Ukens øvelse: Push ups med det lille ekstra!

Lørdag morgren, og jeg er klar for Fitness convention på NIH!

Før oppdateringer og stemningsrapporter fra i dag og søndag kan leses får dere muligheten til å teste ut en ny styrkeøvelse.

Push ups er en effektiv og hard øvelse som utfordrer store deler av kroppen.

Det er ikke bare hovedmuskulaturen, her brystmuskulaturen, som trenes, men en rekke andre muskler også.

Armer og skuldre er aktive i øvelsen, men mage og rygg får også arbeide.

For å kunne utføre øvelsen riktig, og mest mulig effektivt er vi også avhengig av kontroll på muskulaturen i øvre rygg. Dette er noe mange ikke tenker over, og ender opp med å "henge" på skuldrene. 

For å ha kontroll på skulderbladene kreves det styrke i en rekke små muskler. Ta en titt på bildet under for å få oversikten over hvor mange muskler vi aldri tenker over!

øvre rygg muskler

Rhomboideus Minor og Major og Levator Scapulae er dyptliggende muskler.

Teres major, Serratus anterior, Infraspinatus og Trapezius er overflatiske muskler som ligger over de dyptliggende.

Push ups krever styrke og ikke minst kontroll på en muskelsamarbeidet i øvre rygg, og denne øvelsen utfordrer dette området ekstra!

Å utføre push ups med en forhøyning, for eksempel en step, vil gi deg litt ekstra å jobbe med, og en god variasjon.

push up

En hånd på steppen, en hånd på gulvet.

push up

push up

Sett fra siden

push up

push up

Kryss armene når du kommer opp fra den ene siden, og gå direkte over i neste push up.

push up
Beveg ben og hofte så lite som mulig.

Ned med rumpa, stram mage og rygg!

Etterhvert øker du høyden på steppen for mer utfordring, det kjennes garantert!

Har du problemer med å utføre push ups på tærne er dette ikke øvelsen å starte med.

Les innlegget om øvelsen som lar deg utføre push ups fra knær til tær!

Nå er jeg klar for løpeteknikk, foredrag, kettlebells, yoga og massevis av inspirasjon!  

Sjekk ut mine erfaringer med NIH Fitness Convention.

Ønsker alle en god lørdag!

Stikkord:

10 kommentarer

Min treningslykke

17.11.2012 kl.09:15

*Push-ups er en av mine favorittøvelser, skal teste denne varianten også:)

Mariel Alexsandra

17.11.2012 kl.15:07

Hei, kunne du hjelpe meg å lage et treningopplegg som ikke tar for lang tid hjemme, uten for mye ekstra. Trener ikke nå og føler selv det er vanskelig å priotere tid til det. Er alenemor til en 2 åring. Mister ofte fort motivasjonen. Noen gode råd? :)

Tiril-Marie

18.11.2012 kl.08:11

God morgen! :)

RaversSpeech

18.11.2012 kl.09:02

smart^^ hihi, må prøves

Andreahau

18.11.2012 kl.11:31

har prøvd det før!:)

Koselig med kommentar tilbake også :)

Ha en fin dag videre!♥

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:31

Min treningslykke: Si gjerne fra hvordan du syns øvelsen var :) God søndag videre!

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:32

Mariel Alexsandra: Heihei! Takk for kommentar :) Om du følger med på siden kommer det nok et innlegg om enkle øvelser for de med liten tid etterhvert! Les i forskjellige kategorier her på siden for å få tips :)

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:33

Tiril: Tidlig oppe på en søndag? :)

KunnskapsrikTrening

18.11.2012 kl.16:33

RaversSpeech: Lykke til!

Tiril-Marie

18.11.2012 kl.17:17

sv; hadde ikke lagt meg enda :p

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits