Trappeløp; Effektiv trening av kondisjon og spenst.

Tøffe trappeløp!

Endelig fredag, kanskje høstferie for mange også?

Mange ønsker seg effektiv trening, særlig når det gjelder kondisjon. Intervaller er veldig effektivt, og kan gjøres på mange forskjellige måter. 

Trappeløp er en type intervaller.

Å løpe oppover, enten i motbakke eller trapper gir deg en ekstra utfordring i forhold til intervaller på mølla inne. Fordi du må løfte kroppen oppover stigningen vil pulsen skyte i været, og med trappetrinn vil du lære deg å løfte bena i tillegg. 

Høyden på trappetrinnene varierer veldig fra trapp til trapp. Jo høyere trinnene er, jo mer får spensten utfordret seg og jo mer vil du kjenne det i setemuskulaturen dagen etter :)

Husk god oppvarming først!

Totalt tid på arbeidet bør være minst 20 minutter, og pausene kortere enn trappa.

Dette er trappen jeg løp i forrige uke:

trappeløp kunnskapsriktrening

80 trappetrinn

Annenhver runde med enkle steg, eller to og to trinn av gangen.

15 runder = 1200 trinn.

På de ti første rundene løp jeg en runde fra toppen og rundt til bunnen av trappa.

Ved de fem siste rundene løp jeg opp, og rett ned trappa. Melkesyre!

Dette kjente jeg godt dagen etter, både i lår og rumpe! Spensten er noe jeg må jobbe med, så dette skal gjøres igjen!

trappeløp nike gps
Kart fra Nikeplus.com etter måling med Nike+ GPS sportwatch! Blå kurve viser stigningen.

Les om motbakkeløpet i Norefjell skibakke.

Mitt eget halvmaraton!

Fartsetappe og naturlige intervaller.

Blir det trappeløp i helgen??

Stikkord:

8 kommentarer

Min treningslykke

28.09.2012 kl.15:02

Supert tips til kondisjonstrening dette!

Silje

28.09.2012 kl.15:31

Trappeløp er supertungt...:D

KunnskapsrikTrening

28.09.2012 kl.16:12

Min treningslykke: Man kjenner det ja :) God helg!

KunnskapsrikTrening

28.09.2012 kl.16:12

Silje: Ja! Det er tungt, men en fin variasjon til vanlig løp :)

lineinspirasjon

29.09.2012 kl.06:04

Blir nok ikke trappeløp i helga, men garantert livet ut. Er heldig å ha en hoppbakke i nærheten med bratte trapper. Trenger ikke løpe. Kan fint gå fort, og treningen blir likevel effektiv. Topp for både spenst, styrke og utholdenhet!

KunnskapsrikTrening

29.09.2012 kl.08:16

lineinspirasjon: Så bra :) Hadde jeg bodd i nærheten av holmenkollen hadde jeg prøvd meg der! God helg :)

anettesinvei

29.09.2012 kl.17:47

Åh, blei sliten berre av å lese om trappeløp! Den treningsmetoden er sjukt effektiv, hardt underveis, men deilig etterpå!

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.13:59

anettesinvei: Blir sliten ja! Effektivt, og raskt ferdig :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits