5 fakta om muskler! Dette bør du vite:

Mandager er starten på en ny treningsuke!

For å få mest mulig ut av trening og en aktiv hverdag er det lurt å ha kunnskap om kroppen vår. 

Muskelfysiologi er utrolig spennende, og er noe som har hjulpet meg til å legge opp treningen min de siste årene. 

Litt kunnskap og fakta om musklene (skjelettmusklene) vi trener og trener hver uke, vil gjøre øvelser mer logiske, og gi oss mer grunnlag til å mestre trening!

Dette bør du vite om muskler:

  • En muskel kan kun trekke seg sammen aktivt, ikke forlenge seg.
  • Alle kropper har de samme musklene (med mindre du har en spesiell genetisk variasjon), vi får derfor ikke muskler av å trene, men bygger de vi har større og sterkere!
  • Muskelvev blir ikke til fett om vi slutter å trene. Det er muskelfibrene som blir mindre i størrelse, fettet kommer fra et  høyere inntak av energi enn forbruket.
  • Musklene brytes ned under trening, og behøver energi og restitusjon for å bygge seg opp igjen.
  • Mennesker har ulik sammensetning av de tre typene muskelfibre i musklene sine, dette er genetisk, men betyr ikke at vi kun kan bli god i den aktiviteten vi er genetisk disponert til.

Les også innlegget "Visste du at det finnes ulike muskelfibre i musklene våre?".

kvalitet på trening


Følg med for innlegg om min nye Rumbleroller i løpet av uka!

Ønsker alle en god mandag!

Stikkord:

6 kommentarer

slankerinna

14.01.2013 kl.10:11

Godt innlegg,liker det kort og med god forklarende info.

Samra

14.01.2013 kl.14:11

Riktig! Viktig å informere og dele :-)

Anders

14.01.2013 kl.19:39

"Musklene brytes ned under trening, og behøver energi og restitusjon for å bygge seg opp igjen."

Hvordan blir det i forhold til kondisjonstrening?

F.eks ene dagen med styrketrening og den andre dagen med kondisjon? Eller kødder man med restitusjonen når man trener 4x4 intervall kondis?

Blir jo brukt både armer og bein til kondisjon, men er jo ikke helt det samme som styrketrening med f.eks benpress og benkpress.

Tenker da

dag 1: styrketrening. dag 2: kondisjon. dag 3: styrketrening. osv... hele uka.

KunnskapsrikTrening

15.01.2013 kl.07:28

slankerinna: Takk for det :) Alltid hyggelig å høre!

KunnskapsrikTrening

15.01.2013 kl.07:31

Anders: Hei! Takk for spennende spørsmål. Om du trener svært hard kondisjon og hard/tung styrketrening dagene etter hverandre vil nok ikke musklene få nok med restitusjon og du vil ikke få de resultatene du kunne fått. Om du trener lettere kondisjon og tyngre styrke, eller omvendt annenhver dag, bør det ikke være noe problem. Et annet spørsmål er om vi behøver tung trening hver dag?
Håper du fikk litt svar på det du lurte på :) Ha en fin dag!

Anders

15.01.2013 kl.12:22

Takk for svar, og for et bra innlegg. Lærer veldig mye nyttig på bloggen din :)

Ha en fin dag du og!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits