Start 2013 med måte! Gode tips til januar-treningen.

Godt nyttår til alle nye og gamle lesere!

Da er vi i gang med et nytt år, og 2013 kommer til å bli bra!

Januar er kanskje årets travleste måned, hvertfall de første ukene, på treningssentrene. ALLE skal trene, bli slanke, spise sunt og bli ett nytt og bedre menneske. Kjempebra, om vi holder ut resten av året!

Helst på kortest mulig tid, og helst enklest mulig. 

Å legge realistiske planer for treningsåret er smart. 

Å kjøre på med beinhard trening om kroppen ikke er vant med dette kan ofte være en dum ide. 

Kroppen trenger tid på å klare å respondere så bra vi ønsker på treningsøktene våre. Ingen (nesten ingen) løper maraton uten opptrening. Ikke om du ønsker en frisk kropp med varige helsemessige fordeler. 

Hva med å sette seg langtidsmål for 2013, slik at vi ikke har så dårlig tid disse to første ukene i januar?

januaridiot

Er du godt trent, og har vært aktiv i julen, eller brukt ferien til en periode med mer hvile enn vanlig er det selvsagt lettere å komme tilbake på trening. Men alle kropper, muskler og hjerter behøver en innledningsfase for å komme over oppstartskneika lettest mulig. 

Det betyr ikke at vi skal ha slappe samvittighetsøkter, men målrettet trening med tanke på treningsåret som kommer!

Dette gjør at du holder ut med en aktiv hverdag lengre enn "januar-trenerne":

  • Start med en anelse lettere vekter på styrketreningen om det er et par uker siden sist.
  • Fokuser på teknikk, utførelse og kontroll
  • La kroppen bli utfordret på løpetur, men ikke sats på rekorder de/den første joggeturen.
  • Ikke start for hardt ut på spinningen, men bruk den første økta på å komme tilbake til spinning-mentaliteten.
  • Kvalitet fremfor kvantitet! 
  • Heller 3 gode økter i uka, enn trening hver dag for samvittighetens skyld.
  • Følg treningsplanen din, øk utfordringene etter noen økter og kjør på!
  • Ikke klag om du ikke gjør det!

stryketrening

For å lettere få igang alle med en aktiv hverdag er året 2013 perfekt for en aktivitetsutfordring:

Minst 30 minutter aktivitet hver dag! (Helsedirektoratets anbefalinger)!

Les mer om utfordringen her!

Jeg gleder meg til å komme igang med vanlig trening igjen, med planene og ønskene for 2013 i bakhodet!

Styrketrening i morgen, hva med deg?

Stikkord:

2 kommentarer

Bec@

01.01.2013 kl.17:54

Her blir dte nok ikke noe trening imorgen om ikke formen er bedre :( Å jeg som skulle være flink i julen og denen uken... Vi kan trene på jobben nemlig i arbeidstiden. Men sidne formen har vært skrall, har jeg heller latt være å trene og heller la den få blir frisk. Men den er jo ikek frisk ennå.. :( Det er så kjedelig... Men skal snart ut å gå iallefall, det er jo bedre enn ikke noe :) Ha en fin dag...

Toneklone

01.01.2013 kl.18:28

Her blir det intervalltrening i morgen. Og kanskje litt styrke.

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits