Leserspørsmål; Større eller mindre av styrketrening?

Det er mandag, og starten på en ny treningsuke!

Dagens innlegg er svar på et leserspørsmål fra en mannlig leser:

"Når du begynner styrketrening og er forholdsvis stor av vekst i kropp, vil du da bli mindre når du får mer muskler og mindre fett, eller vil du bli større?
Tenker på når du f.eks bygger muskler istedet for fett på armene osv."
styrketrening

Dette er et aktuellt spørsmål for mange, både for gutter, men også for oss jenter!

Sånn jeg tolker spørsmålet er det snakk om en kropp som har litt ekstra fett, og som begynner å bygge muskler ved styketrening. Altså hypertrofisk styrketrenig, og ikke utholdende styrketrening.

Nå vi begynner å trene mer målbevisst for å bygge muskler (hypertrofi) vil musklene vokse, mens fettet forbrennes gradvis. Om en i teorien kun trener styrketrening, og ikke kombinerer med kondisjonstrening (som absolutt er anbefalt), vil de fleste få opplevelsen av å bli større i starten. Både fordi musklene vokser, men også fordi fettlaget på for eksempel armene fortsatt er der.

Det er altså ikke sånn at styrketrening automatisk brenner underhudsfettet eller forhindrer lagring av fett, om vi ikke gjør noe for det.

Som jeg skrev i innlegget "Muskler veier mer enn fett", vil vekten øke om vi bygger mer muskler. 

Få vi økt muskelmasse vil også dette hjelpe til med å øke forbrenningen. Muskler forbrenner mer enn fett, men det vil ta lang tid å kvitte seg med fettet med kun styrketrening.

Tipset mitt er å kombinere styrketrening og kondisjonstrening, for å både bygge muskler, men også forbrenne fettet over. Vi ønsker jo som regel definerte muskler også!

spinning kondisjon

Kombiner styrketrening og utholdenhetstrening for best mulig resultat!

Til å begynne med kan noen derfor føle at de blir større, mens andre som ikke får like stor effekt av styrkeøktene kanskje føle det motsatte, særlig om de endrer kosthold og mengde kondisjonstrening.

Uansett vil muskler se større og mer imponerende ut om de er definerte, og det er et resultat av en helhet og balanse mellom trening og kosthold!

Lykke til!

Les også innlegget om treningsmyten; "Får man tykke lår med spinning?"

Her finner du andre leserspørsmål!

Lurer du på noe? Send meg en mail; hh@kunnskapsriktrening.com :)

Stikkord:

8 kommentarer

Veienmotgull

15.10.2012 kl.13:42

Flott innlegg! :D Mange kan lære mye av dette!!

KunnskapsrikTrening

15.10.2012 kl.14:03

Veienmotgull: Takk :) Ha en god start på uken!

Stine

15.10.2012 kl.20:32

Så bra at du svarer på nettopp dette! :D Spørs det ikke hvilke type styeke man trener da? Om man trener eksplosiv, maksimal eller utholdende styrketrening? :) Jeg har bakgrunn som langdistanseløper og har alltid trent utholdende styeketrening, men min personlige trener skal sette opp et program til meg hvor jeg skal trene maksimal styrke. Hun mener man blir store, "pumpet", av å trene utholdende styrke..

KunnskapsrikTrening

15.10.2012 kl.21:35

Stine: Hei! Selvfølgelig er det som du skriver, forskjell på type styrketrening man trener. Jeg har gått ut fra, og skriver også om hypertrofisk trening. Trener man utholdende styrke vil ikke muskene få likestor vekst,men det er jo heller ikke det de fleste gutter satser på :)

Stine

15.10.2012 kl.21:53

Hm.. rart, for hun mente omvendt selv om jeg også trodde man ville få små muskler av å trene utholdende styrke. Hun mente for eksempel at en av timene som jeg går på kalles Boddy Pump fordi musklene pumpes og blir store uten at man blir så sterk av den type (utholdende) styrketrening. Jeg visste ikke at leseren som stilte spørsmålet var en gutt. Hvis jeg spør deg: Hvilke type styrke anbefaler du å trene for en godt trent og aktiv jente på 21 år som ønsker å bli sterkere og få mer merkerte muskler? :)

KunnskapsrikTrening

16.10.2012 kl.07:13

Stine: Hmm. Det er riktig at man får en såkalt pump i musklene etter trening, men den er forbigående og kommer av væske og reaksjonen på treningen. Man får ikke mindre muskler av utholdende styrketrening, da selvfølgelig om du er nybegynner.
Styrketrening får å bli sterkere og mer definert vil kreve en styrketrening som er hypertrofisk, altså mellom 6-8-10 repetisjoner. Da vil musklene vokse, og sammen med utholdenhetrening vil de bli mer markerte :)
Håper du fikk litt svar på spørsmålet ditt :)

Kamilla K

20.10.2012 kl.13:06

Hurra for styrketrening :D

Selv har jeg bare blitt mindre (og strammere) av det, synd det er så mange jenter som er redde for nettopp det å bli store og bulkete.

God helg! :)

KunnskapsrikTrening

21.10.2012 kl.09:13

Kamilla K: Så bra! Styrketrening er kjempeviktig, både for helheten, men også for å utnytte kroppen sin på best mulig måte! God søndag til deg :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits