Kan trening gi oss lange slanke muskler?

Hvem har ikke hørt, eller kanskje sagt selv:

"Yoga gir deg lange slanke muskler", eller "Lette vekter gir deg lange slanke muskler"?

"Jeg vil ikke trene styrketrening fordi jeg er redd for å få for store muskler".

Hva slags trening kan, om mulig, gi oss disse lange, flotte og slanke musklene vi hører om?

Er det mulig??

En muskel, altså en skjelettmuskel, er festet i skjelettet for å kunne være en del av bevegelsesapparatet. 

Musklenes utspring er festet nærmest sentrum av kroppen, og et feste lengst unna kroppen. 

Musklenes utspring og feste er bestemt, og flytter ikke på seg under noen omstendighet, ikke engang Yoga. 

Lengden på musklene er altså bestemt fra før, men kan selvsagt reduseres om vi ikke opprettholder muskellengden, som er en annen sak. 



Utspring og feste til Biceps Brachii. 

I tidligere innlegg om muskler, fibertyper og trening har jeg skrevet om hvordan følelsen av "store" muskler kan oppstå etter ulike typer trening. 

Musklene våre ligger under laget av underhudsfett, som beskytter og isolerer kroppen. Styrketrening alene vil være en langsom måte å forbrenne dette fettet på, og vi kan oppleve at musklene bygges under fettlaget.

Les mer om dette i innlegget "Store lår av spinning?".



Det genetiske grunnlaget

Musklenes fibertyper vil være avgjørende for musklenes tykkelse og omkrets. Genetisk sett har alle ulik fordeling av de ulike fibertypene, og det er altså ikke alle som like lett, eller kan få disse store eller de slanke musklene.

Les mer om musklenes fibertyper.

Noen mennesker har det genetiske grunnlaget for å bygge store muskler, og noen har ikke det. Det finnes uendelige varianter av fibertype-fordelinger i musklene våre, og dette grunnlaget gjør det lettere for noen å beholde de "lange slanke musklene", eller å lett bygge muskler for andre.


Hvordan vi trener er også avgjørende 

Styrketrening er et samlebegrep som kan deles opp i ulike kategorier etter målet for treningen. 

Enkelt sagt vil trening med lav motstand (lette vekter eller ingen yttre motstand) og mange repetisjoner (over 12 repetisjoner) ikke gi impulser til musklene om å vokse seg større (hypertrofi).

Dette er typisk for aktiviteter som yoga, pilates, piloxing, corebar, bodypump osv. 

Aktiviteter som dette vil være utholdende styrketrening, altså ikke muskelbyggende. 

Ved utholdende styrketrening vil musklenes omkrets ikke øke betydelig, men vi blir mer utholdende ved samme type trening. Vi klarer med andre ord å holde ut lengre, på grunn av blandt annet bedre blodtilførsel i musklene. 

Selvsagt vil utrente personer kunne få en liten muskelbyggende effekt i starten, men ettersom kroppen blir vant med utfordringene vil musklenes utholdenhet være det som forbedres.

Om vi i tillegg til slike typer treningsøkter legger inn kondisjonstrening som forbrenner fettlaget over musklene er det ikke rart at resultatet for noen kan bli "lange slanke muskler". 

Les "Hvordan skreddersy styrketreningen" for mer info om ulike typer styrketrening.

Lange slanke muskler er altså resultatet av arv og trening.

Musklenes lengde er bestemt av avstanden mellom utspring og feste, og vil ikke flytte seg som resultat av ulike typer trening!

Musklenes omkrets vil både bestemmes av det genetiske grunnlaget fra fibertypefordeligen i musklene, men også av hvilke impulser treningen vi gjør gir til kroppen.

Som regel pleier de fleste som er opptatt av disse lange og slanke musklene egentlig å mene at de ønsker seg definerte muskler, etter å ha snakket om det som er forklart i innlegget. 

Ønsker alle en super søndag!

Løpesøndag på meg, må jobbe mer med å definere muskelene mine :)

Stikkord:

4 kommentarer

maybrittstyrkecoach

25.11.2012 kl.11:21

Kos deg på trening Snuppa :) Bra skrevet dette :)

KunnskapsrikTrening

25.11.2012 kl.11:43

XtraSpenst: God økt til deg også :) satser på definerte muskler jeg, ikke laaange og slanke ;)

Margrete

26.11.2012 kl.15:20

Hadde en diskusjon om muskler med en gjeng i går. De snakket om korte og lange muskler i histen og pisten, men jeg tror jeg tilslutt klarte å få de til å forstå at muskelen faktisk er en del av kroppen og ikke bare ligger på utsiden som en slags klomp som kan skrumpe inn til å bli kjempekort. Haha :D

KunnskapsrikTrening

26.11.2012 kl.15:38

Margrete: Så bra da :) Musklene kan jo reduseres i lengden, men det er jo grenser for det også da! Musklene er festet i skjelettet, og det kan vi ikke gjøre noe med om vi ikke flytter de kirurgisk :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits