Gode tips til utholdende styrketrening!

Trener du utholdende styrketrening?

Fokus på muskelmasse, jenter og muskelbygging og tung styrketrening er stort. 

Men hva med å øke musklenes utholdenhet?

Utholdende styrketrening er forskjellig fra muskelbyggende stryketrening, og fører til andre resultater. 

Enkelt sagt vil utholdende styrketrening gi deg mer utholdende muskler ved moderate motstander. Grunnen til at vi øker utholdendheten er at trening med lavere motstand og flere repetisjoner vil gi singnaler i musklene som øker blodåre tilveksten, og dermed bedrer oksygentilgangen. 

Jo mer oksygen som kan fraktes til muskulaturen vår (flere blodårer), jo mer oksygen har muskelfibrene tilgang til. Dette betyr at ved moderat intensitet vil muskelfibrene ha en aerob energiomsetning over lengre tid, enn om vi ikke har like god oksygentilgang. 

I tillegg vil mer utholdende muskler gi en generell lettere hverdag og virke positivt på utholdenhetstreningen vår. 

Les mer om muskler.

styrketrening utholdende
Finn riktig motstand til riktig trening!

Hvordan trene utholdende styrketrening effektivt?

  • Finn en motstand du kan løfte ca 15 repetisjoner, i 3 serier. 
  • De siste repetisjonene i hver serie skal svi skikkelig!
  • Ta korte pauser.
  • Gjør øvelser som aktiverer store og mange muskler, for eksempel dype knebøy, nedtrekk osv.
  • Husk å legge på motstand når det blir behagelig å fullføre øvelsene!

Husk at det å trene betyr å bevege seg utenfor sin egen komfortsone!

Har du utholdende styrketrening i ditt treningsprogram?

God helg videre!

Stikkord:

4 kommentarer

anita

02.02.2013 kl.19:00

Prøver på å ha ei økt intervall, ei økt roligere jogg, ei økt tung styrke og ei økt uthold. styrke. Då er eg iellefall fornøgd med treninga den veka! :-)

KunnskapsrikTrening

04.02.2013 kl.08:27

anita: Høres kjempebra ut :) Blir mest tung styrke i studio på meg, men utholdende styrke hjemme i slyngen! God mandag!

Mahmoud

07.11.2013 kl.09:25

Det var en fin forklaring.

KunnskapsrikTrening

07.11.2013 kl.10:24

Så fint at du likte innlegget!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits