HIT; Treningen alle har tid til!

Trening på rekordtid!?

30 minutter er det nye 60 minutter.  

Men hva med 3 minutter?

I dokumentaren "Sannheten om trening" fra BBC fikk programlederen prøve seg på High-Intensity Interval Training, altså HIT.

Kun 3 minutter i uka, i to uker. Hva skjedde?

Jeg anbefaler alle å se dokumentaren "The truth about exercise"

Korte, men svært intensive økter er ikke noe nytt innen trening, og brukes i mange treningsformer. 

HIT BBC
Det trengs kanskje ikke mer enn en ergometersykkel fra 70-tallet for å få helsegevinser?

Kort sagt er HIT-økter bygget opp etter en spesifik protokoll (Wingate), som ser slik ut;

30 sekunder "all out" sykling med maksimal innsats på en viss motstand (En Wingate test) .

I løpet av en HIT-økt gjennomføres 4-6 runder, med 4 minutter pause mellom hvert intervall. 

Dette gir en arbeidsperiode på 2-3 minutter i løpet av økten. 

Studier har sett på effekten av å trene slike HIT's 6 ganger i løpet av 2 uker viser en økt oksidativ kapasitet i skjelettmuskler.

I tillegg ser man en positiv effekt på glukosetransporten i skjelettmusklene. Dette kan muligens vise til redusert risiko for Type 2 diabetes og andre metabolske sykdommer i hele populasjoner, men videre studier er nødvendige. 

Les "Just HIT it" for mer info om studier på HIT-trening.

"Can three minutes of exercise a week make you fit?" BBC

Dette er studier som fokuserer på helseeffektiene av slike korte, men svært effektive økter. 

Som eneste treningsform er  ikke dette nok, om vi har treningsmål om vektnedgang, større muskler eller generellt god kondisjon. 

Forskningen på dette er spennende, og viser klart at det som regel ikke er lengden på treningen som gjelder, men intensitet og innsats!

En HIT brukes ofte som en finale på treningsøkter for å få ut de siste kreftene vi har, som for eksempel på mine 30. minutters styrketimer på Sats!

Da med 20 sekunders intervaller med 10 sekunders pause mellom, totalt 6 runder!

Her hjemme blir det kanskje en burpee-HIT etter joggetur! Hva med deg?

Stikkord:

7 kommentarer

Sofie

26.01.2013 kl.11:02

Digger Bloggen din

katyaelise

26.01.2013 kl.11:11

Takk for informasjon og tipset :)

kari

26.01.2013 kl.11:22

kult man !!

Tilde

26.01.2013 kl.12:20

Spennende! Blir treningsfri på meg i dag, men har hatt 3 fullkropps styrkeøkter denne uka, samt en spinningtime, en løpeøkt og en økt på ellipsemaskin. Så sier meg fornøyd med det :) God helg!

KunnskapsrikTrening

28.01.2013 kl.09:07

Tilde: Deilig! Håper helgen med treningsfri var bra!

Ingvild

30.10.2013 kl.23:17

Hei:) så akkurat programmet fra BBC på tv, utrolig hvis dette har like gode gevinster som det vi tradisjonelt tenker på som trening. Har du prøvd denne metoden selv? Jeg starter definitivt i morgen. :)

KunnskapsrikTrening

31.10.2013 kl.07:46

Ingvild: Hei! Programmet er inspirerende, og ga meg enda mer grunn til å trene mest mulig effektivt :) Har testet denne typen trening, og liker å variere med HIT og "vanlig" trening. God torsdag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits