Ukens øvelse: Ettbens strake markløft med kettlebell

Hjemmetrening er populært, ikke uten grunn!

Ukens øvelse kan gjøres hjemme, både med og uten treningsutstyr.

Strake markløft er en super øvelse for bakside lår (hamstrings), mage/rygg og setemuskulatur om det gjøres riktig. 

En mer utfordrende variant av denne øvelsen er ettbens strake markløft.

Her står vi på et ben med yttre motstand i begge hendene, jeg har brukt en kettlebell.

kettlebell øvelse Helene Høimyr
Len deg frem som i vanlige strake markløft, med en liten knekk i kneet.

Stram godt i mage/rygg og sørg for å holde en god holdning under hele øvelsen. 

kettlebell øvelse Helene Høimyr

Hvor langt ned du kan gå avhenger av hvor bevegelig/stram du er i bakside lår (hamstring), hvor god kontroll du har på overkroppen og øvre rygg, og hvor god balanse du har. 

Trekk opp til utgangsposisjon med bakside lår, og ved å skyte hofta frem (knipe sammen setemuskulaturen). 

Se deg i speilet fra siden for å sørge for god teknikk. Nesten alle kan komme helt ned til gulvet om vi krummer ryggen!

Jeg har vært heldig å fått sponset en 16 kg Abilica kettlebell fra Treningspartner.no, som jeg har brukt på øvelsesbildene. Tusen takk!

Med denne vekten passer det godt å utføre øvelser på ett og ett ben. 

Er balanse, holdning og kroppskontroll ditt fokus kan du gjøre øvelsen uten yttre motstand, gjerne på en balansepute eller liknende. 

Øvelsen vil kunne hjelpe stramme muskler, og med riktig fokus vil dette være en god øvelse for å opprettholde eller øke bevegeligheten. 

Les også innlegget "Mer bevegelighet i bakside lår? Kjør strake markløft."

Lykke til!

Stikkord:

4 kommentarer

Denne er jo perfekt for meg når jeg har brukket foten :)

KunnskapsrikTrening

31.01.2013 kl.09:41

Marita Aase // Frøken Duracell: Ikke sant! Da får du ett supersterkt ben :)

Marit

31.01.2013 kl.10:31

Denne øvelsen er det lenge siden jeg har kjørt, har ikke sett mange gjøre den på gymmen heller. Du ga meg inspirasjon til å innføre den i programmet på ny :-)

KunnskapsrikTrening

31.01.2013 kl.11:13

Marit: Så bra :) Effektiv og tung! Lykke til

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits