Ny forskning på effekten av forfotløping, hvilken gruppe ble skadet?

Forfotløping, barfotløping, minimalistsko og naturlig løping er in.

Etter boka "Born to run", som forresten skal bli film, ble gitt ut har løping blitt et diskusjonstema. 

Skal man støtte opp eventuelle pronasjoner med spesial-joggesko, eller er det best å slite seg gjennom en tilvenning til mer "naturlig" løpestil?

Kan alle løpe på forfoten, og hvor viktig er det å gjøre overgangen mellom støttende joggesko til minimalistiske joggesko så skånsom som mulig?

Tidsskriftet Medicine & Science in Sports & Exercise e-publiserte i februar 2013 en artikkel som har testet effekten av jogging med Vibram Fivefingers, minimalistsko, i forhold til jogging med tradisjonelle joggesko. 

"Foot Bone Marrow Edema after 10-week Transition to Minimalist Running Shoes"

36 erfarne løpere ble delt inn i to grupper, en minimalistgruppe og en kontrollgruppe. 

Løperne måtte ha løpt i gjennomsnitt 15-30 miles/uke i 6 mnd før studien. 

Testingen varte i 10 uker

Begge gruppene fortsatte løperegimet sitt i de 10 ukene forsøket varte. 

Forsøksobjektene som skulle løpe med Vibram Fivefingers skulle gradvis tilvenne seg til den nye løpestilen med korte løpeturer i starten, resten av løpingen ble utført med klassiske joggesko. 

vibram fivefingers
Hvilke effekter ble målt før og etter studien?

For å kvantifisere skoenes effekt på løpernes føtter ble alle undersøkt med MR før og etter studien. 

Benmargsødem er et symptom på stress på føttene, og ble gradert etter forekomst. 

Løping med minimalistsko økte skaderisikoen

Etter 10 uker hadde 10 av 19 løpere (11 av 16 løpere blir oppgitt i "original e-artikkelen") i Vibram Fivefingers-gruppen økt benmargs-ødem i føttene. Dette var signifikant i forhold til kontrollgruppen. 

Ingen signifikant forskjell mellom de to gruppene ble funnet i MR-testene før studien. 

Hva betyr dette?

Forskerne bak studien konkluderer med at løpere som vil gå fra klassiske løpesko til minimalistiske løpesko bør gjøre overgangen svært gradvis, og bruke mer enn 10 uker. 

Denne studien legger seg i rekken av forskning som gir tvetydige resultater av effektene på forfot og barfotløping.

Dette er en studie over kun 10 uker, og med et lite antall forsøkspersoner. Det krever altså mye mer forskning på dette temaet før noen konklusjon kan gis!

I tillegg undersøker de kun en type sko i denne studien.

Les abstractet her, mens du venter på hele artikkelen publiseres. 

 forfotløping
Er dette et realistisk bilde på sannheten? 

Tror du på at det finnes en sannhet om løping, eller kan dette også være individuelt som mye annet om menneskekroppen?

Stikkord:

9 kommentarer

lineinspirasjon

15.03.2013 kl.08:52

Har nå løpt kun i Nike free de siste seks månedene, med gradvis tilvenning.Ikke i barfotsko, riktignok, men med minimalt med demping.De siste åra har jeg hatt låsninger i ryggen innimellom som har vært plagsomme der og da, men har hentet meg inn igjen ganske raskt. Etter få måneder med løping KUN med lette sko kom derimot den største smellen.Det var vel ikke tilfeldig.Låsning i både rygg og setemuskulatur. Som jeg fortsatt sliter litt med, etter to og en halv måned.Har en mistanke om at jeg, selv med en lett kropp og et naturlig forfotsteg, burde ha variert mere med skobruken. Har nå investert i de mest oppbygde Nike free igjen.

Har og hørt om endel andre med lignenede erfaringer. Jeg er fortsatt en ihuga tilhenger av de letteste skotypene, men må nok være mere forsiktig heretter og variere mere. Gleder meg stort til filmen. Har du hørt om innspillingen er igang, evt når filmen slippes? Levde meg heeelt inn i boka da jeg leste den :)

KunnskapsrikTrening

15.03.2013 kl.09:12

lineinspirasjon: Jeg har selv ikke turt å prøve å løpe med free-skoene, men har nå ett par joggesko for korte turer og venter på et par med mer stabil såle for lengre turer.
Studien viser jo at selv erfarne løpere bør bruke god tid til tilvenning, men det kan jo hende at ikke alle mennesker er skapt for dette uansett?
Vet ikke når filmen kommer, holder på med boka nå :)
God fredag!

Nina

15.03.2013 kl.11:05

Kjennte sjølv at at hadde veldig lyst til å berre kjøpe meg eit par five fingers og gå ut å løpe etter eg las boka "født til å løpe". Argumentasjonen var jo god, men kjenner likevel eg er skeptisk. Er redd eg skal få problem med kne og rygg, då eg er plattfota og overpronerer til de grader. Men virkar så deilig å ha den kontakten med bakken, så har vurdert å kjøpe eit par for korte korte turar, og sjå korleis det går..

Veit ikkje om det er ein løpestil for alle, eller det er individuelt. Kanskje ein blanding. Løping er og blir fascinerande uansett =) Gler meg til filmen kjem!¨

Kva meiner du om barfotløping/løpe med lette sko/forfotløping?

KunnskapsrikTrening

15.03.2013 kl.11:40

Nina: Høres fornuftig ut. Jeg løper ikke i minimalistsko pga skepsis og tidligere kneproblemer. Dessuten har jeg ikke god nok løpestil til å komme meg opp på forfoten enda, men om jeg prøver meg skal det brukes laaaang tid! God fredag!

Kristine

15.03.2013 kl.15:21

Etter å ha lest denne boken, og hadde løpt på forfoten i et år i forkant med noe dempet nulldrop sko, kjøpte jeg meg et par barfotsko. Ble muligens litt ivrig og pådro meg et tretthetsbrudd i foten. Dette er nå 7 mnd siden og kan fortsatt ikke løpe :-( Så jeg kan skrive under på at skader lett oppstår om man ikke tilnærmer seg barfotløping veeeeeldig sakte :-) Bruddet kom 2 mnd etter at jeg kjøpte de, og jeg var forsiktig. Men tok flere og flere turer på asfalt og det kan nok ikke anbefales. For min del iallefall :-)

eriksenn

15.03.2013 kl.21:46

ååh, du er kjempe flink blogger! Jeg er sikker på at du når langt med bloggen din! du har blogget sykt bra hittil, så stå på med all den brae bloggingen din! hadde betydd mye om du hadde kommentert på spm runden jeg har litt lenger ned på blogggen<3

KunnskapsrikTrening

16.03.2013 kl.08:18

Kristine: Så kjedelig da! Brudd i foten er ikke godt kan jeg tro. Har du gitt opp skoene, eller bruker du de til korte turer?

Kristine

17.03.2013 kl.15:16

Har ikke kunnet løpe noe enda men har begynt så vidt da. Da bruker jeg mine Brooks pure flow som er nulldropsko men med noe demping :-) barfotskoene ligger i skapet og når jeg er i gang igjen skal jeg prøve dem i skogen. Kun i skogen da :-)

Anders Levorsen

17.03.2013 kl.23:37

Hei,

Nå har jeg ikke lest så mye, men hvorfor tester man ikke ut helt barbeint? Jeg gikk fra en 20-års beinhinnebetennelse til smertefri løping helt uten skotøy på 3 måneder. Aldri mer vondt i knær eller hofter. Har ikke lest boka "Born to run", men har den inngående forklaring på hvordan man skal løpe?

Jeg tror at det er mye individualitet når det kommer til menneskekroppen og man må gjøre det som passer for seg. Når det er sagt, så tror jeg at alle ville landet på mellom- eller forfot hvis man løp barbeint (helt uten skotøy) ;-)

Mvh.

Anders

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits