Treningsbilder: Utfordrende slyngeøvelse!

Dagens øvelse har variasjonsmuligheter!

Slyngetrening er utfordrende, effektivt og funksjonelt. Jeg har lagt inn fler og fler slyngeøvelser i treningsprogrammet mitt den siste tiden, noe som gir en flott variasjon til den tunge styrketreningen. 

Øvelser i slynge gir oss både utfordringen å holde kroppen strak med en stabil core, og kroppsbeherskelse for å ha riktig teknikk. 

Øvelsen nedenfor er sikkert kjent for mange, og er veldig effektiv om man fokuserer på de riktige tingene under treningen. 

Mange kaller øvelsen Reka, og det er jo et passende navn :)

slyngetrening core
En fot i hvert håndtak. Strake armer istedet for å stå på albuen.

Stram mage og rygg for å holde kroppen i planken.

slyngetrening core
Trekk til deg bena ved å krumme magemusklene, ikke bruk for mye forside lår! Her gjør du en crunch.

Brems tilbake!

slyngetrening core
Tilbake i planken, og ned i pushup!

slyngetrening core
Trenger du en mer utfordrende øvelse som også får med seg de skrå magemusklene også, gjør Mountainclimbers!

Trekk inn et og et ben til motsatt skulder. Brems tilbake!

Her får du med deg vridningen som gir mer muskelarbeid på sidene, i tillegg vil denne typen slynge gi ekstra stabiliserings-behov på grunn av taljen i toppen.

For å få mest mulig ut av denne slyngeøvelsen, og selvfølgelig andre øvelser også er det utrolig viktig å ha kontroll.

Vær bevisst på hvilke muskler som skal trenes, er det dynamisk eller statisk arbeid? 

Brems tilbake med kontroll, aldri slipp deg tilbake til utgangsposisjonen!

Pass på ryggen, ned med rumpa, men pass på å ikke få "hengekøye-rygg". Du må altså stramme både mage og rygg for å få en fin holdning.

La aldri kvantitet gå foran kvalitet!

Slyngene jeg bruker heter Puremotion, og er enkelt sagt ustabil i toppen på grunn av en talje som tauet fritt går gjennom.

Dette er ulikt Redcord og TRX, som begge er faste i toppen, og mister den ekstra utfordringen med stabilisering av hvert håndtak.

slyngetrening core

Les også innlegget "Sommerens treningsbilder i hjemmelaget slynge" for flere øvesler.

Neste ukes treningsprogram planlegges med treningsdagboken, hva med dere??

Stikkord:

3 kommentarer

Melissa Spania

04.11.2012 kl.17:27

Kjenner jeg savner slynge når jeg ser dette!

Ingen steder her i Spania har det foreløpig. Mulig vi skal investere i en selv på Kiropraktorsenteret vårt... og DA blir det god coretrening da!

KunnskapsrikTrening

04.11.2012 kl.17:52

Melissa Spania: Eller så kan du lage din egen som jeg gjorde i sommer :)

Guro Eriksen

04.11.2012 kl.18:33

Ugh!...Den øvelsen er TUNG... ;p

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits