Tips til hang-ups; hvilke muskler må styrkes? Del 2

Fokus på musklene som utfordres i hang-ups

I forrige innlegg om øvelsen hang-ups så vi nærmere på musklene i overkroppen (torso) som er involvert.

Tips til hang-ups; Hvilke muskler må styrkes? Del 1

I tillegg til disse musklene, har vi flere muskler som er avgjørende for utførelsen av hang-ups. Siden dette er noe jeg kommer til å trene mot, altså klare hang-ups, er det viktig å vite hvilke andre muskler som bør styrkes.

Tips til hang-ups; opptrening

Muskler i armene, albue fleksorer:

1. Biceps Brachii 

Stabiliserer bevegelsen og er sterkest i underhåndsgrep, supinert grep. Dette er årsaken til at vi er sterkere i chin-ups!

2. Brachialis og Brachioradialis

Ikke festet til scapula, men humerus (overarmsbenet). Blir mer utfordret med et overhåndsgrep, pronert grep, da Biceps ikke har optimale forhold. 

muskler i armene
Armenes muskelanatomi 

Core, dype rygg og magemuskler:

3. Erector Spinae, lange dyptgående ryggmuskler

Arbeider mer i samarbeid med Latissimus Dorsi om bena løftes bakover og hofteleddet femover.

dype ryggmuskler
De dype ryggmusklene

 

4. Rectus Abdominis, rette magemuskler

 Arbeider mer i samarbeid med Psoas (hofteleddsbøyer) om bena løftes foran kroppen og hofteleddet bakover.

 

5. Internal + External Obliques, indre og ytre skrå magemuskler

Posisjoneres bena på en side vil mer motstand føres over til denne siden og utfordre de skrå magemusklene. 

Under øvelsen vil disse musklene holde hofte og brystkasse på plass, og beskytte ryggraden mot strekk fra tyngdekraften.

core bukmuskler
Bukens muskelanatomi


Hvilke favorittøvelser har dere på disse musklene??

Se bildene fra sommerens trening i hjemmelaget slynge

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits