Hvordan er energiomsetningen i de ulike muskelfibrene?

Forskjellene i raske og langsomme muskelfibre

Dette har jeg skrevet om før, men etter ønske kommer det litt enklere og kortere om muskelfibrene våre :)

Musklene våre består av forskjellige muskelfibre (celler) som har ulike egenskaper. Disse egenskapene avgjør hvor raske muskelfibrene er, hvor utholdende de er og hvor store (omkrets) muskelen kan bli.

muskel anatomi
Muskelenes oppbygning
 

Vi deler inn muskelfibrene grovt inn i;

Type 2a og 2x: Raske, anaerobe-glykolytiske muskelfibre.

Type 1: Langsomme, aerobe-oksidative muskelfibre 

Les mer detaljert om muskelfibrene

Muskelfibrene har forskjellig energiomsetning. Det er forskjell i noen typer proteiner som er viktige i denne prosessen, for eksempel isoformer av Myosin tung- og/eller lettkjede (Myosin er et av de avgjørende filamentene i muskelkontraksjon). 

Muskelfibrene forbruker ATP for å trekke sammen muskelen, ATP er oftest et produkt av energiomsetningen av glukose (sukker). 

Sukkeravhengige muskler?

Så hva er forskjellene mellom muskelfibrene?

Type 1 fibrene;

Altså de langsomme og oksidative er som navnet tilsier, avhengige av oksygen. Dette betyr at energiomsetningen i disse muskelfibrene trenger oksygen for å kunne opprettholde muskelkontraksjon (sammentrekning). Aerob energiomsetning vil være utholdende, men langsom. 

Type 2 fibrene;

De raske og glykolytiske er ikke like avhengige av oksygen som type 1 fibrene. Disse fibrene har anaerob energiomsetning, noe som gjør fibrene svært raske og eksplosive. På grunn av den raske hastigheten på kontraksjonene vil ATP bli raskt brukt opp, og fibrene er derfor ikke like utholdende som type 1.

muskelkontraksjon
Kontraksjon i musklene

Type 1 fibrene er altså de mest utholdende og de som er langsomst. En muskel og en persom med større andel av disse fibrene vil være en typisk maratonløper.

muskel fiber

Type 2 fibrene er eksplosive, raske, men lite utholdende. En muskel og en person med større andel av disse fibrene vil være en typisk sprinter og/eller muskelbygger.

Muskelkontraksjon i skjelettmuskler.

Les også svaret på spørsmål om 100 meter sprint på Bratrening.no.

Det er altså en grunn til at vi er forskjellige når det kommer til utholdenhet og muskelbygging!

Noen som kjenner seg igjen?? Det gjør jeg hvertfall :)


Andersen, JL; Schjerling, P; Saltin, B. Scientific American. "Muscle, Genes and Athletic Performance" 9/2000. 

Lieber, R.L. (1992). Skeletal muscle structure and function : Implications for rehabilitation and sports medicine. Baltimore : Williams & Wilkins. 

Stikkord:

12 kommentarer

lineinspirasjon

02.10.2012 kl.20:23

Er nyskjerrig på hva du definerer deg som...? Jeg er klaaart type 1 av fibertype.

KunnskapsrikTrening

02.10.2012 kl.21:14

lineinspirasjon: Jeg vil nok definere meg som type2. Eksplosiv og har vandkeligheter med å godtta det :) ikke rart styrketrening er der jeg føler det går lettest!

lineinspirasjon

02.10.2012 kl.21:18

Jammen da er det jo helt topp at du holder i to mil med joggesko på beina også!

KunnskapsrikTrening

03.10.2012 kl.06:05

lineinspirasjon: Ja, det var jeg veldig fornøyd med :) Bare å presse seg mer, så kan vi forskyve fibertypene mot andre retningen, men aldri endre de helt! God onsdag til deg!

05.10.2012 kl.00:31

Tusen takk for et meget informativt og oppklarende innlegg :-)

Til og meg jeg forsto dette nå!! hehe :-)

Takk

KunnskapsrikTrening

05.10.2012 kl.12:32

Anonym: Så bra :) God helg!

Zharoon

21.09.2014 kl.13:21

''lineinspirasjon: Jeg vil nok definere meg som type2. Eksplosiv og har vandkeligheter med å godtta det :) ikke rart styrketrening er der jeg føler det går lettest!''

Ser ikke ut som du har peiling på trening i det hele tatt. Går det ''lett'' er det dessverre styrke/hyperterofi...

KunnskapsrikTrening

21.09.2014 kl.14:58

Zharoon: Ser ut som du har misforstått svaret mitt til Line her. Artikkelen handler om de store forskjellene mellom utholdende- og eksplosive- fibre. De eksplosive type 2 muskelfibrene er de som går under kategorien fibre som reagerer mest på styrketrening med hypertrofi. Om du ikke visste dette vil jeg anbefale deg å lese i enhver humanfysiologi-bok, jeg kan anbefale Berne & Levy for eksempel. God søndag :)

marte

09.12.2015 kl.13:17

heisann.

Takk igjen for kjempenyttig artikkel =)

Jeg sitter og leser fagstoff - personlig trener-utdannig. Og gikk inn hit for å finne ler mer info om muskelfiber-typer. OG:

Du skriver:

Type 2a og 2x: Raske, anaerobe-glykolytiske muskelfibre.

Type 1: Langsomme, aerobe-oksidative muskelfibre

I kompendiumet og forelsningsnotatene mine står det derimot:

I = langsomme oksidative

IIA = raske oksidative

IIx=raske glykotiske

Hvem har rett? =)

KunnskapsrikTrening

10.12.2015 kl.06:23

marte: Hei! Eneste forskjellen på det som står her og det som står i pensumet ditt er at jeg har omtalt type2 fibrene under ett, noe som er ganske vanlig. Ellers ser jeg ingen forskjell på det du har skrevet her i kommentaren ;)

jernhelse

10.12.2015 kl.17:10

Jo. Jeg lurte på om type IIA er oksidativer eller glykolytiske, da du skrive glyklytisk og boka mi sier oksidativ. :-)

Ettersom type IIa er mest aktive under kort og intensivt arbeid syntes jeg det var rart at de skulle være mer oksiditive enn glykotiske (slik boka mi skriver)

KunnskapsrikTrening

12.12.2015 kl.05:51

jernhelse: 2a-fibrene er en "mellomting". Sjekk ut innlegget mitt med tips til litteratur og bøker, så kanskje du finner noen nye bøker p supplere pensum med! Bruker dere Styrketrening i teori og praksis?

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits