Oppdatering; Klarer jeg hang-ups enda?

Sakte men sikkert!

I august gav jeg meg selv utfordringen: Opptrening til å klare hang-ups! Mitt mål er å mestre denne øvelsen med bredt overhånds grep.

Før jeg startet måtte jeg selvsagt lese meg opp på hvilke muskler som er involvert i bevegelsen, og det der ikke få! Ryggmusklene er selvsagt svært viktige, men hvilke andre?

Tips til hang-ups: Hvilke muskler må styrkes?

Opptreningen krever altså å styrke alle musklene, og særlig legge vekt på de som lett kan være det svakeste leddet. 

Så hvordan har opptreningen gått for meg? 

Jeg gikk fra å ikke ha sjangs til å trekke meg opp med overhånds grep, men halvveis med underhåndsgrep.

Les mer om forskjellen på grepene og andre tips.

Vel...

Etter å ha trent både negative hang-ups, klarer jeg nå helt klart å holde lengre enn før! Her hopper man opp med haka over grepet og bremser så lenge man kan, helt til man hopper opp igjen. 

hang-ups kunnskapsriktrening

Ved å henge en strikk på stanga du skal trekke deg opp til og feste denne under den ene foten, vil du få litt hjelp til å trekke deg opp. Dette fungerer veldig bra! 

hang-ups kunnskapsriktrening 

Her har jeg brukt den gule strikken. Den er muligens den med minst motstand, altså får jeg ikke så mye hjelp. 

Med dette trikset klarer jeg nå HELE 5 hang-ups med bredt grep. Hurra!! Dette går saaaakte, men sånn er det jo med trening.

stryrketrening kunnskapsriktrening

Dette høres ikke mye ut for dere som klarer hang-ups lett, men for meg er det en bragd!

Typisk spesifikk hang-ups-økt i stativet for meg;

Bredt grep med strikk. For eksempel 5-4-3.

Underhånds grep for å klare litt flere, 3 serier.

Negative hang-ups, uten strikk. Bremse ned på lengst mulig tid, målet er å holde i 30 sekunder, 3 serier.

God gammeldags klatring fra ende til ende i transformer-stativet for å øve opp grepet, 2 runder.

transformer på sats

Bildet er fra pressevisningen av Transformer på Sats, effektiv time!

Ønsker alle en god lørdag! Særlig til de som skal løpe eller har løpt Oslo's Bratteste (se resultater) eller Stoltzen i Bergen (resultater)!

Er hang-ups en del av din trening?

Stikkord:

20 kommentarer

Renathe Rong

29.09.2012 kl.09:14

Elsker hangups :) Har et mål om 10 til Jul.. Er på 5-6 nå, så det skal vel gå fint :)))

KunnskapsrikTrening

29.09.2012 kl.09:25

Renathe: Så bra :) Du ligger laangt foran meg, men jeg håper på fremgang mot jul jeg også!

Renathe Rong

29.09.2012 kl.11:52

Bare å øve, :) Det som er deilig å gøy er at det pluttselig slipper på en måte, og du bare drar deg lett opp (vanskelig å forklare:) men trening gjør mester:)))

God helg til deg og:)

Linn

29.09.2012 kl.14:08

Ååå dette prøver jeg også iherdig å lære meg! Jeg begynte for en stund siden og greier enda ikke en :( men anbefaler i tillegg til negative både benkpress og nedtrekk 3*10, med flere ganger i uka med disse i tillegg til negative har jeg hatt fremgang! Men det er sakte og sikkert :)

Stå på!! Dette klarer du, litt tolmodighet bare så er vi der :)

betzeyogmarkoz

29.09.2012 kl.19:05

kjempe bra innlegg :D du er flink til å forklare bra om trening :)

christinestrening

29.09.2012 kl.19:09

MASSE lykke til- you can do it!

Lovelyliller.com

29.09.2012 kl.19:25

gjør ikke det nei :D

Ingrid Johnsen

30.09.2012 kl.10:07

Blir så motivert av å lese sånne blogger, tusentakk! :D

Louise

30.09.2012 kl.10:27

Oi, så flott. gtattis med 5!

Jeg tok 5 før sommern, men nå er jeg nede i to. Har trent det alt fort sjeldent. vi har dårlig utstyr til det på gymmen. Håpløst. Men jeg skal ikke skylde på det. har veldig lyst til å komme meg opp i 5-8-10 reps etterhvert.

Lykke til videre :)

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.13:55

Renathe: Øvelse gjør mester ja!!

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.13:58

Linn: Tror det er mange som øver på dette :) skal legge inn negativ benkpress! Takk for tips :)

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.13:59

betzeyogmarkoz: Tusen takk! Alltid hyggelig å få slike tilbakemeldinger :)

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.13:59

christinestrening: Takk for det :) Er bare å trene mer!

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.14:00

Lovelyliller.com: Ikke jeg heller, før jeg gav meg selv utfordringen :)

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.14:00

Ingrid Johnsen: Tusen takk selv!! Utrolig hyggelig å få kommentarer som det :)

KunnskapsrikTrening

30.09.2012 kl.14:00

Louise: Takk for det! Det er et slit, men gøy da!

01.10.2012 kl.08:59

Kul challenge, gode tips! Dette må jeg også prøve!!! Grattis med dine 5!

KunnskapsrikTrening

01.10.2012 kl.09:06

Anonym: Takk for det :) Motiverende med utfordringer! Ha en super dag

Henriette

01.10.2012 kl.14:52

Takk for topp artikkel, akkurat det jeg trengte! Jeg satte meg mål i januar - og nå klarer jeg en halv! Hehe.. Men - det går fremover! Å øve i strikk har funket best for meg så langt. Ha en fin dag!

KunnskapsrikTrening

02.10.2012 kl.21:12

Henriette: så bra! Klarte 5 med strikken i dag også. Saaakte men sikkert :) lykke til!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits