Skadefri med slyngetrening!

Tren med slynger for å unngå skader!

Slyngetrening har blitt kjempepopulært, og brukes av alle typer treningsglade mennesker.

Som jeg har skrevet om i andre innlegg om slyngetrening, er denne typen trening både skånsom for kroppen, og svært utfordrende. Slyngen jeg har til hjemmetrening er sponset av Slynge.no.

Slyngetrening er i lang tid brukt som både skadeforebyggende trening, og som opptrening etter forskjellige skader.

Fordi slyngen gir deg en ekstra utfordring fra det ustabile momentet, må støttemuskulatur arbeide under øvelsene. 

Slyngetrening utfordrer samspillet mellom støttemuskulatur, muskelgruppene og kroppsholdning. Muskulatur som ellers ikke må arbeide under styrkeøvelser i apparater eller med frivekter, eller som kan unngå å arbeide under for eksempel jogging eller sykling, må være aktive i slyngeøvelser. 

Mye av muskelarbeidet vil være statisk, men vi må hele tiden justere kroppen med dynamisk muskelarbeid. Dette gjør at treningen blir funksjonell, og vil styrke kroppen til andre typer aktiviteter. 

For å utfordre kroppens ulike sider er det smart å gjøre øvelser som for eksempel utfall. Her vil benet du jobber med få hele utfordringen, samtidig som bevegelsen kan være skadeforebyggende for blandt annet vonde løperknær og ankler. 

utfall slynge

Stå med en fot i syngen, og den andre foten frem i et langt steg. Trenger du mer utfordring, bruk en balansepute.

utfall slynge

Senk kroppen ned i midten, tenk at det bakerste kneet skal ned mot underlaget. Hold overkroppen rett ved å stramme i mage/rygg. 

Fokuser på å stabilisere det fremste kneet, og presse opp lår og setemuskulatur. 

Trening med slynger er en god variasjon til tradisjonell styrketrening, og et godt tillegg til utholdenhetstrening.

Motstanden og utfordringen i øvelsene kan enkelt gjøres vanskeligere med balanseputer og håndvekter.

I en kropp hvor musklene samarbeider, stabiliserer ledd og tåler slyngetrening vil skaderisikoen være lav!

Lykke til! 

Les også innleggene;

"Slyngeøvelser for langrenn, få mer kraft i sporet"

"Funksjonell styrketrening i slynge"

Stikkord:

2 kommentarer

På vei

17.01.2013 kl.09:19

Skal ønske meg til bursdag :)

KunnskapsrikTrening

17.01.2013 kl.09:39

På vei: Bra bursdagsønske :)

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits