Når motivasjonen får en knekk!

Torsdagen er godt i gang, uken er snart over og jeg ser helgen nærme seg!

Det er ikke alltid vi har lyst til å trene, prestere og presse oss selv. Ingen har motivasjonen på topp hele tiden vel?

Noen ganger går vi på autopilot i hverdagen, vi rekker ikke å tenke på hva og hvorfor, men bare gjor det vi har planlagt. 

Som regel finner jeg motivasjon til de fleste treningsøkter jeg har i løpet av uka, men ikke alltid!

Gårsdagens økt var hard å starte på, hard å holde igang, men veldig deilig når jeg var ferdig.

I løpet av løpeturen prøvde jeg ulike teknikker for å motivere meg selv til å fullføre:

Det første steget var å komme seg inn i treningstøyet, og ut døra.

Starte rolig og ikke fokusere på hastighet, eller nye rekorder, jeg skulle bare fullføre!

Holde igang den første kilometeren, og fortsette videre uten å gi meg. 

Se for meg at jeg snart var halvveis, noe som alltid er en god motivasjon.

Se for meg den siste delen av løpeturen, holde ut og kanskje gi på litt mot slutten!

Jeg kom meg helskinnet gjennom økten på en grei tid, og med en god følelse!

treningsmotivasjon
Følelsen etter en økt er uerstattelig! Endorfiner gir god hjelp, les mer om hormonet her.

Motivasjon sitter i hodet, og er individuell. Den påvirkes av hverdagen, hvor slitne og stresset vi er, og kan komme like raskt som den forsvinner.

Heldigvis overlever treningsplanen noen økter hvor målet kun er å fullføre.

Treningsresultatene kommer av både fysiske og mentale prestasjoner, og det å lytte til kroppen er veldig viktig :)

Hva er dine tips når motivasjonen får en knekk??

Stikkord:

12 kommentarer

Mari

15.11.2012 kl.11:26

Jeg er ihvertfall nødt til å ha musikk på ørene og riktig tøy på meg...er det noe som skurrer, blir alt galt og motivasjonen går rett i bøtta!

Silja

15.11.2012 kl.12:57

Som du sier innledningsvis så er det ikke alle perioder hvor man føler for å presse seg selv maks og da oppleves det ofte som en motivasjonsknekk. Jeg kaller det naturlig periodisering jeg ;-)

For etter en lang sesong er det helt naturlig at verken kropp eller hode er villig til mer hardkjør; det er til og med vanskelig å holde dette "prestasjonsfokuset" oppe gjennom hele sesongen. Det er helt naturlig det! Mitt tips er å ikke bli stresset av dette men akseptere det! Gi kroppen noen uker hvor fokus er å holde hjulene i gang og hvor man kun presser seg over dørstokken; når man har presset seg over dørstokken skal man ikke presse mer men bare gjennomføre økta i henhold til dagsformen! Og sier kroppen fra om at den absolutt ikke vil: gå hjem, vær fornøyd med at du prøvde og prøv igjen neste dag ;-) Fungerer kroppen fint: gjennomfør økta og tenk at det mentale blir bedre og at dørstokken krymper med tiden, skat men sikkert ;-)

KunnskapsrikTrening

15.11.2012 kl.13:17

ultrababe: Gode tips! Ha en fin torsdag :)

KunnskapsrikTrening

15.11.2012 kl.13:19

Silja: Veldig sant det du skriver Silja :) Vi er veldig opptatt av prestasjoner og måler oss opp mot både oss selv og andre. Dørstokkmila er veldig varierende fra uke til uke, håper min blir like kort som den pleier snart! Ha en super dag, og takk for gode tips :)

itrening

15.11.2012 kl.13:29

Gleder meg til jeg kommer dit at jeg blir avhengig av endorfinrusen, må nok trene mer regelmessig før jeg er der!

lineinspirasjon

15.11.2012 kl.19:37

Nye treningssko er mitt beste motivasjonstriks. Tada, da har du iallefall fem økter i året ( jobben sponser heldigvis noen par).

Kake, sjokobar eller noe snacks som inntas ved passering halv distanse eller halvveis i økta i tid.

Ps. Vagabondbladet du anbefalte meg er i boks. Likeså nytt Vagabondabonnement ( bruker å abonnere ca annenhvert år).

anita

15.11.2012 kl.21:35

Støtter meg til dine og Silja sine tips! Litt er bedre enn ingenting!

Guro Eriksen

16.11.2012 kl.09:47

Jeg føler det også slik av og til. Faktisk mer i det siste.. Da tenker jeg som deg, at det er bedre å gjøre litt eller rett og slett bare "gjennomføre", for så å være fornøyd med dét. Det er tross alt bedre enn ingen ting :)

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:27

itrening: Den kommer etter en god økt hvor du har klart å presse deg selv :) Deilig følelse!

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:28

lineinspirasjon: Alltid god motivasjon med nye sko! Vagabondabonnement blir jo en gave i posten hver 3. mnd!

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:29

anita: Ikke sant! Det viktigste er jo å bevege seg :)

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:31

Guro Eriksen: Ikke sant! Ofte er vi veldig opptatt av å ha mange og lange økter, men noen ganger holder det å gjennomføre :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits