Ulik form på skjelettmuskler, hvilke kan bli sterkest eller raskest?

Har alle skjelettmuskler lik form, og evne til kraftutvikling?

Skjelettmuskler er en av de tre typene muskler som finnes i kroppen vår, disse er viljestyrte i motsetning til hjertemuskelen, og de glatte musklene som ikke er viljestyrte.

Les mer om de tre typene muskler.

Skjelettmusklene er musklene vi trener, og utfra hvordan muskelfibrene er arrangert har disse ulik form. 

Vi kan grovt sett dele musklenes form inn i to

Fusiforme eller spolformede muskler;

Disse har muskelfibrene arrangert parallellt med kraftretningen, altså ingen vinkel mellom kraften og muskelfibrene. 

To eksempler på slike muskler er Biceps brachii og Hamstrings.

Pennate eller fjærformed muskler;

Her er muskelfibrene arrangert med en vinkel opp mot 30° fra kraftretningen.

Disse musklene kan finnes i tre ulike typer fjærformer

Unipennate- Muskelfibrene utspringer fra en sene på kun en side. For eksempel Soleus i leggen.

Bipennate- Muskelfibrene utspringer på begge sider fra en sene i midten. For eksempel Rectus femoris i låret.

Multipennate- Selve senen er forgrenet i muskelen. For eksempel Deltoid muskelen i skulderen.

spoleformede og fjærformede muskler

Enkel oversikt over de ulike formene.

Hva er de viktigste forskjellene mellom spolformede og fjærformede muskler?

Fjærformede muskler har ofte kortere, og flere muskelfibre enn de spoleformede musklene. 

I tillegg har de fjærformede musklene mindre bevegelsesutslag enn de spolformede musklene. 

Hvilken oppbygning gir sterkest, eller raskest kraftutvikling?

Fordi kraftretningen på de spolformede musklene går i samme retning som muskelfibrene, vil dette gi gode forhold til rask kraftutvikling.

Disse musklene vil altså kunne trekke seg sammen raskere enn de fjærformede musklene, hvor fiberretningen går i en vinkel ut fra kraftretningen. 

Hamstrings er altså en raskere muskel enn quadriceps når det kommer til muskelsammentrekning (kontraksjon), ved å se på muskelfiber arkitektur og utregning av hastighet. 

Om vi ser på vinkelen mellom kraftretningen og muskelfiberene i en muskel vil utregning av kraftutvikling gi en økende kraft med økende vinkel. 

De fjærformede musklene er altså tregere enn de spoleformede, men kan utvilke mer kraft. De kan altså blli sterkere. 

Flere sarkomerer gir økt mulighet for kraftutvikling i en muskel

Når vinkelen mellom kraftretningen og muskelfibrene øker, vil antalle Sarkomerer (kontraktile elementer) øke, og musklens evne til å utvikle kraft øker på grunn av dette. 

Sarkomerer er enhetene i muskelfibrene som inneholder proteinfilamentene som gjør muskelkontraksjon mulig. 

kraftutvikling i en pennna og fusiform muskel
Bildet viser virkningen av vinkelen mellom kraftretningen og fiberretningen på kraftutviklingen i en muskel. 

Raske eller sterke muskler

Muskler som er spoleformede har muskelfibre som går langs hele muskelen, og vil kunne trekke seg sammen raskt.

Fjærformede muskler kan utvikle stor kraft i en sammentrekning. Dette på grunn av at muskelfibrene ikke går langs hele muskelllengden, men pakkes tettere med en vinkel ut fra musklens lengderretning.

Les mer om skjelettmusklene våre.

Følg med for enda et fokusert innlegg om muskler i løpet av uken!

Treningsuka er planlagt, hva med dere?

 

Kilder:

Exercise Physiology, 7th edt. McArdle

Skeletal muscle structure, function and plasticity, 3rd edt. Williams

Stikkord:

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits