, og de resterende 14 på slapping, daffing og løping:)

KunnskapsrikTrening

07.06.2012 kl.10:17

Mia: Hurra! Håper det gikk fint :)
Oy, det visste jeg ikke.. Tror jeg skal kutte helt ut alt som har med alkohol å gjøre :) vil heller være fornøyd med kroppen min enn å ha det "gøy" i helgene :)

Ana

07.06.2012 kl.11:40

Dette måtte jeg videreposte på facebook. Alt for mange som ikke helt skjønner skaden alkohol fører med seg. Kjenner flere som ønsker å gå ned i vekt og prøver å leve sunt på hverdagene, men som plutselig går på en smell hver eneste fredag og lørdag. Og da snakker jeg 2 vinflasker pluss et par drinker på byen begge kveldene. HUFF!!!

KunnskapsrikTrening

07.06.2012 kl.13:08

Sandra: Litt skremmende lesing ja, men en balanse mellom god hverdag og litt gøy en helg i ny og ne bør jo være lov :)

KunnskapsrikTrening

07.06.2012 kl.13:09

Ana: Så bra! Mange klager over at sunnhet og trening ikke har effekten de trodde, men ofte så glemmer de helgene som ofte er store utskeielser. Ha en fin dag :)

jumps - kommenterer tilbake!

07.06.2012 kl.17:01

bra blogg!! :-)

KunnskapsrikTrening

07.06.2012 kl.20:17

jumps: Takk for det :)

LilleStoreVilde

07.06.2012 kl.23:41

Hei og hopp!

For å svare på spørsmålet ditt: ja, det tenker jeg over. Teller det med i dagsinntaket.

Jeg har lyst til å skrive om dette selv. Ikke så avansert da, mer på et erfaringsmessig plan. Interessant lensning, det her ;)

God kveld!

KunnskapsrikTrening

09.06.2012 kl.09:50

LilleStoreVilde: Hei! Så fint det du likte innlegget :) Vi trenger jo både fakta og erfaringer, så skriv om det du også! God helg!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits