Motbakkeløp gir deg utholdenhet, spenst og mental trening! Helgas bilder.

Helgens motbakker

Første helgen i september, fjelltur og motbakkeløp! 

Etter å ha snakket med en av mine utrolig motiverte og spreke PT-kunder, måtte jeg bare prøve. Det ble ikke like tøft som "Oslo's Bratteste" som går opp Wyllerløypa og helt opp til Tryvannstårnet, lørdag den 29. september. 

Min utfordring ble opp en av kneikene i Norefjell, rett etter en innbringende blåbærtur :)

Motbakkeløp er utfordrende både på utholdenhet og spenst. Melkesyra kommer kjapt, særlig om man ikke er god og varm, og pulsen spretter opp mot maks. For meg er det også en utrolig bra mental trening, sikkert for mange andre også. 

Mange har sagt at de liker bildene fra mine økter, så her kommer noen fra Norefjells Bratteste!

motbakkeløp kunnskapsriktrening motbakke

motbakker norefjell utholdenhet i motbakker

Kort distanse, men bratt og rimelig mye melkesyre etterhvert og helt garantert etter noen runder. Det ga mersmak, men da helst med en løpekamerat neste gang kanskje?

Noen som skal delta i Oslo's Bratteste 29. september??

norefjell

Stikkord:

15 kommentarer

lineinspirasjon

03.09.2012 kl.06:43

Har aldri deltatt i motbakeløp, men bruker alpintbakken hvor jeg bor til litt trening. Alpintbakken du trener i her ser ut som en gøy utfordring. Er forresten oppvokst under Skåla på Vestlandet, Norges største motbakkeløp går jo der. Er ofte på toppen av fjellet før målgang (starter grytidlig), for så å gå ned igjen og se på konkurransedeltagerne som fyker oppover.

Shredded

03.09.2012 kl.07:05

Bakkeløp er utrolig kjekt. Har selv for en liten stund siden fått opp øyene for dette, gav absolutt mersmak.

Ha en fin dag

Runi

03.09.2012 kl.09:56

Så tøff du er ! :-)

siljeeira

03.09.2012 kl.11:07

Uææ, det så tungt ut!! Men helt sikkert veldig bra trening:) Jeg løp intervaller i trapper i går, og etter hvert kom melkesyra og tok meg. Bahh.. så irriterende, at man vil det i hodet, men at det fysisk ikke går. Klarte å gjennomføre da, og ble en knall økt til slutt:)

Liker alltid når bloggere legger ut treningsbilder, det motiverer veldig:) Så spreke farger det er på deg også, elsker ROSA:)

Ha en fin start på uken da spreka!

KunnskapsrikTrening

03.09.2012 kl.12:08

lineinspirasjon: Har ikke deltatt jeg heller, men liker ofte å ha mine egne "løp". Skåla høres forferdelig ut, en skikkelig utfordring!! Ha en super dag :)

KunnskapsrikTrening

03.09.2012 kl.12:09

Shredded: Er litt annet enn det vi ofte er vant til med trening, så absolutt en god variasjon :) God mandag!

KunnskapsrikTrening

03.09.2012 kl.12:09

Runi: Haha.. ikke så tøff på det siste bildet om du ser nøye :) God mandag!

KunnskapsrikTrening

03.09.2012 kl.12:10

siljeeira: Melkesyra er ikke til å spøke med! Treningstøy i spreke farger er et must, gir litt ekstra energi :) Skal fortsette med bilder! God mandag til deg også !!

Runi

03.09.2012 kl.13:58

Veldig viktig å presse seg selv :-) Ser man forferdelig ut etter trening, kan man jo trøste seg med at kroppen blir bedre :-)

KunnskapsrikTrening

03.09.2012 kl.14:00

Runi: Ja, ikke sant :) Kroppen blir bare bedre av at vi har det tøft på trening!

Silja

03.09.2012 kl.14:45

Løpedate med min kjære og midt i den 5km lange motbakken sier han "jeg meldte deg forresten på Oslos Bratteste i går". Så, ja, jeg skal vist "løpe" i år også... ;-) I fjor gikk jeg 98% av løypa og det samme skjer nok i år også. Motbakker er definitivt ikke min greie og jeg vet ikke om jeg en gang skal forsøke meg på å knekke motbakke-koden eller bare gi opp før jeg har prøvd....? Har du noen gode treningstips? Er det rett og slett bare å trene i motbakke som er greia liksom?? Ugg, ugg, noen ganger vil man seg selv mer vondt enn godt er tror jeg ;-))

Renathe Rong

03.09.2012 kl.23:32

Sprekt ;)

KunnskapsrikTrening

04.09.2012 kl.08:56

Silja: Hahaha!! Utrolig gøy :) hadde nok vært mest gåing for meg også, men er jo en utfordring det også. Man blir jo bedre i det man trener på, så det er nok det å løpe i motbakker som funker best. Ellers er spensttrening bra, og selvfølgelig annen utholdenhetstrening som presser melkesyren og oksygenopptaket oppover!
God tirsdag!

Stine

04.09.2012 kl.19:00

Hei. Jeg vet ikke om du har kommet med det tidligere, men kunne du ha gitt noen tips om "hvordan" trene motbakkeløp? Antall intervaller, repetisjoner, pulsnivå o.l.? Har aldri drevet med motbakkeløp, men kunne gjerne tenke meg å prøve:)

KunnskapsrikTrening

06.09.2012 kl.08:54

Stine: Hei hei! motbakke løp er veldig krevende om hellingen blir for bratt. Da kommer melkesyra med en gang, og vi stivner helt. Vil anbefale deg å begynne med bakker som ikke er veldig bratte, og kjøre både raske og langsommere drag oppover. Småjogg ned, og start igjen. Husk på holdning i overkroppen, den skal være fin og ikke krum og slapp. Pulsnivået vil øke jo brattere og raskere du løper, men om du har en intervalløkt bør du ligge over 85% av makspuls!
Lykke til Stine :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits