Kan en proteinrik frokost gi kontroll på sultfølelsen?

Mandag og starten på en ny uke, hvordan var din frokost?

Frokost er viktig! Men kan vi planlegge frokosten vår slik at vi kanskje unngår unødvendige utskeielser i løpet av dagen?

kaffe
Kun svart kaffe. Kanskje ikke den beste frokosten?

Forskere ved universitetet i Missouri ville undersøke om mengden proteiner i frokosten vår kan ha en innvirkning på viljestyrken resten av dagen, og utførte dette pilotstudiet:

Neural Responses to Visual Food Stimuli After a Normal vs. Higher Protein Breakfast in Breakfast-Skipping Teens: A Pilot fMRI Study.

Et utvalg av tenåringsjenter ble tilfeldig delt inn i tre grupper som i 3 uker skulle;

Hoppe over frokost, 0 cKal, 0 gram proteiner.

Spise frokostblanding med melk, ca 500 cKal, ca 18 gram protein.

Spise proteinberikede belgiske vafler med youghurt, ca 500 cKal, ca 50 gram protein.

mandler proteinrike

Har du ikke tid til å lage belgiske vafler til frokost, kan mandler gi deg en litt mer proteinrik frokost!

Ved lunsjtider ble alle forskningsobjektene sjekket med en hjernescan, fMRI, mens de ble vist bilder av mat eller ikke mat. I tillegg svarte de på spørsmål om mat, sult og apetitt.

Begge gruppene som spiste frokost hadde lavere neural aktivitet i hjerneområder som regulerer motivasjon til å spise og belønning, rett før lunsj. 

Gruppen som spiste en frokost med høyt innhold av proteiner hadde også større påvirkning negativt i hjerneområder som kontrollerer apetitt og belønning rundt mat etter hjernescanningen. 

Forskerene tolker resultatene i retning av at et høyere innhold av protein i frokosten kan gi en økt metthetsfølelse, og forhindre tankeløs småspising mellom måltider. Apetitt og belønnings-følelsen rundt mat ble redusert hos begge gruppene som spiste frokost, men mest ved proteinrik frokost.

Proteiner gir en større metthetsfølelse enn karbohydrater, og holder blodsukkeret mer stabilt etter inntak. Dette er en positiv virkning vi alle kan få hjelp av til å kontrollere småspising i løpet av dagen. 

Desverre ble studien utført på kun ti forsøksobjekter, og er kun et pilotstudie. Dette gjør at resultatene ikke nødvendigvis ikke gir riktig bilde på virkeligheten, men heller må bli sett på som preliminære resultater, som det må forskes mer på!

Studien er publisert online i Obesity, les abstractet her.

kiwi fruit

Frukt er godt for alle, men kanskje ikke alene som frokost?

Les også; Hva er egentlig en kalori?

Min frokost er ofte cottage cheese blandet med naturel youghurt eller mager kesam, toppet med mandler og kanskje kiwi eller eple.

Hvordan ser din frokost ut??

 

Neural Responses to Visual Food Stimuli After a Normal vs. Higher Protein Breakfast in Breakfast-Skipping Teens: A Pilot fMRI Study.

Heather J. Leidy1,2, Rebecca J. Lepping3, Cary R. Savage3,4 and Corey T. Harris1Department of Dietetics & Nutrition, University of Kansas Medical Center, Kansas City, Kansas, USA. Department of Nutrition & Exercise Physiology, University of Missouri, Columbia, Missouri, USA. Center for Health Behavior Neuroscience, University of Kansas Medical Center, Kansas City, Kansas, USA. Department of Psychiatry & Behavioral Sciences, University of Kansas Medical Center, Kansas City, Kansas, USA. Received 28 July 2010; Accepted 22 March 2011; Published online 5 May 2011.

Stikkord:

15 kommentarer

lineinspirasjon

22.10.2012 kl.07:31

Kjekt å lese her jeg sitter med havregrøt + topping av bla. yoghurt og mandler. Sverger gjerne også til noe likt din frokostfavoritt.

Line

22.10.2012 kl.07:46

Hadde labert med ting i kjøleskapet, så min frokost ble en stor smoothie med bær, cottage cheese, 1 scoop vanilje protein, 1/2 avokado, 1 ts kokosolje og en kaffe! Nå er jeg god og mett å klar for noen timer på skolen. :)

Guro Eriksen

22.10.2012 kl.09:19

Flaks at jeg spiste en omelett til frokost i dag da! ;)

Veienmotgull

22.10.2012 kl.10:51

Jeg spiser fullkorns gryn og skummetmelk/ fettfattig yougert. Ofte toppet med nøtter!

Stian Bjøntegaard

22.10.2012 kl.11:16

Min frokost er mitt eneste rutinemessige måltid. Det består av en del musli, en neve med nøtteblanding, toppet skje med blåbærsyltetøy, litt "strø" med tørket frukt og rosiner, og lettmelk. På vei ut knasker jeg enten på et eple eller en gulerot. Ikke så proteinrikt, men det er velsmakende.

Imke

22.10.2012 kl.19:40

Frukosten er yndlingsmåltidet mitt!

Den består som regel av to (halvgrove) brødskiver med ost eller kjøttpålegg, 4-5dl eplejuice blanda med vatn og to (2!) kokte egg.

Eg har alltid kjempelyst på egg og protein og morgon.

Men det har alltid vore slik, sida eg var liten, sunt eller ikkje ;)

22.10.2012 kl.22:00

Sjekket de forsøkspersonene med MRI når de spiste det samme til frokost? Altså for å se om alle da viste den samme hjerneaktiviteten og evt hvis ikke, hvordan korrigerer man for individuelle forskjeller?

Spennende studie!

Silja

23.10.2012 kl.09:38

Upst, ser at kommentaren kom som anonym; ikke meningen det ;-) Det er altså JEG, Silja, som sto for spørsmålet fra i går "22.10.2012 kl.22:00" ;-)

KunnskapsrikTrening

23.10.2012 kl.10:42

Silja: Haha :) Ønsker å være anonym ;) Siden dette er en pilotstudie er jeg ikke sikker på om de faktisk har testet alle personene for de tre ulike intervensjonene. Noe som burde skje om dette blir en "ordentlig" studie senere. Smart :) Ha en super dag Silja!

KunnskapsrikTrening

23.10.2012 kl.10:43

lineinspirasjon: Alltid godt å lese sånne ting når man er inne på det samme sporet selv :) havregrøt er en slager som alltid kan friskes opp med det man har i skapet! God tirsdag!

KunnskapsrikTrening

23.10.2012 kl.10:44

Line: Hørtes ikke så dårlig ut det da :) Håper frokosten i dag var like god!

KunnskapsrikTrening

23.10.2012 kl.10:44

Guro Eriksen: kjempe flaks :) Ble det omelett i dag også??

KunnskapsrikTrening

23.10.2012 kl.10:44

Veienmotgull: Nam nam! Det hørtes godt ut nå :)

KunnskapsrikTrening

23.10.2012 kl.10:45

Stian Bjøntegaard: Er jo proteiner i melka da :) Hørtes uansett godt ut ! Samme i dag?

KunnskapsrikTrening

23.10.2012 kl.10:45

Imke: Frokost er mitt beste måltid også! Deilig med egg, det skal jeg bli flinkere til å lage :) Ha en super dag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits