Anbefalt artikkel; "Terskeltrening gjør deg til en løpsmaskin"

God morgen!

Ny spennende forskning fra Stavanger Universitet og Norges Idrettshøyskole.

Forskerene Tjelta og Enoksen har fulgt fire unge mellomdistanseløpere og deres trening i 2008 sesongen.

Les hele artikkelen på Forskning.no og lær mer om terskeltrening!

Her finnes tips til alle, uansett form.

På meg ble det faktisk terskeltrening før jobb. Kaldt og isete, men utrolig deilig!

Hva med deg?

 

Stikkord:

8 kommentarer

Silja

30.10.2012 kl.11:29

Terskeltrening=suksess! Det er min mening! Punktum finale ;-)

Daddy-T

30.10.2012 kl.20:20

Bra artikkel. Er litt usikker på hva terskeltrening menes? Er det rett under terskel, over terskel eller i greneslandet? Hvis det siste er det vel mellom sone 3 og 4, dvs.høy sone 3 og lav sone 4, omtrent 85 % til 90 % av makspuls? Hvis ja, er det en av mine favoritter på langintervall. Mer behagelig enn mer intensive hardøkter i ren sone 4.

KunnskapsrikTrening

31.10.2012 kl.07:11

Silja: :) Bra å høre fra en som er så dreven på løping som deg! God onsdag!

KunnskapsrikTrening

31.10.2012 kl.07:14

Daddy: De forklarer terskeltrening som intensiteten der laktat produseres og fraktes vekk på et konstant nivå. Blir jo individuelt om man tenker på nyansene mellom pulsslag. Blir det trening i dag på deg da?

Silja

01.11.2012 kl.10:09

Daddy-T: terskeltrening skal ikke foregå med puls over terskelverdi men like opp under evt. på terskelverdien din. Du trenger altså å vite din egen terskelverdi (dvs pulsverdien der hvor du har "knekkpunktet" for laktatproduksjon) for å kunne løpe med riktig intensitet på øktene dine.

Daddy-T

01.11.2012 kl.15:14

Takk for begge svarene på terskeltrening. Rett under terksel, evnt. på terskel er sone 3 for meg (83 til 87 % av makspuls). Hadde en spinning på den i går med 2 x 20 minutter. Den er beintøff og ikke så morsom (litt for svett). I kveld vet jeg ikke helt, mulig det blir bare litt styrke :-)

KunnskapsrikTrening

01.11.2012 kl.15:22

Daddy: Så bra! Det er jo veldig individuelt dette med puls og melkesyre, så her gjelder det å lære å kjenne kroppens respons på denne typen trening! Bra med variasjon også :)

KunnskapsrikTrening

01.11.2012 kl.15:23

Silja: Supert Silja :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits