Lei av treningsstudio? Test introkurs hos Oslo Kettlebell Gym!

Denne helgen testet jeg Introkurs hos Oslo Kettlebell Gym!

Kettlebell-trening er en type trening som gir alle kropper en funksjonell trening, og ikke minst variasjonen du leter etter. 

To timer med introduksjon til de mest elementære øvelsene i kettlebell-trening. 

Blant annet Swing, Clean, Get-up, Gobletsquat.

Oslo Kettlebell Gym ligger rett ved Aleksander Kjellands Plass i Oslo, i bakgården til en bilvask. 

Les om forrige gang jeg testet ut timen Basic hos OKG.

Helgens introkurs startet i behagelig atmosfære, med eieren Karl Kristian Indreeide og hans to flinke medhjelpere. 

Introkurs Oslo kettlebell gym

Alle kulene er av samme størrelse uansett tyngde. Rosa ble litt for lett, og lyseblå helt klart for tung!

De to timene startet med oppvarming og bevisstgjøring av kroppens ledd og bevegelser. 

Den første øvelsen vi gikk fikk teste oss på var selvsagt kettlebellswing, som kanskje er selve symbolet på kettlebelltrening?

Alle hentet seg en optimistkule og en pessimistkule.

Kettlebellswing er en sammensatt øvelse, som krever god kontroll på kroppen. 

For å forstå og få kontroll på bevegelsen startet vi uten kuler, og delte opp selve swingen i flere enkeltbevegelser. 

Fokus på rett rygg og god kroppsholdning ble terpet på, noe jeg liker veldig godt!

Swingen ble gjort med to hender først, og etterhvert som en enhåndsswing.

Introkurs Oslo kettlebell gym

Etterhvert kom mer utfordrende øvelser

En annen grunnleggende bevegelse i kettlebell-trening er Clean, og øvelsen Get-up. 

Her slet jeg først med håndleddende i Clean, og rett og slett å huske alle bevegelsene i en Get-up.

Koordinasjon er helt klart ikke min sterkeste side!

Det var godt å ha tre personer i salen som viste og hjalp til med øvelsene under kurset, selv om jeg kunne trengt privatkurs i noen av bevegelsene. 

Introkurs Oslo kettlebell gym

Introkurset gir deg lyst på mer!

Introkurset gir deg nettopp en introduksjon til flere øvelser og bevegelser i kettlebelltrening. 

Selv om det kun er to timer fikk vi som deltakere en grundig gjennomgang i både bevegelser og tankegangen bak øvelsene.

Å plukke fra hverandre de sammensatte øvelsene og øve på dette, for så å sette det sammen både med og uten kuler var kjempebra!

Smart kurs å ha, fordi man absolutt må komme tilbake :)

Introkurset passer både for ferskinger og godt trente.

Kurset er lagt opp for nybegynnere, men det var også erfarne deltakere til stede.

Oslo Kettlebell Gym har treningstimer som passer for alle nivåer, og tilbyr ulike typer medlemsskap.

Selv håper jeg på morgentimer i nærmeste fremtid!

Kurset kan oppsummeres slik; 

Utfordringer for hele kroppen, nye bevegelser, anderledes trening og full fokus!

Støl i kroppen dagen etter.

Anbefales!

Stikkord:

13 kommentarer

maritrailer

17.02.2013 kl.10:19

Så bra!

Fit and Happy

17.02.2013 kl.10:34

KTB trening er utrolig bra ,trener med KTB eller som dynamisk oppvarming, eller som HIIT eller som stabiliseringsøkt ..har lyst til å ta KTB kurs for videre progresjon..litt usikker på hvem jeg skal velge av arrangører :O

KunnskapsrikTrening

17.02.2013 kl.10:37

maritrailer: Anbefales på det sterkeste :)

KunnskapsrikTrening

17.02.2013 kl.10:40

Fit and Happy: Ikke sant! Trener mye selv med KB, men kun øvelser som like gjerne kan gjøres med vanlige manualer fordi jeg ikke vil lære inn feil teknikk selv. Introkurset her gir deg en super start til å forstå KGT, og jeg tviler ikke på at å trene en periode på OKG der gir deg progresjons-tips og nye øvelser! Hvilke arrangører har du sett på forresten?

KettleBente

17.02.2013 kl.12:09

Get up er avansert for nybegynnere synes jeg, men en veldig god øvelse. OKG er en flott plass. :)

For lesere i Trondheim må jeg jo anbefale Maxpuls Fitness Studio. Allan Fallrø er en av de som har holdt på med kettlebell lengst i Norge.

KunnskapsrikTrening

17.02.2013 kl.12:11

KettleBente: Get up var utrolig vanskelig å få inn med tanke på rekkefølgen på bevegelsene og logikken i hvor armer og ben skulle være.. det er noe jeg ofte sliter med når jeg kommer borti øvelser som utfordrer kroppens koordinasjon! Men, øvelse gjør vel mester?

Min treningslykke

17.02.2013 kl.12:38

Åh...det ser utrolig gøy ut!! Skulle gjerne tatt meg en tur dit hvis jeg bodde i Oslo, vil gjerne lære mer om KB trening!

karl kristian indreeide

17.02.2013 kl.12:57

Vi introduserer get up på introkurset. Om det er en nybegynnerøvelse eller ikke kan diskuteres. Det som er sikkert er at det er en øvelse man skal ha respekt for, uansett nivå. Erfaringsmessig er det stor forskjell på hvor lettlært øvelsen er for forskjellige deltakere. Ofte virker det som erfaring med "tradisjonell" styrketrening kan virke som en bremse på innlæring av øvelsen. Jeg har mye erfaring med folk som tar get up nesten umiddelbart, særlig folk med bakgrunn fra feks grappling eller anen koordinasjonskrevende idrett/ arbeid,og som kan gjøre øvelsen til en verdifull del av treningen sin med det samme. Det som er viktig er å bygge opp øvelsen gradvis og ikke legge på mer vekt enn det som er langt innenfor komfortsonen. Vannflaske er bra å starte med. De som vil ha mest utbytte av øvelsen på sikt er kanskje de som sliter mest med den til å begynne med? Det foregår så mye nyttig stabilisering, tyngdeoverføring, holdningsarbeid og leddpakking i den øvelsen at det gjelder å komme i gang med den på det nivået man er så fort som mulig, etter min mening. Det som er viktig er å ha fokus på de statiske posisjonene man flytter seg mellom - å tenke på øvelsen som en yoga-serie med belastning - hvor man hele tiden skal kjenne full kontroll. Selv uten vekt er den en ypperlig balanse til de ballistiske KB-øvelsene. Så kan puristene si at det egentlig ikke er en kettlebelløvelse - den er ikke avhengig av kulas spesielle utforming osv, og bør strengt tatt klassifiseres som et gammeldags sterkmanns-løft. Det er helt riktig, og gjør ikke øvelsen mindre verdifull på noen måte. I sin tid var det Steve Maxwell som introduserte øvelsen til RKC og slik sørget for at den i dag er blitt svært velkjent og utbredt. Det er mange varianter ute og går, og særlig mener jeg, uavhengig av variant, at det ikke hører noen sted hjemme å gjøre denne øvelsen fort. Men som en øvelse der man først fokuserer på å lære sekvensen, så på å beherske hver enkelt posisjon og deretter legge på vekt i forsvarlige mengder - helt super. Øvelsen skal kjennes som rolig, tung meditasjon i bevegelse når man har den inne. Noen kommer dit fort, for andre tar deg lengere tid. Treningsutbytte er glimrende uansett.

KettleBente

17.02.2013 kl.13:57

Karl Kristian, jeg elsker get up, en av mine favorittøvelser. :)

Det er helt klart en øvelse som krever trening, men som du sier, den er bra for styrke, balanse og koordinasjon. Get up som gjøres virkelig sakte er TUUUNGT!!!

karl kristian indreeide

17.02.2013 kl.14:54

KettleBente, det har jeg fått med meg :-) Og Helene,du får komme tilbake, så vi får sekvensen helt på plass :-)

KunnskapsrikTrening

17.02.2013 kl.17:25

karl kristian indreeide: Jeg er klar for å få på plass get up! Tror jeg er et klassisk eksempel på noen som ikke lærer slike ting så lett, fordi jeg aldri har gjort sånne ting før :) Helt klart noe å jobbe med, og jeg skal øve masse!

Henriette

18.02.2013 kl.13:27

spennende å lese din erfaring Helene. Har lenge tenkt på å ta et introkurs der, så nå har jeg "liket" facebooksiden deres så jeg kan slenge meg på neste gang! Takk for "anmeldelsen" :-)

KunnskapsrikTrening

18.02.2013 kl.17:14

Henriette: veldig bra! Ser ikke bort fra at jeg kjører på med noen måneder der jeg, så kanskje vi sees!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits