Funksjonell styrketrening med slynger!

Slyngetrening gir deg en funksjonell kropp!

Styrketrening med slynger gir deg mange utfordringer. Fordi slyngene gir treningen et ustabilt moment vil stabiliteringsmuskulatur trenes opp, og dette gir kroppen en helhetlig styrke. 

Å trene i slynger krever lite utstyr utover selve slyngene, og det er kroppsvekten som er den ytre motstanden.

Det finnes mange ulike slynger, og felles for alle er disse grunnprinsippene om ønsket belastning:

1. Jo nærmere kroppen stroppene plasseres, jo lettere belastning (vektarmprinsippet).

2. Jo større vinkel du har mellom kroppen og gulvet, jo lettere belastning (dette kan justeres med stroppenes lengde og/eller kroppens posisjon fra slyngens feste).

3. Vinkelen mellom håndtak og slyngestroppen vil påvirke motstanden.

slyngetrening
Lengre stropper gir deg muligheten til å få kroppen nærmere gulvet, altså tøffere motstand!

Tips til styrketrening i slynge

Å starte med slyngetrening er utfordrende selv om du er sterk ellers. Koordinasjon, balanse og stabilisering spiller en større rolle i slyngetrening enn ved vanlig styrketrening med vekter og stenger. 

Uansett øvelse må vi jobbe mot optimal kvalitet på utførelse og teknikk. 

Mage og rygg vil utfordres i de fleste slyngeøvelser, og ryggens stilling er svært viktig å ha kontroll på. En naturlig posisjon på ryggen under øvelsene vil være et tegn på at belastningen ikke er for stor for muskelstyrken vår. 

Bruk speil under utførelsen eller tren sammen med en partner som kan korrigere teknikk og ryggstilling. 

Utholdende eller muskelbyggende styrketrening?

Avhengig av hva slags resultater du ønsker fra styrketreningen din kan motstanden på slyngeøvelsene justeres slik at ønsket tyngde oppnås.

Skal du bygge muskler, altså hypertrofisk trening, må slyngen stilles inn slik at få repetisjoner kan utføres. Opp mot 8 repetisjoner kan defineres som muskelbyggende styrketrening. 

Etterhvert som du blir sterkere vil ekstra ytre motstand kreves, som for eksempel vektskiver, kettlebells og liknende. 

Ved utholdende styrketrening stilles slyngene inn slik at flere repetisjoner kan utføres, altså lettere belastning. 

slyngetrening
Relativ lett motstand med større vinkel mellom kropp og gulv. 

Slyngen fra Slingtrainer

Slynge.no har sponset meg med en slynge fra Slingtrainer med mange ulike håndtak og dørstoppere. 

Denne typen slynge er ikke ustabil i toppen, og kan enkelt justeres i lengden på hver side. 

Med dørstopperene kan man enkelt feste slyngen i dørkarmen uten skruer og hull. Ettersom dette krever at døra må være lukket vil motstanden på øvelsene ikke kunne bli like stor som ved festeordninger med fritt rom rett under. 

Et eksempel er push-ups i slyngen festet med dørstopperne, hvor kroppen ikke kan plasseres rett under festet, og dermed ikke kan bli like tungt. Hvordan gjøre det tungt likevel?

Stå på ett ben, med kroppen så parallellt med gulvet som mulig!

Les mer om sponsorpakken fra slynge.no.

Flere innlegg og øvelsesbilder om slyngetrening kommer frem mot nyttår!

Har du meldt deg på julekalenderens 3. luke??

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits