Ryggøvelsen som kjennes!

God morgen!

Etter gode tilbakemeldinger på treningsbilder og tips til øvelser, kommer det en ny øvelse i dag.

Roøvelser kan være vanskelig å kjenne og få tak i. Selv har jeg gjort haugevis av sittende roing, stående roing med ulike grep, roing i slynge osv. Det er ikke alltid lett å få følelsen av at de riktige musklene jobber! Dette er natruligvis fordi vi ofte får masse hjelp av både armer og skuldre på disse øvelsene, som da er det svakeste leddet.

Det tar lang tid før den store ryggmuskelen blir sliten, lenge etter de små musklene i armer og skuldre!

T-bar row er en roøvelse som virkelig gir deg følelsen av å slite ut musklene i ryggen!

øvre rygg

Vi får skikkelig tak i den store ryggmuskelen, Latissimus Dorsi, og øvre rygg. Altså en god øvelse i reportoaret for opptrening av rygg og ikke minst holdning.

Stanga jeg bruker her er festet til klatrestativet i PT-sonen, men du kan også kjøre med løs stang (bare litt mer kronglete).

roing t-bar

Håndtaket er et tau, som jeg surrer rundt hendene en gang, slik at jeg ikke minster grepet.

Stå med god fotstilling, len deg fremover og stram mage og rygg. Start øvelsen ved å trekke stanga opp mot hofte, prøv å holde albuene langs siden.

roing t-bar

Lener du deg lengre frev blir det tyngre. Husk å bremse på veien ned, tell en opp og to ned for å få den eksentriske fasen.

Prøv deg litt frem med stilling og vekt, og slapp litt mer av i nakken enn det jeg gjør på siste bilde :)

Les oppdateringen på hangups-utfordingen, nytt innlegg kommer!

Forrige ukes øvelse gir deg mye på kjøpet!

Dårlig holdning, den norske folkesykdommen.

Hvordan tror dere jeg ligger an med hangups-utfordringen??

Stikkord:

6 kommentarer

Karina Dale

23.10.2012 kl.21:21

Ååh, trenge en ny ryggøvelse til når ej skal lage nytt program, då skal ej få testa ut dinne! Thank-you :)

tonjemelheim

24.10.2012 kl.10:08

Jeg elsker den øvelsen!! Killer for kjappe resultater:)

KunnskapsrikTrening

25.10.2012 kl.08:47

tonjemelheim: Ikke sant! Kjennes så utrolig godt :)

KunnskapsrikTrening

25.10.2012 kl.08:48

Karina Dale: Alltid bra med en ny øvelse :) Lykke til og god torsdag!

Janne Moland

25.10.2012 kl.23:54

Må si meg enig, dette er en fin øvelse for ryggen. Selv bruker jeg den som en tilleggsøvelse, og har hovedfokus på pullups (chins) og markløft, men det er av naturlige årsaker siden chins er en av momentene i Athletic Fitness. Jeg syns også at nedtrekk, både foran og bak gjør susen for ryggen min, og sammen med enarmsring med hantel har jeg således en komplett ryggøkt :)

KunnskapsrikTrening

26.10.2012 kl.07:58

Janne Moland: <Takk for tips til en komplett rygg-økt :) Prøver meg på hangups, det går saaakte! God helg :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits