Tyngst er ikke alltid best!Finn riktig motstand!

Trener du over evne?

Styrketrening er viktig, både for å ha en frisk og fungerende kropp, men også for selvfølelsen. 

Selv om "Strong is the new skinny" for oss jenter, og veltrente definerte muskler endelig blir sett på som bedre enn kun "skinny", må vi trene etter noen prinsipper. 

Dette gjelder gutter også, selv de som går med nyrebelte og treningshansker!

Tyngst mulig motstand er ikke alltid best!

En typisk styrkeøvelse med frivekter krever mye av kroppen. 

Jeg har sett nok av ivrige jenter og gutter som firer på kvaliteten for å løfte tyngre vekter enn vi egentlig klarer. Hva slags effekt vil denne halvveis-treningen gi?

styrketrening

Et godt eksempel er markløft. 

En avansert øvelse for store muskelgrupper, som krever mye! Vi må ha kontroll over mage/rygg, skuldre, forside og bakside lår, setemuskulatur, hofteledd og kneledd.

Hvorfor skal vi legge på så mye vekter at et av leddene i bevegelseskjeden i det hele tatt ikke er sterkt nok? 

Vekten på stanga skal selvsagt utfordre oss, men når det blir så tungt at vi helt tydelig ikke klarer å utføre øvelsen riktig er det vel for tungt?

Styrketrening handler ikke kun om å løfte en vekt uansett bevegelse og teknikk, men om kvalitet og kontroll. Har vi kontroll vil kroppen kunne holdes skadefri og bli bedre på det vi gjør.

Får du krum rygg, klarer ikke å fullføre øvelsen, bremser ikke tilbake og kanskje hjelper til med andre muskelgrupper enn tiltenkt?

Ta av litt motstand og fokuser på teknikk!


Se deg i speilet eller få tilbakemelding fra en som kan forskjellen på utførelsene som er illustrert.

Ha en god tirsdag!

Husk julekalenderen hvor vinneren trekkes på søndag!

Stikkord:

Én kommentar

Guro Eriksen

04.12.2012 kl.08:56

Så bra at du tar tak i slike viktige "småting", tror nok dessverre det er mange som risikerer å ødelegge seg fordi de trener helt feil teknikk. Bare for at de skal kunne ha mye vekter på, for det "ser kult ut".

Jeg ser dessverre noen på mitt senter av og til, som løfter feil...

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits