Proteiner i hverdagen, hvorfor er det så viktig?

Proteiner, enkelt og greit!

Alle snakker og leser om proteiner. I kosten, i pulver, barer og i vanlig mat. Vi kjøper tilskudd og proteinrik mat og drikke, og mange hiver seg på protein-bølgen uten å vite hva proteinene er godt for. 

Hvorfor trenger vi proteiner?

Kroppen er proppfull av proteiner. Musklene våre er avhengig av tilgang til proteiner for å bygge seg opp etter aktivitet. Cellene i kroppen kan ikke fungere uten proteiner. Vi bruker proteiner til å vokse, bryte ned, gjennskape og kontrollere en rekke prosesser i kroppen vår. 

cellens oppbygning



Musklenes kontraktile element, det som gjør muskelkontraksjon (sammentrekning) mulig, er avhengig av blandt annet proteinene actin og myosin. Disse kan du lese mer om i innlegget "Muskelkontraksjon i skjelettmuskler".

muskel oppbyging
Musklene er bygget opp av en rekke muskelfibre

Hver gang vi trener, er i aktivitet vil musklene våre brytes ned. For at vi skal kunne restituere raskt og få positive resultater av treningen, er vi avhengig av tilgjengelige proteiner klare til bruk. Men husk at et overinntak av proteiner vil lagres som fett akkurat som karbohydrater og fett! 

I innlegget "Hva er egentlig en kalori?" kan du lese mer detaljert om proteiner. Raskt forklart er proteiner bygget opp av aminosyrer i lange kjeder. Mange proteiner kan kroppen sette sammen selv, men noen er essensielle. Disse er vi avhengige av å få gjennom kosten, og animalske proteiner (fra dyr) inneholder mer av disse enn vegetabilske (fra planter). Animalske proteiner er også lettere å ta opp gjennom kosten.

proteinen oppbygning
Proteinenes oppbygning

En enkel regel er å spise proteiner til hvert måltid, sammen med fett og karbohydrater. I løpet av dagen bør kosten bestå av både animalske og vegetabilske kilder til proteiner. Last ned Helsedirektoratets "Nøkkelråd for et sunt kosthold" her!

Tips til proteinkilder:

Egg

Kjøtt

Fisk 

Meieriprodukter

Bønner 

Linser

Osv, osv

animalske proteiner vegetabilske proteiner
Proteiner i mange former!


Hvordan ser ditt proteininntak ut?

 

Kilder:

Lehninger Principles of Biochemistry 5th Edition.

Styrketrening i teori og praksis,Truls Raastad, Per Egil Refsnes, Gøran Paulsen, Bent Rønnestad, Alexander R. Wisnes

Menneskets fysiologi, O. Sand

Berne & Levy Principles of Physiology, 4th Edition

6 kommentarer

Henrik

04.09.2012 kl.10:39

Spørsmål rundt proteiner/aminosyrer/karbohydrater:

Når vi spiser mat med mye proteiner, så brytes de vel først ned til bl.a. aminisyrer og det er disse som kroppen benytter til sine "egne" proteiner eller byggematerialer?

Så det vi egentlig er ute etter er mat hvor vi utnytter store deler av aminorysene, ikke proteinet i seg selv? Hvis dette kan gjøres med matvarer som inneholder karbohydrater, så er det omtrent det samme? Som jeg skjønner så inneholder også typiske karbohydrat-varer også aminosyrer.

mvh. Henrik

KunnskapsrikTrening

04.09.2012 kl.14:34

Henrik: Hei Henrik!
Takk for spørsmål :) Proteinene brytes ned til aminosyrer (og litt annet) og dette benytter kroppen seg av . Vi er ute etter aminosyrene ja! Mat som inneholder proteiner/aminosyrer kan selvsagt også inneholde karbohydrater, og det kan være fint å spise dette for å dekke to behov. Karbohydrater i seg selv vil bli brutt ned til glukose, og har ikke noe med aminosyrer å gjøre.
Om matvaren du spiser (karbohydrat-vare) også inneholder proteiner vil selvsagt kroppen få tilførsel av aminosyrene vi trenger også. Spiser du feks tørr pasta vil du få i deg ca. 11g protein/100 g. Problemet er forholdet mellom proteiner og karbohydrater. Du må spise enormt mye pasta om du skal dekke proteinbehovet ditt, og da blir det kanskje for mye karbohydrater :)

Håper du fikk svar på det du lurte på!

Fredrikkes fitness

04.09.2012 kl.21:06

Hurra for proteiner! Jeg får det stort sett fra kjøtt/fisk/fugl, egg, melkeprodukter og pulver :)

KunnskapsrikTrening

06.09.2012 kl.08:51

Fredrikkes fitness: Ja, proteiner trengs, men kanskje ikke alltid i "fake"-form. Vanlig mat er supre kilder :)

Er det sunt

22.06.2013 kl.10:37

Så bra at du forteller om bønner, linser og erter! Disse er undervurderte kilder til protein. I motsetning til kjøtt og kylling, inneholder bønner mye fiber, og er helt frie for de kreftfremkallende stoffene som er/dannes i kjøtt og kylling ved tilberedning av mat. Og det er ikke kjøtt, men grove kornprodukter som er den viktigste kilden til jern i norsk kosthold

KunnskapsrikTrening

24.06.2013 kl.21:17

Er det sunt: Bønner og linser er gode kilder til proteiner, og brukes lite tror jeg. Kanskje dere har noen gode oppskrifter?

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits