Ukens leserspørsmål; Nybegynner på tredemølla?

For en stund siden fikk jeg et leserspørsmål på mail fra en nybegynner på tredemølla.

Kort fortalt ønsker hun å få opp kondisen slik at hun kan jogge sammenhengende opp mot en time.

Hun varierer hastigheten og tiden på dragene, og lurer på hvordan hun kan få de resultatene hun ønsker seg i forhold til målet hun har satt seg.

Mange nybegynnere tenker at "alle klarer å jogge lenge sammenhengende, bare ikke meg". Er det sånn?

Alle har vært nybegynnere en gang, og som regel er det hardt å holde igang sammenhengende over lengre tid i starten!



En viktig faktor for hvor lenge man holder ut er intensitet. Løper man med høy hastighet eller i motbakke vil pulsen øke og intensiteten blir høyere enn om man jogger i moderat tempo på flatmark.

Bruker man en tredemølle er det lett å styre hastighet og stigning, noe som kan gi en effektiv økt selv om man ikke nødvendigvis jogger hele tiden.

Les innlegget om hvordan man kommer igang med løping.

For å øke kondisjonen trenger kroppen både lange økter og kortere hardere økter. Langkjøring og intervaller.

Å øke pulsen, men holde den moderat vil gjøre at vi kan jogge lengre og fullføre en langkjøring. 

Les mer om langkjøring og intensitet under trening



Ved intervaller jobber vi med intensitet som skal være svært anstrengende, og vi klarer kun korte perioder. Her vil vi presse opp melkesyreterskelen og gi sterke impulser som øker både hjerte-pumpen og oksygenopptaket. 

Les mer om intervalltrening og makspulstest.

Å få opp kondisjonen kan ta tid, men det vil skje! 

Bruk stigningen på tredemølla som variasjon i øktene, noe som kan være skånsomt om du for eksempel har vonde knær.

Fokuser på de små forbedringene, og sett delmål for treningen. 

Lykke til!

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits