Ulike typer kontraksjon i musklene våre

Musklenes ulike måter å jobbe på!

Musklene våre kan jobbe, kontrahere på forskjellige måter. Det som skjer i en muskel når vi for eksempel trener eller bruker kroppen i hverdagen er at filamentene i de kontraktile elementene i musklene arbeider. Musklene våre har kontakt med nerver, og når nervesignaler sendes til musklene vil det settes igang en rekke mekanismer som ender i en kontraksjon (sammentrekning). I denne sammenhengen snakker vi om skjelettmuskler, selv om det finnes andre typer også. Les om de her

Musklene kan utvikle kraft på ulike måter, altså ikke nødvendigvis alltid med en forkortning i lengde. Arbeid er altså ikke alltid synonmt med kontraksjon.

skjelettmuskler

Hvilke typer muskelkontraksjoner finnes det?

Konsentrisk kontraksjon (Concentric)

 Aktiv forkortning av muskelen. Dette er typen vi tenker på når vi snakker om muskelbruk, og skjer for eksempel når vi skal løfte en vekt som er lettere enn den maksimale kraften muskelen kan skape. Jo lettere vekten vi skal løfte er, jo raskere kan muskelen kontrahere. Om motstanden er lik vil dette kalles isotonic.

konsentrisk muskelarbeid
Konsentrisk kontraksjon. Samme motstand= isotonic.

Eksentrisk kontraksjon (Eccentric)

Aktiv forlengning av muskelen. I hverdagslivet er ofte dette typen muskelarbeid som skjer. Et eksempel er når vi setter handleposen forsiktig ned på gulvet, armenes fleksorer må bremse kontrollert. Dette er typen arbeid vi gjør når vi trener styrketrening og bremser vektene tilbake til utgangsposisjon (noe alle bør gjøre!).

eksentrisk muskelarbeid

Spenningen i musklene ved en eksentrisk kontraksjon er større enn den maksimale kraften en muskel kan skape ved konsentrisk arbeid. Dette betyr at vi kan holde igjen tyngre vekt enn vi kan løfte.

sammenheng mellom hastighet og muskelkraft

Sammenhengen mellom hastighet og kraft i de ulike typene kontraksjon.

Det er lettere å holde igjen kroppsvekten i en omvendt hang up, enn å faktisk løfte hele kroppstyngden opp!

hang ups

Eksentrisk trening er svært interessant og blir studert i sammenheng med skader, hypertrofi og økt muskelstyrke. Dette kommer det mer om senere!

Isometrisk kontraksjon (Isometric)

Konstant legde ved kraftutvikling. Isos= equal og mesos= measure, altså samme lengde. Tenk deg at du løfter handleposen og går hjem fra butikken. Armmusklene er strukket, men arbeider aktivt ved isometrisk kontraksjon. Et annet eksempel er det isometriske arbeidet vi gjør når vi holder en posisjon lenge i en øvelse som denne:

isometrisk arbeid 

Maksimal kraft i muskelen utvikles når muskelen er strukket i optimal lengde. Dette kommer det mer om senere!

ulike kontraksjoner i musklene
Enkelt forklart!

Hvilken type kontrakjon arbeider dine muskler oftest med??

Stikkord:

5 kommentarer

Purren

19.06.2012 kl.15:15

Dette med at man kan holde igjen mer vekt enn man kan løfte merket jeg i vektstanga til pappa:P Jeg klarte ikke løfte meg opp, men hoppet jeg opp, så kunne jeg holde meg der ei stund før jeg sakte begynte å sige ned:P Tøft, lærer noe nytt hver dag:)

KunnskapsrikTrening

20.06.2012 kl.07:16

Purren: Så gøy! Man lærer hver dag ja, særlig når man prøver ut nye ting :) Bra måte å trene seg opp til hangups det der! Ha en fin dag :)

Din optimale helse

18.09.2012 kl.06:51

Hei!

Dette er et svært interessant område!! Og det er lett og se at du virkelig vet hva du snakker om :-)

Det jeg lurer på, er om du en enkel måte (og i grove trekk!) kan forklare energiforbruken i langsomme muskelfibre sammenlignet med raske muskelfibrene? Har prøvd å lete etter det her på bloggen, men fant det ikke.

KunnskapsrikTrening

18.09.2012 kl.07:39

Din optimale helse: Hei! Takk for kommentar :) Dette kan jeg skrive et innlegg om, så i løpet av uka kan du lese om energiforbruket i de ulike muskelfibrene. Ha en super dag!

Din optimale helse

18.09.2012 kl.22:28

Supert! Takk skal du ha!!

Synes feltet er utrolig spennende, men det er ikke helt enkelt... :-/

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits