Leserspørsmål; Hvordan begynne å trene på egenhånd etter en lengre pause?

Ukens leserspørsmål handler om noe mange kan kjenne seg igjen i.

"Jeg er i jente på 17 som ikke har trent på ca. 2 år. Sluttet med organisert trening ( handball og kettlebell) på ungdomsskolen og siden da har jeg ikke trent noe på egenhånd heller. Med skole og andre aktiviteter ble det liksom ikke tid.

Men nå har jeg veldig lyst til å begynne å trene igjen, men jeg synes det er vanskelig å motivere meg siden jeg merker at formen er skikkelig dårlig.

Er litt usikker på hvor jeg skal begynne. Har du noe tips som kan gjøre overgangen litt lettere. Noe som kan gjøre at jeg kommer litt igang."

Takk for spørsmål!

Etter en lang pause fra organisert trening kan det være vanskelig å komme i gang igjen på egenhånd, særlig om du i tillegg føler at formen er dårlig. 

Her kommer 10 tips til å starte opp med treningen:

  1. Tenk gjennom hvor mye tid du har til trening, og sett av tid til faste treningsøkter. 
  2. Etter lengre pauser bør du starte opp igjen rolig, for at kroppen skal henge med på endringene som skjer. 
  3. Gode treningsvaner bør inneholde både kondisjonstrening og styrketrening, pluss litt bevegelighetstrening om du har tid. 
  4. Sett opp en treningsplan med øvelser, slik at du vet hva du skal gjøre når du kommer på trening. 
  5. Styrketrening: Fokuser på holdning, kroppskontroll og teknikk når du utfører øvelsene (få hjelp til utførelsen av en utdannet person).
  6. Styrketrening: I starten begynner du med lette vekter og flere repetisjoner, feks 12 x 3. 
  7. Utholdenhetstrening: I starten er det viktig å ikke blir demotivert av at formen kanskje er litt dårligere enn før. Skal du jogge, del opp turen i stykker hvor du går og løper. 
  8. Utholdenhetstrening: Finn balansen mellom moderat intensitet og høy intensitet. Ikke all trening må gi blodsmak i munnen!
  9. Øk motstand og utfordre deg selv når det begynner å bli lett på øvelser, og under utholdenhetstreningen.
  10. Varier treningen!

Tips til øvelser får du her!

trening med strikk
Styrk hele kroppen med styrketrening, her utfordres øvre rygg.

Husk at i starten er all trening bedre enn ingen trening!

Med en travel hverdag er det viktig å trene fokusert og effektivt når du først har tid til trening, slik at det blir overkommelig med skole og lekser. 

Du kommer raskt til å føle at formen stiger, og siden du har vært aktiv før, vil kroppsbeherskelsen og kondisjonen komme raskt tilbake om du trener kontinuerlig.

push-ups på step
Utfordrende push-up på step. 

Les innleggene:

"Løp gå løp, opp med kondisjonen."

"Tyngst er ikke alltid best, finn riktig motstand!"

"Dårlig holdning, den norske folkesykdommen."

Lykke til!

Stikkord:

2 kommentarer

Charliz

07.05.2013 kl.22:19

Jeg studera idrett på høyskole. Vil gjerne følge med videre på bloggen din :)

KunnskapsrikTrening

08.05.2013 kl.06:18

Charliz: Hei! Så hyggelig å høre :) Ha en fin onsdag!

Skriv en ny kommentar

KunnskapsrikTrening

KunnskapsrikTrening

31, Oslo

Velkommen!
Jeg er en Oslo-jente med mastergrad i molekylærbiologi/fysiologi med skjelettmuskler som spesialitet.
Personlig trener, kostveileder, treningsveileder og spinningsinstrukøtr fra NIH. Driver Vollen Trening med utendørs mammatrening hele året, og pt-studio på planen. Snart sertifisert mammamagetrener. Instruktør for utendørs mammatrening Fornebu i samarbeid med ELlixia Fornebu, og ekspertskribent for Sunn&Sprek.no. Gym- og naturfagslærer på videregående skole. Lyst å trene med personlig trener hjemme eller ute, eller har du spørsmål eller ønsker et samarbeid?
hh@kunnskapsriktrening.com

Siste innlegg

Kategorier

Arkiv

hits