Tips til hang-ups; hvilke muskler må styrkes? Del 1

Fokus på musklene som utfordres i hang-ups

Høsten er på vei, og utfordringen i tiden fremover er å klare å fullføre hang-ups. I innlegget med tips til dette kan dere lese om hvordan en kan trene seg opp til å utføre øvelsen.

Tips til hang-ups; opptrening

Nå skal vi se nærmere på musklene i overkroppen som er involert i de ulike delene av hang-ups, og som behøver å være sterke nok til å fullføre øvelsen. 

Skulderbladene har en sentral rolle i øvelsen.

scapulae
Anatomi av skulder

Adduksjon av armene fra posisjon over hodet:

1. Latissimus Dorsi; den store ryggmuskelen.

2. Nedre fibre av Pectoralis Major, brystmuskelen.

Disse musklene er ikke festet i scapula, skulderbladene. Jo sterkere disse musklene er, jo mindre behov for musklene nedenfor.

Adduktorer festet til skulderbladene:

3. Deltoid Muscle, skulder

4. Teres Major

Disse musklene fører skulderbladene nedover:

5. Nedre Trapezius Muscle

6. Pectoralis Minor

Musklene arbeider sammen med Pectoralis Minor slik at skulderbladene roteres samtidig som de føres nedover:

7. Levator Scapulae Muscles

8. Rhomboid Muscle

Om vi lener oss bakover i øvelsen vil Rhomboidene sammen med Trapezius føre til en adduksjon av skulderbladene.

Muskelen som stabiliserer skulderen og trekker skulderbladene ned med rotasjon under senkingen av kroppen:

9. Serratus Anterior

Muskel anatomi hangupsmuskelanatomi
Overkroppens muskelanatomi

Totalt 8 muskler i overkroppen, da ikke regnet med eventuelle muskler i armer, trengs for å utføre en kroppshevning. Utrolig hvor sammensatte musklenes arbeidsevne er, og hvor kompleks øvelsen er når vi plukker bevegelsen fra hverandre! 

hangups

Neste innlegg vil ta for seg resten av musklene involvert i øvelsen, i tillegg kommer øvelser for å styrke alle musklene vi trenger for hang-ups.

Opptrening til en spesifikk øvelse bør både skje med å utføre øvelsen så godt det gjøres, for eksempel med hjelp, men også ved å styrke alle muskler involvert.

Jeg begynte utfordringen i går, hva med deg??

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits