Leserspørsmål; Makspulstest på mølle eller sykkel?

Denne uken starter med et leserspørsmål som mange andre også kanskje lurer på:

"Hva er best, makspulstest på mølle eller sykkel?"

Å ta en makspulstest er for det første veldig lurt om du bruker pulsstyring i treningen din, eller har lyst til å begynne med det. 

Hva er makspuls?

For å svare på dette spørsmålet er det viktig å forklare raskt hva makspuls er.

Makspuls eller maksimalhjertefrekvens er det maksimale antall slag hjertet ditt kan slå per minutt. 

Makspuls er medfødt, og vil for mosjonister ikke endres med økt eller redusert fysisk form.

"6 fakta om pulsen"

"Intensitet under trening"

makspulstest Helene Høimyr

Når du skal velge hvilken måte du skal ta makspulstesten på, er det to ting du bør tenke på:

  1. Hvilke aktiviteter skal du bruke pulsstyring på?
  2. Hvilken aktivitet er den du presterer best i/gjør mest?

Når skal du bruke pulsstyring?

Når vi skal måle makspuls er det viktig å tenke på hva vi skal bruke resultatet til. 

Ved en makspuls på mølle eller ved løping vil større deler av muskulaturen i kroppen aktiveres enn ved sykkel.

Dette gjør at pulsen vil ha potensialet til å komme nærmere opp din reelle makspuls enn på sykkel eller roing. 

Jo mer muskelmasse som er i aktivitet, jo høyere kan vi presse pulsen opp. 

Om du skal bruke pulsstyring både ved løp og ved sykling, er det å ta testen på mølle eller ute best. 

Husk bare at du sansynligvis ikke klarer å presse pulsen like høyt opp på neste spinningtime.

makspulstest Nike+ polar
Uansett hvor du utfører testen er pulsmåler noe du må ha!

Best på mølle eller sykkel?

En annen ting å tenke på ved valg av makspulstest-aktivitet er hva du er best på, og hva du er mest vant med å utøve. 

Er du en syklist, vil kanskje dette være den mest naturlige aktiviteten?

makspulstest Helene Høimyr

Under en makspulstest vil ikke bare aktiviteten virke inn på resultatet, men dagsform, hvor mye/lite du har spist/drukket og hvor komfortabel du er med utstyret. 

Forbered deg før testen!

Har du aldri brukt en mølle, men ønsker å ta testen på mølle kan det være lurt å sette seg inn i møllas funksjoner før testen.

Ta gjerne med deg en test-styrer som passer på utstyr, innstilling osv under selve testen, eller selvfølgelig en PT.

makspulstest Helene Høimyr

Hva skal du velge?

Som med det meste annet innenfor trening og kosthold er alle kropper forskjellige, og effekten av en aktivitet kan variere fra person til person. 

Selve fysiologien bak kroppens respons på ulike aktiviter er grunnlaget.

Jo fler muskler involvert, jo høyere opp mot makspuls kommer du. 

Dette avhenger selvfølgelig av innsatsen din!

makspulstest Helene Høimyr

Løper du mest og sykler iblant vil jeg anbefale å ta testen på mølle eller ute. 

Har du aldri løpt eller kommer aldri til å løpe, kan sykkel være løsningen. 

Mange tar testen både ved løping og sykling, noe som kan være smart om pulsstyringen er en viktig del av treningen din.

Tester du makspulsen vil du ha muligheten til å presse deg det lille ekstra på trening!

"Hvordan utføre makspulstest?"

Har du tatt makspulstest?

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits